Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6231
Så er anmeldelsen af LCD-TV'et Sharp 32GA9E online. Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser til testen, kan de stilles her i tråden.

Testen finder du her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1150877114

I den nærmeste fremtid vil der også komme flere anmeldelser af Tv apparater, så følg med. Vi forventer blandt andet tests af nogle af Philips kommende LCD-TV og Sharps topserie, GE1. Det betyder også, at der er flere Tv med full HD opløsning på den programmet. :)
Af Mr_Mo
#6248
Tak for en god test.
Har hørt meget om Sharp, men aldrig selv set det.
Hvordan synes du at den er sammenlignet med f.eks. Samsung LE-32M61B, som koster jo omtrent det samme?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6254
Jeg synes faktisk det er en fornuftig sammenligning, hvor begge apparater kan være med. M61 vinder nok på gengivelsen af SD signaler, men kun marginalt. GA9 gengiver bedre sort. Der er en smule problemer med at skelne mørke gråtoner, men det problem har M61 også.

Jeg har ikke haft mulighed for at køre en direkte reference tests mellem disse to apparater, men flere af mine venner har efterhånden M61 i enten 32 eller 40 tommer, så overvejelserne er velunderbygget.

Men alt i alt, så synes jeg de ligger på linje på flere af de billedmæssige aspekter. GA9 har nogle fordele over M61 og omvendt.

Det er jo også ganske bemærkelsesværdigt. M61 har jo længe været betragtet som noget af det bedste i sin prisklasse.
Af Ferrari
#6260
Glimrende anmeldelse :)

Rart at se lidt andet end samsung-samsung-samsung :) Men det skal jeg også synes, har selv et Sharp LC26GA6E..

Kan ikke forstå de problemer du har med DVI-HDMI - det virker fint på mit tv. Der står det samme i manualen mht. understøttede opløsninger.. Men jeg kan altså sagtens få computeren til at spytte både 1280x720, 1360x768 og 1920x1080 ud, og de blir alle vist fint på tv'et. Kan dårligt forestille mig at indgangen er dårligere på dette nye tv?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6299
Glimrende anmeldelse
Tak :)
Men jeg kan altså sagtens få computeren til at spytte både 1280x720, 1360x768 og 1920x1080 ud, og de blir alle vist fint på tv'et. Kan dårligt forestille mig at indgangen er dårligere på dette nye tv?
Er det gennem HDMI eller D-SUB indgangen? Jeg tror heller ikek indgangen er dårligere, det er mere hvordan signalet behandles og her er der sket nogle markante ændringer i forhold til den ellers også lækre GA9 serie. Som jeg kan forstå det skulle GE1 serien, som snart introduceres dog håndtere det bedre, men det får vi kigget på senere, når en test af denne model kommer.

For god ordens skyld, så lad mig uddybe det en smule. Ved en opløsning på 1280x720 og 1280x768 gennem HDMI fik jeg en skærm der stod og blinkede mellem sort og billede - umiddelbart virkede det som om den prøvede at tilpasse billedet. Ved 1360x768 fik jeg et billede de fyldte meget lidt og var centreret i midten. Ved mange andre opløsninger fik jeg ikke billede.
Jeg kunne også sagtens vælge alle opløsninger i grafikkortet og flere af dem blev også vist over D-SUB, men ikke med dent korrekte pixelmapping
Af Ferrari
#6377
Det er igennem hdmi indgangen. ( Med et DVI-HDMI kabel )

720 og 1080 bliver skaleret, men uden noget nævneværdig overscan. 1360x768 ser ud til at være 1:1.

Det er i øvrigt Windows MCE 2005, så det er muligvis det der gør forskellen?

Har et screenshot af indstillingerne, som jeg kan sende, men har ikke lige adgang til at uploade det nogen steder pt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6479
Du må gerne vise et screenshot. Du kan uploade det her f.eks. her: http://www.peecee.dk/
720 og 1080 bliver skaleret, men uden noget nævneværdig overscan.
Det oplevede jeg også.
1360x768 ser ud til at være 1:1.
Det her derimod ville GA9 ikke tillade mig at gøre. 1360x768 blev vist meget underligt med store sorte bokse i siderne. Er du sikker på, at der er tale om 1:1 pixelmapping? Du kan eventuelt tjekke det i hjælpeværktøjet her på siden: http://www.flatpanels.dk/onlinetest.php

Download det og kør det. Gå op og vælg 100 % og fang cursoren. Gå så ind i moire mønstre. Disse mønstre skal være en masse små prikker som kan skelnes. Det må derimod ikke ligne forskellige mønstre.
Af Ferrari
#6505
Her er billedet.:

Screenshot

Har åbnet "device settings" for at vise muligheden for at vælge de forskellige "tv-opløsninger".

læg også mærke til "treat as hdtv".

moire testen flimrer en lille smule (måske noget noise reduction?), men der er ikke de lodrette mørke streger som normalt betyder et der ikke er 1:1. Der er også hvad der ligner 3 sorte pixels i hver side, som også tyder på 1:1.. Disse forsvinder når man bruger zoom, og så er der naturligvis ikke 1:1 mere.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6685
Ja det lyder angiveligt som om der er tale om 1:1 pixelmapping. Jeg kunne dog ikke få gengivet det på GA9, hvilket også undrede mig en smule.

Ja at det flimrer, tror jeg også blot er lidt forstyrrelse eller det modsatte, noise reduction. At der ikke er streger i mønstret angiver, at der er tale om pixelmapping.

Der var nogle rygter om, at de nye nvidia drivere skulle forbedre dette samspil mellem Tv og grafikkort. Jeg ved ikke om det er derfor. Jeg bruger selv Ati i øjeblikket.
Af SJ
#8428
:p
Senest rettet af SJ 2. jan 2009, 19:47, rettet i alt 1 gang.
Af trigger
#10766
Hejsa
er der nogen der ved om man kan koble en xbox 360 til den ?
via vgaen ?
og så få smidt det ud i den rigtige opløsning ? 13xx x xxx ? uden den laver den sorte bokse der...
for skal bruge den til xbox 360 så det ville jo være knap så fedt hvis det ikke passede sammen.

tænker også på om model lc32sa1e kan gøre det samme ?
Brugeravatar
Af Theeq
#16802
Hej Alle!

Jeg har skrevet lidt om mit LCD TV LC-32GA8E, det er det samme som LC-32GA9E, Den eneste forskel er at 9E har 2 HDMI porte, hvor 8E har 1 HDMI port.

Jeg skriver lidt om min egen oplevelse af TV'et, og om en gremlin i TV'et/fjernbetjeningen, dette kan du læse nærmere om her...
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=3161

MVH
Tariq Ahmad
(Theeq)