Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Loke.no
#74044
flatpanels.dk Dell U2410 "test" har blitt lest og kommentert i Norge og det er påvist direkte feil?

Påstand:
"Historien er den samme. Dell U2410 rammer stort set plet. Bemærk i grafikkens venstre kolonne, at Dell U2410 med AdobeRGB profilen aktiveret, kan dække et meget større del af det spekter, som det menneskelige øje er i stand til at se. Dell U2410 er repræsenteret ved den sorte streg."

Svar:

Adobe RGB 1998 fargerom viser ca 54% av hva et normalt menneskeøye klarer å oppfatte. Fargerommet til Dell skjermen er omtrentelig på Adobe RGB og som sagt ikke er i nærheten av gamuten et menneske kan oppfatte.

Påstand:

"Jeg fandt det ikke nødvendigt at foretage en egentlig kalibrering, for Dell U2410 har så gode prækalibrerede indstillinger, at selv grafikere og fotografer kan få deres behov dækket. Kun hvis du arbejder professionelt med meget farvekritiske opgaver, bør du kalibrere yderligere på Dell U2410."

Svar:

Det er ingen skjerm som kan holde lys og temperatur stabilt over tid, "fysikkens lover". Og å påstå at kalibrering er unødvendig "for fotoentusiaster"? men kun for profesjonelle fotografer, er jo heller en rar påstand.
Brugeravatar
Af nightrhyme
#74105
Tak for test.

Jeg savner dog kommentarer i en direkte sammenligning med HP lp2475w.

På hvilke områder adskiller de sig ? De bærer jo nærmest det samme panel.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#74108
Tag et kig på side 1. Det er besvaret en gang før.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#74114
jjames5 skrev:
fiskee skrev:Tak for svarene, er S-PVA ikke dem som har lidt kontrast problemer eller noget i den stil når man
sidder lige præcis foran skærmen?

Hvis man skal ha noget ordenligt EIZO er man så ikke oppe over 6k eller er det mere. Hvis man sku ha en EIZO med samme billed kvalitet og så bare med lidt bedre sort niveau?...
Skal udskrive min trofaste dell 2405fpw

Var faktisk lige ved at hoppe på en ny eizo model, S2432WSE i samme segment som ser ret god ud. Den koster lige omkring de nævnte 6K i listepris. Men der er af ene eller anden grund bare ikke mange anmeldelser at finde for den. og så kommer der selvfølgeligt denne her nye dell med IPS og forvirrer beslutningen :)

Var det ikke noget at anmelde eizoen ???

http://www.eizo.dk/eizo/smpage.fwx?smla ... ODUCT=2445
Eizo S2242W skulle være ret identisk med den omtalte S2432W. Vi har anmeldt førstnævnte her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1248862449

Derudover kommer der også snart en anmeldelse af Eizos nye Foris serie.
Af Toranaga
#74295
Rasmus Larsen skrev:
DrRetina skrev:Hvorfor er der ikke et ord om sammenligning med den nærmeste konkurrent HP LP2475W?
Jeg kan godt give lidt sammenlignende betragtninger. Som udgangspunkt er vores anmeldelser jo enkeltstående, så de beskriver produktet ud fra dets egenskaber. Ønskes mere specifikke ting belyst, bør vores brugere benytte den kommentarfunktion der findes, når vi smider nyheder op omkring produktet. F.eks. her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1251289795

Dell U2410 leverer i min mening bedre billede end LP2475W. Primært pga. en dybere gengivelse af sort og de prækalibrerede profiler, som HP ikke besidder i samme grad. Farvegengivelsen er fin på begge skærme, men Dell U2410 leverer lidt mere præcision til farvekritiske opgaver.

Dell U2410 tilbyder også nogle lidt mere omfattende indstillingsmuligheder, som jeg tror grafiske brugere vil sætte pris på.
Jeg forstår ikke helt det der med de prækalibrerede profiler. Skal det forståes sådan at der leveres sRGB og AdobeRGB ICC profiler med til at installere i Windows? Jeg har en Spyder3 Elite, men vil jeg så ikke skulle køre en kalibrering med denne?

Ligeså: ville jeg ikke kunne kalibrere LP2475w ligeså godt med min spyder3?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#74298
Toranaga skrev:
Rasmus Larsen skrev:
DrRetina skrev:Hvorfor er der ikke et ord om sammenligning med den nærmeste konkurrent HP LP2475W?
Jeg kan godt give lidt sammenlignende betragtninger. Som udgangspunkt er vores anmeldelser jo enkeltstående, så de beskriver produktet ud fra dets egenskaber. Ønskes mere specifikke ting belyst, bør vores brugere benytte den kommentarfunktion der findes, når vi smider nyheder op omkring produktet. F.eks. her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1251289795

Dell U2410 leverer i min mening bedre billede end LP2475W. Primært pga. en dybere gengivelse af sort og de prækalibrerede profiler, som HP ikke besidder i samme grad. Farvegengivelsen er fin på begge skærme, men Dell U2410 leverer lidt mere præcision til farvekritiske opgaver.

Dell U2410 tilbyder også nogle lidt mere omfattende indstillingsmuligheder, som jeg tror grafiske brugere vil sætte pris på.
Jeg forstår ikke helt det der med de prækalibrerede profiler. Skal det forståes sådan at der leveres sRGB og AdobeRGB ICC profiler med til at installere i Windows? Jeg har en Spyder3 Elite, men vil jeg så ikke skulle køre en kalibrering med denne?

