Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#76961
mdpedersen skrev:Hej Rasmus og tak for den gode anmeldelse.

Jeg har længe ventet på denne da jeg havde set mig varm på skærmen men gerne ville have lidt skrift på at det var så god en skærm som de andre reviews skriver.

Jeg har lige et enkelt spørgsmål med hensyn til Kalibrering. jeg har indledende brugt de indstillinger du selv er kommet frem til i anmeldelsen men syntes at farverne er en smule matte og kan ikke rigtig komme frem til hvorfor, har du nogle gode Ideer til hvad jeg kan prøve?

Jeg syntes måske også billedet er for mørkt til tider i mørke scener og er ikke sikker på hvad jeg skal skrue på for at rette dette, baggrundsbelysningen (backlight) eller brightness? dette er om aftenen og ikke om dagen så lokalet er helt mørklagt under film kiggeri :)

På Forhånd Tak.
Hvis billedet synes lidt for mørkt så juster på backlight i stedet for brightness. Backlight hæver selve lyset der kommer ud af skærmen.

Farveindstillingen er vejledende. Den kan være individuel fra skærm til skærm, så der er variationer mellem skærmene. Prøv eventuelt at blot sæt skærmen i profilen kaldet Varm. Hvordan er resultatet så?
Af mdpedersen
#76980
Rasmus Larsen skrev:
mdpedersen skrev:Hej Rasmus og tak for den gode anmeldelse.

Jeg har længe ventet på denne da jeg havde set mig varm på skærmen men gerne ville have lidt skrift på at det var så god en skærm som de andre reviews skriver.

Jeg har lige et enkelt spørgsmål med hensyn til Kalibrering. jeg har indledende brugt de indstillinger du selv er kommet frem til i anmeldelsen men syntes at farverne er en smule matte og kan ikke rigtig komme frem til hvorfor, har du nogle gode Ideer til hvad jeg kan prøve?

Jeg syntes måske også billedet er for mørkt til tider i mørke scener og er ikke sikker på hvad jeg skal skrue på for at rette dette, baggrundsbelysningen (backlight) eller brightness? dette er om aftenen og ikke om dagen så lokalet er helt mørklagt under film kiggeri :)

På Forhånd Tak.
Hvis billedet synes lidt for mørkt så juster på backlight i stedet for brightness. Backlight hæver selve lyset der kommer ud af skærmen.

Farveindstillingen er vejledende. Den kan være individuel fra skærm til skærm, så der er variationer mellem skærmene. Prøv eventuelt at blot sæt skærmen i profilen kaldet Varm. Hvordan er resultatet så?
Syntes at indstillingen Varm2 er bedre med farverne (den var af en eller anden grund sat til varm og ikke varm2 hvilket gjorde det så lidt farveforladt ud) Og de er også meget bedre nu da brightness blev skruet ned. Men har fundet ud af at en brightness på 40 er en smule for lav. Har sat brightness til 42 for at man kan se detaljer i mørke scener. Ved godt at sort skal være sort i meget mørke scener men opdagede at der var detaljer i billedet jeg simpelthen ikke kunne se hvis brithness var sat til 40.

Når jeg prøver at sætte brightness tilbage til 40 og i stedet skruer op på 5 i backlight syntes jeg det bliver for lyst i lyse scener og farverne er heller ikke så kraftige og rige som jeg syntes de skal være. Der er simpelthen for stor forskel fra 4 til 5 på Backlight.

Er 40 brightness det "Korrekte" og ødelægger jeg gamma ved at sætte den til 42?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#76983
Variationer fra eksemplar til eksemplar gør, at man ikke kan lave en definitiv værdi, som virker for alle. Vores indstillinger kan betragtes som en guideline, som ikke nødvendigvis vil give et ligeså præcist billede på andre skærme. Sådan er det desværre.
Af mdpedersen
#76986
Det er selfølgelig også forståligt nok, Jeg er desværre bare en perfektionist og læner mig mere og mere op af en komplet kalibrering af en professionel gut der er ISF certifiseret. Dette koster desværre bare alt for meget i mine øjne hvilket er lidt øv. knap 3000 er jo mere end min Blu-Ray afspiller kostede O.o

