Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#83028
MadDuke skrev:Det lader iøvrigt til at dette tv er svært at opdrive - nogen der ved noget om dette???
Jeg tror 9704H er en "butiksmodel", ligesom Aurea og Cinema 21:9 i øvrigt er det. Det betyder, at Philips har begrænset internethandlen en del, så finder du den i internethandlen, vil den formentlig være parallelimporteret.

Derfor tror jeg også du skal ud i de fysiske butikker for at købe.
Af karlos
#83763
I testen af ovenstående er der under kalibreringen ikke "pillet" i farvetonen, men anvendt fabriksindstillingen "Varm".
Hvordan kan man kalibrere et TV uden at stille i farvetonen, medmindre den anses for OK - hvilket ikke fremgår af testen.
#83770
karlos skrev:I testen af ovenstående er der under kalibreringen ikke "pillet" i farvetonen, men anvendt fabriksindstillingen "Varm".
Hvordan kan man kalibrere et TV uden at stille i farvetonen, medmindre den anses for OK - hvilket ikke fremgår af testen.
hvordan skulle en almindelig bruger ændre farvetonen. Alle testens indstillinger er dem som en almindelig bruger har adgang til.

derud over er det ikke en kalibrering i den forstand, det skal laves på ens eget tv.
dette gælder for alle test og ikke kun denne model

nej farverne er ikke i orden, men da phillips har valgt det sådan, så kan du ikke indstille dem korrekt alligevel. Trist men et valg phillips har gjort.
deres billedekvalitet er jo lavet udfra bruger undersøgelser rundt omkring i verden. ergo ikke efter nogen som helst standard.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#83773
De indstillinger vi når frem til afspejler hvad andre brugere også vil kunne opnå på deres eget eksemplar. Dvs. vi bruger de håndtag der er tilgængelige i menuerne og bruger dem til at opnå så godt et resultat som muligt. I dette tilfælde var "varm" den farvetemperatur der kom tættest på.

De indstillinger du ser i tabellen i testen repræsenterer det optimale ud fra vore målinger. Det fremgår vist ret tydeligt at vi satser på at få så godt et billede som muligt - med de midler alle andre også har adgang til i menuerne.
Af karlos
#83781
Hej xcardman og yakken

Jeg er lidt forvirret over jeres svar.
I skriver: "Alle testens indstillinger er dem som en almindelig bruger har adgang til" og "Dvs. vi bruger de håndtag der er tilgængelige i menuerne".
Farvetonen kan indstilles i TV´et og er derfor en væsentlig parameter ved en kalibrering af TV´et.
Af Otto J
#83795
karlos skrev:
Jeg er lidt forvirret over jeres svar.
I skriver: "Alle testens indstillinger er dem som en almindelig bruger har adgang til" og "Dvs. vi bruger de håndtag der er tilgængelige i menuerne".
Farvetonen kan indstilles i TV´et og er derfor en væsentlig parameter ved en kalibrering af TV´et.
Det er forklaret i anmeldelsen:

"Efter min kalibrering når jeg frem til et bedre resultat, men Philips ret massive billedteknologier gør processen svær, og den almindelige forbruger vil slet ikke kunne komme hertil uden hjælp eller fysisk måleudstyr som vi også benytter."

...

"Jeg har valgt ikke at udføre en komplet RGB (rød, grøn, blå) kalibrering, da det simpelthen ikke lader sig gøre med den konsekvent for høje gamma. Farverne er for intense og jeg finder derfor det bedste kompromis til at være farvetemperaturen kaldet varm i skærmens menu."

