Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#68663
TYBO skrev:"PS8000 har desuden en indbygget USB port i siden, som understøtter musik, billeder og film. USB-indgangen har understøttelse af det udbredte DivX format, hvilket vil gøre mange brugere glade."

Den kan så også afspille HD filer (.MKV)

Lidt synd det ikke er med i beskrivelsen.
Det tilføjer jeg. Tak.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#68665
Filip_kbh skrev:Rasmus har fotograferet tv'et med mange reflekser. I realiteten er det dog noget man sjældent lægger mærke til. Jeg har heller ikke kunnet se at f.eks. undertekster står 2- eller 3-dobbelt (som de gør på eks. en Panasonic), selv hvis man kigger lige ovenfra og ned - og heller ikke fra siden. Det hænger sandsynligvis sammen med at der kun er et enkelt lag glas.
Der er faktisk en lille refleksion, men den ligger ret dybt inde i skærmen og er er ret falmet. Jeg er dog enig i, at refleksionerne inde i skærmen er noget mere udbredte på Panasonics Tv. Skal man undgå refleksionerne helt mellem de forskellige lag i plasma-panelet, så er Samsung dog de eneste der kan dette lige pt. med deres B850.
Af bantam
#68669
Mht. reflektioner inde i panelet på plasma-TV:

Jeg har lige haft mulighed for at vurdere på Panasonic's nye 54Z11 plasma-TV - og det udviser ingen reelle reflektioner inde i panelet. Overfladen er meget lig den som Pioneer har på deres 9G paneler - så det ser ud til, at reflektionenerne er elimineret ved at fjerne et lag glas og/eller ændre på panelkonstruktionen.

Sortniveauet kan i øvrigt ikke sammenlignes med 9G Kuro - men er dog synligt bedre end V10's sortniveau.

Min oplevelse var ved direkte sammenligning at Samsung's B855 plasma-TV have en lille reflektion i panelet - lidt mere synlig en på Pioneer's 9G - men absolut helt uproblematisk.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#68670
truehorses skrev:Når man leder efter bedste billede, syntes jeg at det underligt ikke at benytte de yderligere ca. 20 let tilgængelige justeringsmuligheder, som jo er i den ekspertmenu der er adgang til og som jo er benyttet til enkelte få justeringer....Siger ikke at man skal bruge hele eller halve dage, men på en time eller to kommer man langt....især med rette udstyr.
Og det har afgørende betydning for kvaliteten af det anmeldte billede.

Skulle man yderligere gå til stålet er der yderligere 2 service menuer, hvor endnu et væld af muligheder dukker op, men her skal man kun lade en proff ISF mand kigge ind........

Ingen omtaler af strømbesparelses systemet og dets eventuelle indvirken på billedet...mange vil jo formentlig anvende den i disse sparetider....
og som umiddelbart har en positiv indvirkning på retention problematikken.

AVForums kalibrering, samt de to PS8000 jeg har set som var proff ISF kalibreret har alle 3 "sort" sat til "lav" hvor i har den til "høj"
Hvad skyldes dette idet det umiddelbart er ens måleudstyr/teknik i benytter....

Ellers syntes jeg som sagt at jeres tests generelt er gode, og er også stort set enig i konklusionen, men det ovenstående punkter overrasker mig altså....
Jeg tager din kritik til mig, bestemt, men lad mig alligevel redegøre lidt for mine dispositioner. PS8000 er svær og meget omfattende at kalibrere.

Det har aldrig været vores hensigt at lave en fuldstændig kalibrering af apparaterne, for vi anmelder Tv og henvender os til forbrugerne. Vores anmeldelser skal fungere som rettesnor for hvordan et Tv klarer sig, og man kan ikke med rette forvente, at forbrugeren skal igennem alle disse skridt for at kunne opnå samme oplevelse af Tv'et, som vi oplevede i forbindelse med vores test. Derfor tager vi også udgangspunkt i Tv'et før indstilling og efter kalibrering, som er mulig af forbrugeren.

Desværre viser det sig også alt for tit, at specielt farvekalibreringen varierer meget fra apparat til apparat, så vores indstillinger vil ikke nødvendigvis fungere på en anden.

