Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Remmerboy
#81537
pyha, det var en lang og god læsning.
det der undre mig lidt er, hvorfor eller hvordan billedkaliteten kan roses så meget, når billedet ikke ser ud til at kunne gengive farverne, når billedet er blålig pga den høje temperatur (andre tv'er dumper nærmest når de ikke kan komme ned på 6500kelvin og holde gamma 2.2).
til prisen, burde man tro, at man vil kunne indstille tv'et som man ønsker det, men hvis farve temparaturen er så højt, samt gamma der svinger noget fra 2.2, vil man tro, at den ikke ville få top karatker (billedmæssigt).
der skrives desuden i starten at det er backlight led
BeoVision 10 har samtidig fået 200 Hz, digitale tunere og LED backlight
og i slutningen skrives der, at det er egde-led
typisk placerer dioderne langs kanten af panelet, og derfor er det også aktuelt at undersøge på BeoVision 10 der netop gør brug af LED.
men med led-backlight kunne jo sagtens forstås som bare alm led baggrundsbelysning uden at led var bag selve panelet.
design burde aldrig være en del af anbefalingskriteriet, da designsmag er individuelt.
men lyden ser ud til at det er rigtig godt.
og beo5 ser godt nok fancy ud. meget futuristisk. er vægten ikke lidt off-set med en display-skærm der er størrere den knop man holder på?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#81541
Det hænger sammen med det jeg skrev i indledningen af billedkvalitetsafsnittet, og grunden til jeg netop indledte med dette:
billedkvalitet en kobling af mange faktorer, som alle skal være optimeret og perfekte. Der kræves god farvegengivelse, dyb sort, god håndtering af bevægelse, et godt billedkredsløb osv. og når disse ting spiller sammen som én enhed, så rykker billedkvalitet op i en højere enhed. Billedkvalitet er derimod ikke blot et sammensurium af tilfældigt udvalgte billedteknologier, der har hvert deres formål. Tingene skal spille sammen som et hold, frem for at være 11 individuelle superstjerner der vralter i hver sin retning, for at benytte et metaforisk fodboldeksempel.
Man skal passe på med at bryde det ned på faktorer, som f.eks. sortgengivelse, farvetemeperatur osv. for billedkvaliteten skabes af mange elementer tilfælles. Gamma kommer tæt på 2,2 efter kalibrering, men afvigelser på 0,1 tillades. Nogle argumenter endda for, at gamma blot bør ligge mellem 2,2 og 2,3, mens andre bruger 2,3 som et mål. Selv om jeg ikke er enig, så skal man huske på, at billedkvaliteten skabes af mange ting.

Backlight LED bruger jeg som en fællesbetegnelse for alt LED. Backlight betyder jo blot baggrundsbelysningen, og den findes i alle LCD paneler uanset type. Typisk vil jeg kalde det backlit LED, for at understrege, at de sidder bag skærmen.
Men for at udelukke eventuel tvivl, så benytter BeoVision 10 edge LED - altså LED langs siderne :)

Jeg valgte at inddrage design mere af hensyn til materialevalget og B&Os arbejde med design (herunder deres indsats på området). Designkommentareren går ikke så meget på min personlige holdning til designet. Det var hvert fald ikke meningen, så jeg beklager, hvis jeg giver den antydning i testen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#81542
Mht. vægten af Beo5 så er kuglen det tungeste i fjernbetjeningen, og displayet flytter ikke tyngdepunktet i den gale retning. Den ligger meget godt i hånden.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#81546
Nårh ja, jeg glemte en kommentar til Beo5.

Min opfattelse er meget lig yakkens. Den er tung og behagelig at betjene. Ligger fint i hånden, men som nævnt i anmeldelsen kræver den tilvænning.