Jeg har ikke selv kalibreret på præcist pågældende model, og kan derfor ikke erklære mig enig eller uenig i denne udlægning, men det er ret generelt for tv med dynamisk gamma og især tv med local dimming, at det er mere end svært at nå frem til det bedste kompromis (som altid vil være et kompromis), blandt andet fordi man får forskellige resultater med forskellige typer af test-billeder. Derfor er der ikke ét fast svar på hvornår tv'et er bedst muligt indstillet, det er en vurderingssag. At visse personer har oversat det til at Rasmus ikke er i stand til at foretage en grundig nok kalibrering, er temmeligt ignorant. TV'et er helt grundlæggende ikke designet til at blive kalibreret. Det nytter ikke at der er hvidbalance-reguleringer, hvis man ikke kan bruge dem til at opnå et korrekt billede. Det kan oftest være bedre at få erfarne øjne til at foretage justeringen og evt. læne sig op ad målinger, men oftest vil det som sagt ikke udmønte sig i en nær så objektiv kalibrering som på visse andre tv.
Af karlos
#84500
Hej Otto
Tak for dit svar
Som indehaver af ovenstående TV, er min erfaring, at en indstilling af farvetonen er meget afgørende for billedkvaliteten.
I anmeldelsen er alle fabriksindstillinger vurderet til at være forkerte. Det virker derfor besynderligt, at vælge en fabriksindstilling for farvetonen i en anmeldelse.
At man i en kalibrering ikke kan opnå referenceniveauer er vel ikke det samme som, at TV´et ikke har en optimal indstilling - udfra referenceparametrene?
Endvidere; kan du ikke uddybe din kommentar: ”Det nytter ikke, at der er hvidbalance-reguleringer, hvis man ikke kan bruge dem til at opnå et korrekt billede”. Det forstår jeg ikke!!

Hilsen
Jens
Af Otto J
#84509
karlos skrev: Hej Otto
Tak for dit svar
Som indehaver af ovenstående TV, er min erfaring, at en indstilling af farvetonen er meget afgørende for billedkvaliteten.
I anmeldelsen er alle fabriksindstillinger vurderet til at være forkerte. Det virker derfor besynderligt, at vælge en fabriksindstilling for farvetonen i en anmeldelse.
At man i en kalibrering ikke kan opnå referenceniveauer er vel ikke det samme som, at TV´et ikke har en optimal indstilling - udfra referenceparametrene?
Nej, men Rasmus har vel vurderet at der i forhold til "varm" indstillingen ikke har været noget nævneværdigt at hente, på grund af:
karlos skrev: Endvidere; kan du ikke uddybe din kommentar: ”Det nytter ikke, at der er hvidbalance-reguleringer, hvis man ikke kan bruge dem til at opnå et korrekt billede”. Det forstår jeg ikke!!
Jeg kan prøve. Nogle tv, heriblandt 9704, har nogle billedbehandlingskredsløb der aktivt konstant ændrer på gamma og nogle gange farvetemperatur og farvedekodning, alt efter billedindholdet. Det sker oftest for at man kan udnytte local dimming teknologien til at maksimere kontrasten. Det gøres så på bekostning af korrektheden, for at ændre på disse parametre alt efter billedindholdet er per definition en afvigelse fra det korrekte. Nogle af disse kredsløb har til formål at levere tilnærmelselsvist korrekte hudfarver, selv om gamma og farvetemperatur er skæv. Hvor godt det virker kan så diskuteres, men det er formålet. Det betyder at hvis du justerer billedet sådan at test-billeder med en ren hvid farve har en korrekt farvetemperatur, så vil ansigtsfarverne være forkerte, fordi tv'et "trækker" i farverne alt efter indholdet. Du kan altså kort sagt ikke have f.eks. både en korrekt hvid og en korrekt orange på én gang - men du kan kun justere på den hvide. Sagt på en anden måde, du kan måske godt få "hvid" til at være korrekt, men alt andet vil være forkert. Og så bliver det ret ligegyldigt at fintune den hvide, måske er det endda sådan at det er en fordel i sidste ende at justere den hvide til at være skæv, fordi det gør de andre farver mindre skæve.

Det drejer sig altså om at "korrekt billede" er meget andet end farvetemperatur, og dét at man har en justering for farvetemperatur behøver ikke betyde at man kan opnå et korrekt billede.