Mht. de specifikke kalibreringsresultater, se kommentarerne nedenfor.
Kopierede lige dette fra en anden tråd.....>>>>>;-)

Har lige luret lidt på http://www.avforums.com/reviews/LG-50PS ... inch-Plasm a-Review.html hvor man på videoen kan se de kalibrerede indstillinger. Skal helt sikkert prøve dem senere i eftermiddag. De er:

Gamma Medium
Black level Low
White balance warm
Contrast 70
Brightness 54
Colour 50
Colour gammut Wide
Red contrast -11
Green contrast 1
Blue contrast 6
Red brightness 39
Blue brightness 27
Red colour -7
Red tint -2
Green colour -9
Blue colour -9
Blue tint -7
Yellow colour -8
Yellow tint -1
Cyan colour -11
Cyan tint -1
Magenta colour -6
Magenta tint 2

Alle andre funktioner skal være slået fra, f.eks. edge enhancement, colour filter. Hvor intet andet er angivet, er det tv'ets standardindstillinger der gælder.
Kantforbedring skal fra, ja. Det er blot en forglemmelse og jeg tilføjer det herefter.

Men mht. den kalibrering oven for, så lad mig være klokkeklar i spyttet. ALENE det, at vedkommende vil have colour gamut til wide, beviser, at personen ikke kan udføre en kalibrering.
Det svarer til, at en photoshop grafiker sidder og arbejder med sRGB billeder på en Adobe Wide Gamut. Det vil give helt skæve farver og ved f.eks. print vil man få sig den behagelig overraskelse, at de fleste farver har skfitet nuance.

Black level er - som jeg også nævner i anmeldelsen - et kompromis valg. Vælger man low, så får man en dybere sort, men man mister en stor del shadow detail. Vælger man Høj får man lidt dårligere sort men langt bedre shadow detail. Det er altså også ved Høj, at gamma er mest præcis, så den eneste grund til at sætte den til Lav er et lavere sortniveau, men dårligere resultater får de fleste andre parametre.
Dette er i øvrigt et generelt træk. Der er mange fladskærme der har denne indstilling, og den skal aldrig sættes til Lav. Tjek f.eks. Samsungs LED-TV - her får man også et ret ærgerligt resultat.
Af RogueAgent
#68673
Jumle skrev:
Jumle skrev:
truehorses skrev:60mm i siderne og 50mm i toppen
thank you kindly, sir.


forsøger at lave en lille replica i pap for at finde ud af hvor stort det ser ud når det kommer op på væggen...
målene på denne baby bliver næsten alle steder oplyst til 123x80x7,9 cm. er det igen billedet eller hele skærmen? 50" giver jo omkring 127 cm og det mål har jeg også set et enkelt sted stå som bredten...
Skærmens ydermål er 123x78,5 cm (ca). Med fod er TV'et 83,5 cm højt.

Rammen omkring selve billedet er som nævnt 5 cm i toppen og 6 i siden. Derudover er den sorte del af rammen 8 cm bred i bunden, og under den er der en ca. 2,5 cm isblå/gennemsigtig kant.

Selve billedet er ca. 110,5x62cm, og 127 cm (50") diagonalt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#68675
Jumle skrev:
yakken skrev:Målet med vore anmeldelser er ikke at lave en komplet ISF-wannabe kalibrering, hvilket både vil tage ret lang tid, ofte kræve adgang til en servicemenu, og nok også være halvfarligt i mage tilfælde. Mange af finjusteringerne gavner måske på ét TV, men har den stik modsatte effekt på andre. Der er nok ikke 2 TV der står ens med de samme indstillinger (jo, på verdensplan finder du nok 2), så dét der virker på testeksemplaret kan være noget hø på dit. De indstillinger der medtages i testen, er lidt mere generelle og skulle gerne hjælpe de fleste - men igen, så kan vi ikke engang hér garantere at de virker på alle TV.

Jeg håbede også på det, men forventede det dog ikke. Og det giver mening det du skriver med at det ikke kan forventes at en kalibrering passer til alle tv.

Jeg er dog stadig rigtig meget nysgerrig omkring denne powersave funktion.

1. Hvor meget strøm bruger tv´et på de forskellige powersave niveauer?

2. Hvad betydning har det evt. for billedkvaliteten, når tv´et skal bruge mindre strøm?

Disse ting kan være den determinerende faktor for mig da jeg er i et volsomt dilemma mellem dette tv og et andet. Er der nogen som helst mulighed for at du kan undersøge dette rasmus?
Det kan da ikke tage lang tid for en prof som dig ;)
Du får et lavere effektforbrug ved at tage udgangspunkt i f.eks. de indstillinger vi foreslår eller blot reducere lyset (kontrast på PS8000). Lyssensoren varierer jo blot udsendelsen af lys, så midt på dagen vil du have en høj lysstyrke (=højt elforbrug), mens du om aftenen vil have en lav lysstyrke (=lavt elforbrug).
Lyssensoren kan således ikke noget magisk, som man ikke selv også kan :)

Så besparelsen i elforbruget med lyssensoren er muligt, men du kan også selv nå det ved blot at reducere lyset på skærmen.
Af Jumle
#68676
Mange tak RogueAgent og rasmus for jeres uddybelser.

