Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#96136
Vores indstilling er i forvejen sat på et ret skånsomt niveau, så ja, du kan godt benytte dem i den indledende fase. Du bør dog stadig undlade, at sætte TV'et på et 24 timers loop på TV2 News...
Af Steen Bay
#106677
Takker for den fine test, men forstår ikke helt hvorfor det er at X20 (og G20) har problemer med farvegengivelsen. I testen af G20 forklares der at "Plasma teknologien som bekendt 'blander' nye farver fra eksisterende. Skal der eksempelvis gengives mørkegrå, så blandes sort med lysegrå". Betyder det at den enkelte rgb pixel på X20/G20 ikke er i stand til at gengive 256 gråtoner (og 16,7m farver i alt), men langt færre? Kan X20/G20 ikke gengive 16,7m farver (som specs siger) uden at bruge dithering?
Af cezam
#108655
Så vidt jeg har forstået, så skal man undgå burn-in ved ikke at have samme billede på Tvet i længere tid. Men hvad med de små logoer som altid står øverst til højre på de forskellige Tv stationer, som feks "Tv2" eller "DR".
Af RogueAgent
#108662
cezam skrev:Så vidt jeg har forstået, så skal man undgå burn-in ved ikke at have samme billede på Tvet i længere tid. Men hvad med de små logoer som altid står øverst til højre på de forskellige Tv stationer, som feks "Tv2" eller "DR".
Det er netop disse logoer der primært kan give problemer på nogle TV, specielt hvis lys og kontrast er sat meget højt.

De fleste TV stationer har heldigvis efterhånden fundet ud af at "dæmpe" logoerne lidt, så de er mere grå end hvide f.eks.

Een af undtagelserne er TV2 News, som har temmelig meget "pang" i deres logo, så de TV der har tendens til retention nemmere risikerer at skyggen af logoet bliver hængende et stykke tid efter kanal skift.
Af kena
#115248
Selvom det er et halvt år siden testen blev lavet, må det stadig være på sin plads at sige tak for den. Testen hjalp mig, da jeg skulle finde et nyt tv i stedet for mit Panasonic PX80, der kortsluttede. I stedet blev det til X20, der kostede 1/3 af hvad jeg gav for PX80 :)

En kommentar: PX80 var mærkbart bedre til at håndtere refleksioner. Det er blevet en del sværere at se tv i dagstimerne hvis vejret er godt. Det skal slet ikke lyde som en kritik, men jeg synes ikke det fremgår af testene for hverken x10 eller x20 at det er et punkt, hvor der går ned ad bakke.
Af Jacob23
#115277
Det er ikke for at sige at du ikke har ret, men jeg oplever nu mit X10 som værende meget god til at håndtere dagslys.
Af kena
#115296
Måske er X10 ikke så dårlig endda. Jeg har købt det til mine forældre og ikke oplevet de store problemer der. Det er bare ret tydeligt når X20 står præcis samme sted som PX80 stod at der er stor forskel på de to modeller mht. refleksioner. Min dreng på 10 kommenterede det også uden jeg havde sagt noget
#115307
Her gik jeg og troede at en DVB-C tuner, ville gøre billedet "knivskarpt" a la "blu-ray kvalitet", ,men tvbilledet virker "meget uskart" selv med DVC-C slået til.

Når jeg slår over på DR HD står der kortvarugt i højre hjørne : "720/50 Hz", og det er selvfølgelig et klart billede. Men skulle det ikke køre på 100 hz?

De andre kanaler er slet ikke så skarpe som jeg kunne ønske, og jeg er i tvivl om jeg har sat det korrekt op.

Det undrer mig nu når YouSee reklamerede med "knvskarpt billede..?

Jeg bor i Kbh, har YouSee og søger på:

DVB-C: Alle Kanaler
Søgning: Fuld
Frekvens:Automatisk
Symbolrate: Automatisk
NetværksID: 10001

Hvad gør jeg forkert for at få et klart billede?

Er det først en DVB-T søgning og så derefter en DVB-C søgning eller hvordan er det nu det er..?

Tak for besvarelserne :)
Af bantam
#115319
YouSee er gode til at markedsføre, så når de siger "knivskarpt billede", kunne man spørge sig selv, "hvor skarp er en kniv for YouSee?".

SD-billeder kommer aldrig til at se lige så skarpe ud som et HD-billede - men forskellige apparater opskalerer et SD-signal på forskelligvis: Der er så vidt jeg kan regne ud ikke nogen "mest korrekt" (men måske en "mest brugt/anerkendt") måde at opskalere på - og man kan populært sagt gøre det med udglatning af pixels og nabopixels, eller man kan lade være - der er forkellige filosofier, som giver forskelligt resulatat.

Måske er dette (en af) grunden(e) til, at Panasonic nogle gange får omtale som at havende en "dårligere tuner" end andre produkter som f.eks. Samsungs DVB-C-settop-boks fra YouSee. Det er muligt/sandsynligt at Samsung opskalerer SD med en anden algoritme end Panasonic gør og dermed måske introducerer mere "ringing", som de fleste opfatter som skarphed (groft sagt svarende til at skrue op for SKRAPHED på TV'et). Alternativt kunne man gætte på, at Panasonics scaler er bedre egnet til analoge SD-signaler (plasma-TV er typisk bedre til analog SD end LCD-TV er) - og Panasonic genbruger måske samme algoritme til digitale signale med det resultat at billedet bliver "blødere" i sit udtryk. Dertil kommer forskelle i de-interlaceren, som kan give forskellige slutresultater.

Når TV-et skriver "720/50 Hz" fortæller det, hvilken billedfrekvens, som kilden kører med - og i dette tilfælde er det så 720p ved 50[Hz], da det er sådan et HD TV-signal er hos DR HD.

Så vidt jeg husker har entry-level plasma-TV'ene fra Panasonic en 50/100[Hz] indstilling et sted i menuen - og du kan med det samme se forskellen, hvis du prøver at stille på den. Jeg er dog ret sikker på, at fabriksindstillingen er 100[Hz].

Brug flatpanels.dk's forslag til indstilling af TV'et: Det eneste der kan blive bedre derefter er kalibrering af hvidbalancen og farvestyrke for både SD- og HD-signaler. Korrekt indstilling af hvidbalancen vil dog ikke bidrage til øget skarphed - med mindre den blå fosfor er ældet så meget i dit TV, at dit billede har et gulligt/orange/rødligt (altså for varmt) udtryk: I så fald vil kalibrering medføre et (lidt) mere køligt billed, som for nogle kan give en øget skarpheds-oplevelse.
Af bisse
#116131
Overvejer lidt om jeg skulle købe en 42x20, men er lidt i tvivl om den har vga indgang til pc?? nogle steder står der den har og andre steder at den ikke har...

Er det nogen der ved det med sikkerhed??


Mvh Bisse
Af Insany
#121579
bisse skrev:Overvejer lidt om jeg skulle købe en 42x20, men er lidt i tvivl om den har vga indgang til pc?? nogle steder står der den har og andre steder at den ikke har...

Er det nogen der ved det med sikkerhed??


Mvh Bisse
Hej Bisse.

Jeg har lige købt 42" x20'eren og den har ikke vga stik, desværre :/ Kunne ellers være super fedt.