Ligeså: ville jeg ikke kunne kalibrere LP2475w ligeså godt med min spyder3?
Nej, du har ikke brug for ICC profiler. Skærmens egne sRGB og Adobe RGB profiler er kalibreret, så du slår bare hen på disse i skærmens menu og så kan du arbejde med henholdsvis sRGB eller AdobeRGB spektrene.

Jo du vil godt kunne kalibrere LP2475W til nogenlunde samme resultat, men den har dog ikke lige så godt gengivelse af sort.
Af knekker
#74603
Så fik jeg endelig købt mig U2410 skærmen, og da jeg for tiden har vænnet mig til at sidde på min 17" laptop, må jeg nok sige at hvide lyse sider på nettet, brænder i øjene. Så det første jeg gjorde var at sætte Brightness ned.
Da jeg skulle vælge imellem Standard, Adobe RGB og sRGB, faldt valget hurtigt på sRGB og dens naturlige farver, Standard og Adobe RGB var virkelig satureret i farverne, hvilket overrasker mig lidt da Adobe RGB jo skulle være callibreret til at gengive de rigtige farver vist på et givent billede, jeg må hurtigt konkludere at wide gamut ikke er min kop te.

Det første jeg kiggede efter da jeg for aller første gang brugte skærmen, var at tjekke skærmens homogenitet i Photoshop ved at sætte et ren hvidt billede over hele skærmen, her klare den det rigtig godt, dog med den undtagelse af den sidste centimet langs bunden af skærmen viger en smule over i en mørkere nuance, men det er heldigvis så lille et område at det er til at leve med, selv for en grafiker som jeg.

Nu har jeg prøvet at tilslutte VGA stikket fra min laptop til skærmen for herefter at prøve DVI tilslutningen (begge tilslutninger i 1900x1200), uden egentlig at kunne se nogen forskel i billedkvalitet, og for en professionel 3d grafiker som mig, er det egentlig lidt af en overraskelse.

skærmens menuknapper havde jeg i starten svært ved at finde, det var faktisk mere en tilfældighed at jeg aktiverede dem, da jeg holdte om skærmen mens jeg bukkede mit hovede rundt om den for at se hvor de satans til knapper var blevet af. Det er klart et stort plus at knapperne er så diskrete med deres touch funktion.

Jeg har desværre ikke haft den i lang tid nok til at prøve den af i et grafisk relateret projekt, så jeg vil ikke sige så meget mere om dette.

Når det er sagt, kan jeg godt mærke min 3årige gamle laptop ikke trækker denne 1900x1200 opløsning optimalt, så er det jo meget praktisk at en I7core med 12 gb ram, samt et Ati 5870 grafikkort, lander her hjemme engang i næste uge!
Af Toranaga
#74783
Jeg har lige fået min U2410 og har netop kørt kalibrering med Spyder3 Elite. Jeg satte sort target til 0.20 og hvid til 120.

Selv med brightness på 15 for at nå lavt nok white level kunne jeg ikke få sort på mindre end 0,27 hvilket overraskede mig lidt. Kontrast er på standard 50.

Jeg syntes standard sRGB indstillingen er meget grønlig?
Af Toranaga
#74801
Er der andre der bruger U2410 med Windows 7? Under indstillinger står der den kører 59hz og selv om jeg skifter den til 60hz, så står den på 59hz hvis jeg går ind under indstillinger igen. Kan man på nogen måde tjekke hvilken refresh rate den faktisk kører?
Af Toranaga
#74990
Når man kører kalibrering kører programmet så automatisk uden nogen profil eller bør man egentlig fjerne evt tidligere profil først?
Af knekker
#75007
Så vidt jeg ved, kræver det at monitoren tillader hardware kalibrering, og det er vist ikke tilfældet for U2410, så du bliver nødt til at lave en profil og så manuel kalibrere den.
Af Toranaga
#75018
Jeg syntes teksten fremstår lidt mindre skarp end min 2007wfp. Men hvis man ændrer på sharpness ændres farverne på skærmen!?!? Skruer jeg sharpness på 100 bliver hvid helt lysegrøn??
Af Holmer
#75094
Rasmus Larsen skrev:
Magnar skrev:Hvis man ikke føler at have behov for Dells ekstra garanti mm. kan man spare 1000 kr. ved at købe skærmen hos Dustinhome.

http://www.dustinhome.dk/pd_5010330369.aspx
Man mister dog så garantien mod pixelfejl, 3-årig fabriksgaranti og 24-timers support. Men ellers er det samme skærm, ja.
Jeg spurgte DustinHome i går om jeg fik samme garanti hos dem som hvis jeg købte en U2410 direkte hos Dell. Overraskende var svaret: "Du får den samme garanti som du får ved DELL. Det er også dem du skal henvende dig
til hvis den f.eks. skal til reparation." Så på den baggrund har jeg lige bestilt en Dell U2410 hos dem. Det er næsten for godt til at være sandt og på Dells hjemmeside står der under pixelgarantien: "Premium Panel-garanti – 100 % udskiftning af skærme i UltraSharp-serien, der er solgt sammen med systemer eller uafhængigt, og som er købt direkte fra Dell, hvis det konstateres, at en lysende pixel er defekt. Gælder inden for den almindelige eller den udvidede garantiperiode, hvis dette er relevant (udskiftningsenheder kan være reparerede, medmindre dette er forbudt ved lokal lovgivning)" Så hvad skal jeg tro på?

I øvrigt tak for et super site og anmeldelser.
Mvh
Holmer