Touchskærmen reagerer typisk først når man har holdt knappen nede i ½ sekund, men dette synes at være bevidst fra B&Os side.
Af jsj
#81550
Tak for testen, dejligt at læse vi danskere stadig kan, det skal vi være stolte af! Er der nogen viden om hvornår de kommer med en større version af modellen, og ikke mindst hvilket prisleje??
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#81552
jsj skrev:Tak for testen, dejligt at læse vi danskere stadig kan, det skal vi være stolte af! Er der nogen viden om hvornår de kommer med en større version af modellen, og ikke mindst hvilket prisleje??
Der kommer formentlig en større, men jeg tror ikke du skal sætte næsen op efter den lige foreløbigt. Så vidt jeg kan forstå, så er BeoVision 10 slet ikke "officielt lanceret" i visse regioner - f.eks. USA - og der er allerede lang leveringstid på 40". Jeg tror at større modeller kommer i takt med, at man skalerer produktionen op, men nok også først efter man er kommet lidt bedre efter BeoVision 10 efterspørgsel.

Der kommer derimod ikke en mindre :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#81553
jsj skrev:Tak for testen, dejligt at læse vi danskere stadig kan, det skal vi være stolte af! Er der nogen viden om hvornår de kommer med en større version af modellen, og ikke mindst hvilket prisleje??
Det panel der findes i BeoVision 10 findes i øvrigt i 40, 46 og 55 tommer. Dermed ikke sagt, at vi kan forvente os den i alle størrelser, blot at panelet findes i disse varianter :)
Af Otto J
#81556
Remmerboy skrev:pyha, det var en lang og god læsning.
det der undre mig lidt er, hvorfor eller hvordan billedkaliteten kan roses så meget, når billedet ikke ser ud til at kunne gengive farverne, når billedet er blålig pga den høje temperatur (andre tv'er dumper nærmest når de ikke kan komme ned på 6500kelvin og holde gamma 2.2).
Hudfarver er generelt ekstremt afgørende for den subjektive oplevelse af farvegengivelsen. B&O har, ligesom flere andre producenter iøvrigt, et kredsløb der tilpasser farvegengivelsen i dét område hvor hudfarver typisk ligger, sådan at man har et ulineært forløb af bl.a. farvetemperaturen og givetvis også farvemætningen. Den hvide farve er lidt ekstra blålig, men hudfarverne ligger tættere på de rigtige hudfarver, end hvis man havde et lineært forløb på 8500 kelvin. Målingen af hvid er med andre ord ikke helt retvisende overfor hvor skæve farverne i typiske hudfarver er. Som sagt, B&O er ikke de eneste med sådan et kredsløb, men de har med bred margin det bedst fungerende af slagsen, blandt andet fordi de har styr på at tv'et rent faktisk leverer rundt regnet de 8500 kelvin i praksis, som systemet er lavet til.

Man kan med andre ord sige, at B&O leverer et mindre forkert slutresultat end andre tv ville gøre med samme hvid-balance. Hvis de "bare" knaldede farvetemperaturen op på 8500 kelvin uden at gøre andet, så ville det helt sikkert ikke få samme positive modtagelse.