Når det er sagt syntes jeg at den kalibrering Rasmus har lavet i anmeldelsen er meget præcis og den eneste ændring jeg har lavet er at hæve brightness en smule (40 til 42 må siges at være en smule), hvilket giver så giver et rigtig godt billede hvor man kan se alle detaljer også i meget mørke scener. En mere nøjagtig kalibrering må jeg nok bare vente med. :(
Brugeravatar
Af Polo
#76996
JENC skrev:
Hvad er nu det for noget med hoppende undertekster?
- er det alle programmer?
Jeg synes at have set nogle overskrifter med særligt TV2 driller, men ved ikke om det var en samsung ting.
- var det der også før du opdaterede firmware?
Mht. billedet har jeg selv brugt lang tid på at sammenligne de nye samsungs med øvrige skærme, også Plasma. De andre giver også "pixeleringer" og "grimme" billeder, og jeg synes ikke at Samsungs er dårligere. Jeg kigger selv på 46" og når man endelig finder en sådan sammenlignes den oftest med 42", da der er flest af dem i forretningen, og jo større skærm jo større er pixeleringerne, slør. mv.. Kører du alene digitale kanaler, så slå DNR fra.

Polo Svarer:
Underteksterne hopper på begge tv hos mig, har 100% signal og 0 bitfejlniveau og ja det var der også før jeg opdaterede firmware..

Synes tingene i forgrunden er mega skarpe men kommer det bare lidt i baggrunden så bliver det uskarpt, har også når tingenene kommer i baggrunden små linier på ansigterne, kanter osv.

Har altid været pjattet med simpsons men kan ikke holde ud at se på det efter jeg har fået 8050 da det flimrer meget på kanter osv..

Er der nogen der ved om det evt kan være fordi jeg får digital tv gennem mit analog antennestik og ikke gennem boks og hdmi stik..?
Af bantam
#77006
Det lyder som om, TV'et ikke har den bedste de-interlacer-indstilling - måske er der en indstilling i menuen, der skifter mellem video- og film-de-interlacing?

Kan du evt. forklarer begrebet at "flimmer på kanterne"? Hopper de op og ned, eller er der støj/firkanter?

Mht. uskarpe emner i baggrunden: Er der ikke simpelthen tale om, at der i materialet manipuleres med dybdeskarpheden? Det er meget normalt i film at der f.eks. fokuseres på forgrunden.
Senest rettet af bantam 26. okt 2009, 17:42, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Polo
#77016
Tror jeg har indstillet på alle de indstillinger jeg kan og har ikke fundet nogen hvor jeg kan skifte mellem det du beskriver..

Der er firkanter (pixelsfejl), billedet bliver meget rodet at se på..
Synes der var stor forskel på 7070 og 8050 med dybde i baggrunden, 8050 er meget uskarp ja virker faktisk slørret når tingene kommer i baggrunden, det er ved tv jeg ser dette..
Har kun set udklip af filmscener på det endnu da jeg er meget skuffet over billedet..

Håber nogen kan svare mig på mit spørgsmål i sidste indlæg vedr antennestik kontra hdmi over boks og om det gør nogen forskel på de nye led tv..?
Brugeravatar
Af Polo
#77017
jbartens skriver:
Jeg har ikke hørt om at de "hoppede og flimered" Skygger skulle der ikke være noget af og pixelfejl er jo bare "uheldigt" Slør er der lidt af. Men på 8050 skulle det værre minemalt. Har du kalibreret dit TV? Kan betyde en hel del på mange af disse symptomer...

Polo svarer:
Jeg har lige siddet og prøvet de indstillinger rasmus har lagt ud på test af 8050 og det hjælper en del men synes stadig tv'et er meget sløret når foreksempel "venner" kommer på skærmen, ved godt det er en ældre serie og det bliver dårligere men sådan så det aldrig ud på min gamle 866 (nok det tv jeg i bund og grund var mest tilfreds med minus fejl selvfølgelig)
Af bantam
#77018
Polo skrev:Tror jeg har indstillet på alle de indstillinger jeg kan og har ikke fundet nogen hvor jeg kan skifte mellem det du beskriver..
Har du prøvet at ændre på Film Mode (Off, Auto1, Auto2)?

