Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#76682
Hej
Jeg har lige været inde og se forbrugerbladet Tænks test af fladskærme.

Jeg synes umiddelbart at billedet så meget anderledes ud i forhold til hvad Flantpanels.dk anbefaler.

Jeg nærlæste ikke anmeldelserne, men kunne se at Tænk havde flere Philips skærme i top og flere Pansonic skærme i bund.

Flatpanles havde flere Panasonic skærme i top.

Hvorfor er der så stor forskel?

Hilsen

Verner
Af BrianH
#76685
De lægger vægt på forskellige ting der giver et godt tv (og får funding/reklameindtægter fra forskellige steder)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#76694
Vi vægter billedkvaliteten meget højt herinde, og features får en lavere prioritet. Selvfølgelig spiller helheden også ind, men generelt set, så anbefaler vi ikke et TV, hvor vi ikke kan stå inde for billedkvaliteten. Manglen på en HD-tuner, eller et dårligt menusystem vil ikke blive en afgørende faktor i vores bedømmelse af et TV - det vil det hos TÆNK.

Jeg skal ikke udtale mig om, hvor TÆNK får penge fra, men vi får oftest TV'ene direkte fra producenten, og disse har ikke nogen økonomisk relation til flatpanelsDK.

Jeg vil også undlade, at udtale mig om det faglige niveau hos TÆNK.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#76721
Jeg har tidligere været efter testene i TÆNK og jeg har også været i kontakt med dem for at høre om deres forudsætninger for at vurdere billedkvalitet og hvordan proceduren er (og hvilket udstyr man i almindelighed anvender). Det forblev de fuldstændig tavse omkring...

Jeg kender derfor ikke baggrunden og alt hvad jeg kan sige er, at TÆNKs test ikke svarer overens med vores og den internationales branches mening generelt. Det er naturligvis i sig selv foruroligende, når TÆNK netop kommer ud til en del mennesker, men at TÆNK ikke kan redegøre for deres metoder, kommer i sidste ende bare dem selv til ulempe. Det er naturligvis forbrugeren der i sidste ende bliver taberen, hvis de vælger at følge TÆNKs anbefalinger ukritisk, men branchen er ved at få øjnene op for manglen på niveau i TÆNKs test. Af samme grund er nyeste testrunde jo netop ikke blevet anvendt i stort set nogen medier her i landet. Medierne ( BT, EB, Børsen etc.) benytter i stedet FlatpanelsDK som fagfolk og reference, når emnet hedder fladskærme.
Af hclouv
#79719
Problemet er vel nok i virkeligheden at folk tager et "TÆNK testvinder" stempel på f.eks Wupti for gode varer. En typisk testvinder hos TÆNK er jo en skærm som bare har et højt gennemsnit på alle deres vægtningsparametre. På Flatpanels bliver der jo lagt en del mere vægt på billede delen. Så kort sagt er en testvinder i TÆNK vel bare en guideline til folk der ikke har den store forstand/interesse i de forskellige skærme, og derfor bare vil have en skærm der virker uden diverse dikkedarer.

Folk der bruger Flatpanels andre lignende sider, er jo trods alt folk der ved hvad de vil have, og godt ved at alle skærme kan have fantastiske højtalere når de er 3cm tykke og fantastiske menuer. Men for hr. og fru Jensen vil jeg mene at de er godt tjent med Tænk's retningslinier.

Bare mine betragtninger ...

HC ;)
Af hclouv
#79720
Tænk indkøber selv deres produkter og sælger dem derefter på auktion på diverse danske hjemmesider. De er derfor ikke afhængige af nogle producenter, men samarbejder derimod med de fleste europæiske søsterorganisationer og anerkendte analyse institutter som f.eks TÛV.

HC
Af Peter W
#80133
Også jeg undrer mig over den forskellige vurdering hos Tænk og Flatpanels.

Yakken skriver, at en årsag kan være, at Flatpanels vurderer billedkvaliteten højt, men netop billedkvaliteten er noget som Tænk har vurderet som værende ringe på Panansonics modeller - G10, S10 og X10 i 42".

Til gengæld er de meget enige i Flatpanels vurdering af Sony W5500, Z4500 og Z5500, der scorer højt hos TÆNK.

Det er da underligt, at de samme produkter kan vurderes så forskelligt.

Det forekommer hævet over enhver tvivl, at Flatpanels testere er ganske kvalificerede, og Flatpanels læsere virker også meget begejstrede for Panasonic.

Men jeg tror nu heller ikke, at de personer, der tester for TÆNK er ukvalificerede.

Og Brianh; hvis du virkelig mener, at TÆNK modtager bestikkelse i form af funding og reklameindtægter, bør du altså begrunde en så hård påstand samtidigt med at du fremsætter den.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#80134
Vi er rimelig åbne omkring vore prioriteringer og testmetoder, hvorimod TÆNK ikke har ønsket at kommentere på hvordan de tester deres TV. Så længe vi ikke ved hvilke kvalifikationer de ligger inde med, så kommer vi ikke meget længere med denne debat.
Af Samson1te
#80181
Tænk er i mine øjne bare Flatpanels-light.
Det er til Hr. og Fru Jensen, hvorimod Flatpanels.dk er for der har sat sig ind i tingene og oftest har en vis interesse i elektronik.

Det skal siges, at jeg ikke giver meget for Tænks tests, da de netop ikke oplyser noget som helst om hvordan de kommer frem til resultaterne.
Af Snurrerundtlyd
#100082
yakken skrev:men vi får oftest TV'ene direkte fra producenten, og disse har ikke nogen økonomisk relation til flatpanelsDK.
Der må være en række forhandlere der har økonomisk relation til Flatpanels tests.
F.eks. er der ikke mindre end to store Elgiganten logoer med links til Elgingantens online butik, midt i testen for det seneste LG LE850N TV: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1272870721
De logoer og links er Flatpanels selvfølgelig blevet betalt af Elgiganten for at smide to steder midt i en positiv test af LG TVet med top anbefaling.
Pris og forhandler
Billede
På den måde har tests indirekte økonomisk relation til annoncører. Hvis Flatpanels skrev en meget negativ test af et TV, så var der nok ingen forhandlere der gad at købe reklameplads til salg at det TV. Positive tests tiltrækker annoncører, negative tests tiltrækker ikke annoncører.
Brugeravatar
Af edinger
#100085
Nej, selvfølgelig havde El-Giganten nok betænkt sig en ekstra gang, førend de brugte penge på banner-reklamer, hvis nu testen ikke var gået deres vej.

Hvori er det lige, det dubiøse består? :o
Af Nico
#100111
edinger skrev:Nej, selvfølgelig havde El-Giganten nok betænkt sig en ekstra gang, førend de brugte penge på banner-reklamer, hvis nu testen ikke var gået deres vej.

Hvori er det lige, det dubiøse består? :o
Tror han vil ud i noget der lyder at der ingen negative test kommer fordi så kan der ikke blive solgt reklame spots ;)
Brugeravatar
Af Montago
#221843
BrianH skrev:De lægger vægt på forskellige ting der giver et godt tv (og får funding/reklameindtægter fra forskellige steder)
hvem ?

TÆNK er finansieret af forbrugerne hvilket er det tætteste man kommer en uvildig test.

problemet for TÆNK ligger oftest i at de kun udtager en procentdel af hvad der findes på markedet og tester dem mod hinanden.