Baseret på RogueAgent´s besked nedenunder kan det måske også være en opgave i sig selv at "nå" at måle besparelsen :)
Senest rettet af Jumle 27. jul 2009, 11:55, rettet i alt 3 gange.
Af RogueAgent
#68677
Rasmus Larsen skrev:Du får et lavere effektforbrug ved at tage udgangspunkt i f.eks. de indstillinger vi foreslår eller blot reducere lyset (kontrast på PS8000). Lyssensoren varierer jo blot udsendelsen af lys, så midt på dagen vil du have en høj lysstyrke (=højt elforbrug), mens du om aftenen vil have en lav lysstyrke (=lavt elforbrug).
Lyssensoren kan således ikke noget magisk, som man ikke selv også kan :)

Så besparelsen i elforbruget med lyssensoren er muligt, men du kan også selv nå det ved blot at reducere lyset på skærmen.
Jeg slog lyssensorfunktionen fra efter et par dage. På papiret lyder det ret smart, men jeg oplevede flere gange at lysstyrken flimrede op og ned ca. hvert andet sekund, hvis lyset i stuen var "midt imellem lyst og mørkt". Er der helt lyst eller helt mørkt er det fint nok, men jeg foretrækker som Rasmus nævner at styre lysstyrken manuelt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#68699
Jumle skrev:Mange tak RogueAgent og rasmus for jeres uddybelser.

Baseret på RogueAgent´s besked nedenunder kan det måske også være en opgave i sig selv at "nå" at måle besparelsen :)
Ja det er det også. Forbruget varierer jo meget, så det reelle forbrug vil også afhænge meget af årstiden, vejeret lige nu og hvor du bor henne i verden. Derfor er det ret svært at lave korrekte målinger med disse lyssensorer. :)
Brugeravatar
Af truehorses
#68833
Hej igen

det jeg efterlyste omkring intelligent (lys) sensor delen var også kommentarer til dens virke....

Den står nemlig og skifter frem og tilbage ( skruer op og ned for lyset ) i overgangsfasen, hvor mørket bryder langsomt frem...

Så skal den bruges...brug de faste indstillinger, som virker aldeles glimrende til at korrigere for lysindfald i stuen
Brugeravatar
Af Filip_kbh
#68855
Black level er - som jeg også nævner i anmeldelsen - et kompromis valg. Vælger man low, så får man en dybere sort, men man mister en stor del shadow detail. Vælger man Høj får man lidt dårligere sort men langt bedre shadow detail.
Sjovt. På mit PS8000 er det lige omvendt når man ser Blu-Ray. Sætter man den på "lav" kan man rent faktisk se en helt masse detaljer i de mørke områder. Sætter man den på "høj", bliver det bare mørkt, og man mister alle detaljer der gemmer sig i de mørke områder. Hvis jeg ser input fra scartindgangen, virker Black Level som Rasmus beskriver.
Af TBP
#69291
Hej Tak for en fin anmeldelse men har lige et par spørgsmål:

1. Har kigget en del på ps6 og 8000 men kan kun finde få forskelle nemlig antal af HDMI porte, understøttelse af HD-divX og THX profilen. Hvis dette er tilfældet vil man vel med en isf kalibrering opnå samme billedkvalitet?

2. Skal det forståes sådan at du ikke bruger THX profilen i din anmeldelse fordi at du ikke er tilfreds med sort og gamma?

3. Hvor god er thx profilen i forhold til på Pana v10? Var hos Otto i sidste weekend hvor bla v10'eren var stillet op i ren thx profil for som Otto sagde det kan ikke gøres ret meget bedre! Men den koster jo også ca 6000kr mere!

4. Hvis nu vi siger at Panasonic får styr på 24p på G10 hvordan er styrkeforhold så mellem den og PS8000 på ren billedkvalitet? Det er trods alt de 2 der passer bedst prismæssigt.

5. G10/V10/PS8000 hvilken klare sig bedst i et forholdsvis lyst lokale? Læs stort vinduesparti bag betragteren, dog med gardiner(ikke mærklægning) og en overdækket terrasse og et vindue ind fra siden med gardin. Det kan ikke udelukkes at der kommer mørklægning op hvis nødvendigt
Af TBP
#69515
Og lige et spørgsmål mere:

6. Ved godt at det er længe siden men retention er forhåbenligt blevet mindre end det var på den PG6000 du testede sidste år? Har nemlig en sådan i soveværelset og bare 10 minuter på den samme teksttv side er nok til at man kan se lyset fra teksten et par minuter efter når billedet er mørkt/sort