Mht. gamma, så er gamma en svær størrelse at opsummere i ét tal. Igen, hvis systemet var 100% lineært, så kan man godt bruge det samlede tal, men det er meget få tv der reelt har en lineær gamma, især i det mørkeste område, som både er det sværeste at måle, og det vigtigste område at få på plads. Men det er faktisk vigtigere at forløbet er lineært, end præcist hvad gamma'en er (til en vis grænse naturligvis). Rasmus sigter efter 2.2 - EBU's anbefaling til studier er 2.35, +/- 0.15, hvilket vil sige fra 2.2 til 2.5 - under dén betingelse at forløbet for den givne gamma er lineært, dvs. hvis gennemsnittet er 2.35, så er det ikke sådan at den må svinge mellem 2.2 og 2.5 under forløbet. Men opfattelsen af gamma ændrer sig alt efter omgivelserne, så generelt vil en lavere gamma være en fordel i et lyst rum, mens en højere gamma vil være en fordel i et mørkt rum. EBU's tal gælder for studier, hvor du har et mørkt rum med lys bag skærmen. Måske har Rasmus målt gamma'en i et mørkt rum, hvor B&O'en skruer ned for lyset og sikkert skruer op for gamma, og en måling med mere lys i rummet vil måske give en lavere gamma. Det korte af det lange er, at én måling af gamma ikke nødvendigvis siger hele historien, gamma er en ret kompleks størrelse.
Af Kleitus
#81570
Jeg talte med en forhandler i fredags der sagde at rygterne siger at en 46" udgave vil komme til næste år. Men præcist hvornår osv er der selvfølgelig ingen der kan sige. Alt kan jo også ændre sig hvis de har så travlt med at følge med produktionen af 40" udgaven at de ikke vil kunne nå at producere en 46" udgave.

Men det er virkelig fedt at høre at de har så travlt med at producere dette TV. Forhåbentlig er det det der skal til for at redde deres økonomi. Det ville virkelig være trist hvis B&O skulle dreje nøglen om. Det er et mærke vi kan være meget stolte af i lille Danmark. :)

Iøvrigt god anmeldelse - tusind tak! :)
Af ctacta
#81580
I testen, fremstår det ikke tydeligt om den testede udgave er med antireflekscoating eller ej.

Udfra et billed, hvor der er kraftigt genspejl fra rummets vinduer, det håber jeg bestemt ikke at der er tale om den kostbare antireflekscoating. Fordi umiddelbart ser den ikke ud til at virke.

Jeg undrer mig meget over at vurderingen af farver er så positiv, nu når delta-værdierne afviger så kraftigt og target er 8500K fremfor 6500K

Det undrer mig også at man angiver at betragtningsvinklen ikke er helt god. Kan vi ikke få den gradbøjet og præciseret? Når nu skærmen kun er 40" så er dette vel en ret vigtig ting at beskrive.

Hvorfor er det ikke anført hvilken udgave af HDMI der er implementeret på produktet?

Og nu når testen er angivet til at være så grundig, hvorfor har vi så ikke en måling på strømforbrug, i relation til PDP, LCD og det anvendte LCD med LED edge teknologi.

Og endelig, hvorfor har vi ikke billeder af brugergrænsefladen til den daglige betjening. På alle B&O fjernsyn ligner dette nemlig noget fra 80'erne, kedelig tekst-tv menuer og meget få valgmuligheder.

Hvis du vil tilgå den specielle menu, så tryk på MENU tasten efterfulgt og 0 og atter et 0 og så GO.
Så kommer man ind i servicemenuen på et hvilket som helst B&O produkt.

Motoren i BV10 er stort set identisk med den i BV8, derfor den kun har 2 HDMI, og ingen PIN-kode tyverisikring. BV10 er med andre ord bare en flot indpakning af BV8, frem bedre speakere, frontglas og aluramme.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#81586
ctacta skrev:I testen, fremstår det ikke tydeligt om den testede udgave er med antireflekscoating eller ej.
Ahh det synes jeg nu fremgår rimelig tydeligt i indledningen :) :

BeoVision 10 er 40 tommer stort. Vi tester BeoVision 10 med antirefleksiv coating på en motoriseret drejestander og sammen med Beo5 fjernbetjeningen.
Prisen for BeoVision 10 er 43.500 kr. for modellen uden antireflektiv coating (inkl. Beo4). Med coating hedder prisen 49.500 kr. (også inkl. Beo4).

Udfra et billed, hvor der er kraftigt genspejl fra rummets vinduer, det håber jeg bestemt ikke at der er tale om den kostbare antireflekscoating. Fordi umiddelbart ser den ikke ud til at virke.
Jeg skriver lidt om hvordan den antirefleksive coating virker senere i testen. Jeg har også hørt lidt meldinger fra privatpersoner, som har fået Tv'et hjem og enten er gået fra en B&O plasma eller BeoVision 7 og de beretter, at coatingen reducerer lysrefleksionerne en del.