Et andet fænomen, som jeg ikke ved hvorvidt gør sig gældende for lige præcist 9704 som jeg ikke har kalibreret på, men som jeg har set på andre Philips modeller, er at du (som på de fleste tv) har to justeringspunkter for farvetemperatur: lys og mørk (gain/offset, eller hvad de nu kalder det). Men farvetemperaturen er ikke lineær, hvilket i praksis betyder at du kan have en farvetemperatur der f.eks. er grønlig i det mørkeste, korrekt omkring 20-30%, rødlig omkring 50%, korrekt omkring 80%, blålig omkring 100% (helt tilfældigt opdigtet, men realistisk eksempel). Så står du i en situation hvor du må vælge hvilke områder af billedet du vil have korrekt, ud fra en subjektiv vurdering. Traditionelt er det på bl.a. Philips tv meget vanskeligt at få en korrekt farvetemperatur i det mørkeste område, uden at ofre kraftigt på korrektheden i resten af forløbet, eller omvendt. Grunden til at dette bliver problematisk, er at et ujævnt forløb kan være værre end en generelt for høj, men ensartet farvetemperatur. Årsagen til problemet er kort fortalt at gain/offset indstillingerne hos Philips er de samme, generiske indstillinger der er implementeret i alle modeller, uden hensyn til hvordan det enkelte tv rent faktisk fungerer og hvilket behov der er for justering på det enkelte tv. På nogle modeller ville det f.eks. være formålstjenstligt med mindst 5 punkter til justering, mens det på andre er fint nok med 2.

Jeg kan ikke tale for Rasmus omkring hvorfor han anbefaler specifikke indstillinger, jeg forholder mig ikke til hvilke indstillinger der bør anbefales generelt, kun til hvilke jeg når frem til i et givent setup, men mit gæt er at han ganske enkelt subjektivt har vurderet at han ikke har kunnet nå frem til et resultat der var bedre end "varm" indstillingen alligevel, og så kunne han lige så godt anbefale dén, som at anbefale en speficik korrigering der bare er anderledes, men ikke som sådan mere korrekt.

Det er dét der er dilemmaet med Philips tv og kalibrering: Dybest set er det, pga. de horrible standard-indstillinger, de tv der har allermest gavn af kalibrering. På den anden side er de ikke designet ordentligt til at blive kalibreret, hverken mht. hvordan justeringerne er lavet, eller hvordan de er implementeret mht. hukommelser i tv'et.
Af karlos
#85378
Hej Otto

Tak for dit uddybende og detaljerede svar.
Men jeg undres stadig - og dette er lidt et forløber til en kommentarer under tråden ” Hvor kritiske skal anmeldelser være?” http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=14096
Hvis man sammenligner anmeldelserne af 42pfl9664 og 40pfl9704 har de ifølge anmeldelserne et ens gammaforløb på 2,4 – 2,6, men det er kun på 42pfl9664´eren der udføres en farvekalibrering.
På 40pfl9704´eren kan det ikke lade sig gøre ”med den konsekvent for høje gamma”.
Det kan godt være, at det ikke er den faktiske tekniske begrundelse, men det fremgår ikke af anmeldelsen.
For mig som lægmand virker det som om, at måleværdier skifter ”værdi/betydning” fra anmeldelse til anmeldelse.


Mvh.
Jens
Af caspersen
#103986
Hejsa

Jeg er bed at købe fladskærm til soveværelset og vil rigtig gerne have ambilight...

Så lige at dette TV i 40" nu kan købes for ca 11.000 kr
Sammenlignet med en ny model men i 8000 og ikke 9000 klasse.
Philips 40PFL8605H Bedste pris: 12.497,00 DKK

Får man ikke mere for pengene ved at købe den gamle Philips 40PFL9704H med LED Pro system?

Som jeg ser det får man hverken Pro eller Ambilight 3 men derimod Ambilight Spectra 2 og almindeligt LCD panel....?

Eller er der noget jeg har overset?

Mvh
Caspersen
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19