Prøv evt. også at sikre dig, at

200Hz Motion Plus er off
Digital NR er off
Edge Enhancement er off

Der kan være forskel på de-interlacing i TV'et indbyggede tuner og ved modtagelse med en ekstern settop-boks.
Brugeravatar
Af Polo
#77042
Bantam skriver:
Har du prøvet at ændre på Film Mode (Off, Auto1, Auto2)?

Prøv evt. også at sikre dig, at

200Hz Motion Plus er off
Digital NR er off
Edge Enhancement er off

Polo svarer
Det eneste jeg ikke har slået fra er 200hz, synes jo ikke det er fedt at give 14.500 for et tv med 200hz for at skulle slå det fra..?
Jeg har prøvet filmode indstillingerne og det hjalp lidt men så kom der bare streger i min undertekst istedet for, problemet er væk efter kallibrering

Synes faktisk at efter jeg har kalliberet mit tv efter rasmus's indstillinger at billedet er blevet pænt men synes stadig der er meget med baggrund, pixelfejl og mørke scener der går i helt sort og jeg skal slå alt fra for at få underteksterne til ikke at flimre, kan det virkelig passe på sådan et dyrt tv..?

Kan heller ikke indstille "skærm tilpasning" da denne er nedtonet
Af mdpedersen
#77057
Efter megen søgen kan jeg se at jeg langt fra er den eneste der har problemet med for mørke scener.

På blandt andet AVSForum skriver folk at det er Auto-Dimming funktionen der ser ud til næsten at slukke LED'erne helt under meget mørke scener. Jeg fandt først rigtig ud af hvor slemt det var da jeg fik købt "Batman: The Dark Knight" i går og satte den på. I denne Film er der utroligt mange mørke scener på hustage osv hvor der næsten ingen baggrundslys er og disse scener er så mørke at man næsten ingen detaljer kan se.

Jeg ved godt man ikke må pille i Service Menuen men er tæt på at gøre det for at slå Auto Dimming fra da det desværre ødelægger film oplevelsen for mig pt :(
Af JENC
#77062
Uden ligefrem at opfordre dig til at gå i servicemenuen og slå auto dimming fra, har jeg selv ved læsning på avsforum (som du selv nævner) og andre steder fået opfattelsen, at for entusiaten der køber disse nye Samsung fjernsyn, så er det at slå auto dimming fra noget man gør i en rækkefølge som fjernsyn-ud-af-kassen -> strømstik-i -> autodimming-fra -> nyd fjernsynet 8)
Jeg er ret sikker på jeg selv vil gøre det samme.

Jeg tror Samsung har denne autodimming, da "sort sælger" (dog ikke så meget sort!), men også fordi de effektivt har elimineret klager over clouding og bleeding.
Af bantam
#77063
Det er korrekt, at på f.eks. 7070'eren kan man slå autodimming fra i servicemenuen - og så snart man gør det, genvinder man en del shadow details i mørke scener - og man slipper for at f.eks. TV-stationerns logo står og pulser i lysstyrke under udsendelsen.
Af mdpedersen
#77064
JENC skrev:Uden ligefrem at opfordre dig til at gå i servicemenuen og slå auto dimming fra, har jeg selv ved læsning på avsforum (som du selv nævner) og andre steder fået opfattelsen, at for entusiaten der køber disse nye Samsung fjernsyn, så er det at slå auto dimming fra noget man gør i en rækkefølge som fjernsyn-ud-af-kassen -> strømstik-i -> autodimming-fra -> nyd fjernsynet 8)
Jeg er ret sikker på jeg selv vil gøre det samme.

Jeg tror Samsung har denne autodimming, da "sort sælger" (dog ikke så meget sort!), men også fordi de effektivt har elimineret klager over clouding og bleeding.
Ja det er også det jeg er kommet frem til. Jeg kunne dog aldrig finde på at rodde service menuen med mindre det er med et specifik mål, i.e Auto-Dimming. På den måde kommer jeg ikke til at pille ved noget jeg ikke skal :)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11