Coatingen kan dog ikke eliminere lysrefleksioner. Det billede du ser i testen er detabsolut værste jeg kunne finde. Det er en efterårsdag med lavtstående fuld sol direkte ind ad mine 13 vinduer, som dækker nogenlunde solens bane fra øst og henover himlen (bortset fra morgenstunden).
Jeg undrer mig meget over at vurderingen af farver er så positiv, nu når delta-værdierne afviger så kraftigt og target er 8500K fremfor 6500K
Vi sigter jo efter 6500 K, men generelt er der jo to aspekter i farvegengivelse. Dels præcisionen, dels farvedekodningen (det som vi kalder nuanceringen eller farvedetaljegraden). Det er den sidste der er helt eminent på B&O. Præcisionen er som sådan også god, men den sigter dog lidt mere blåligt end vi gør. Det er så også konsekvent.
Det undrer mig også at man angiver at betragtningsvinklen ikke er helt god. Kan vi ikke få den gradbøjet og præciseret? Når nu skærmen kun er 40" så er dette vel en ret vigtig ting at beskrive.
Meget lig andre LCD paneler. Tag f.eks. Samsungs LED-TV som en reference.
Hvorfor er det ikke anført hvilken udgave af HDMI der er implementeret på produktet?
Har det betydning? :)
Og nu når testen er angivet til at være så grundig, hvorfor har vi så ikke en måling på strømforbrug, i relation til PDP, LCD og det anvendte LCD med LED edge teknologi.
Vi har desværre ikke mulighed for at måle på B&Os plasma-Tv. Der er dog målinger på alle de seneste anmeldelser her på siden, hvis du går ind i anmeldelser. Vi arbejder pt. på en sammenlignings-applet, hvor man interaktivt kan sammenligne skærme på kryds og tværs.
Og endelig, hvorfor har vi ikke billeder af brugergrænsefladen til den daglige betjening. På alle B&O fjernsyn ligner dette nemlig noget fra 80'erne, kedelig tekst-tv menuer og meget få valgmuligheder.
Det er også en mangel. Det får jeg opdateret. Menuen ligner dog den på tidligere B&O Tv.
Hvis du vil tilgå den specielle menu, så tryk på MENU tasten efterfulgt og 0 og atter et 0 og så GO.
Så kommer man ind i servicemenuen på et hvilket som helst B&O produkt.
Jep I know. Jeg vil dog aldrig opfordre brugere til at begynde at pille i servicemenuerne. Hverken på B&O eller på andre fladskærme.
Senest rettet af Rasmus Larsen 30. nov 2009, 15:49, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#81587
Betragtningsvinklerne er som man kan forvente af et LCD TV. Vi gradbøjer heller ikke dette i vore andre tests.

Antireflekscoating er ikke lig med 0 reflektion. Et plasma-TV har også antireflektiv coating, men det gør det heller ikke refleksfrit. Ældre typer Avant-TV fra B&O kunne også fås med og uden denne coating, men det gjorde ikke skærmen mat - det er trods alt stadig glas.

Der kommer en lang og detaljeret artikel hvor der sammenlignes effektforbrug på tværs af alle vore testede TV. Hvis du er utålmodig, kan du selv gå testene igennem og lave sammenligningerne, men planen er at samle alt snarest, så man nemt kan se forskellene.

Det er desuden ikke et spørgsmål om at vi ikke VED hvordan man kommer ind i menuen, men et spørgsmål om, at den normale bruger ikke har noget at gøre derinde.

Edit: Slået på målstregen... 8)
Af Egeberg
#81600
Tak for anmeldelsen!

Glæder mig til at blive ringet op af min B&O forhandler når min er klar til afhentning
:p
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12