Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#63485
I forbindelse med vores store HDTV Tema kigger vi nærmere på Canal Digitals HDTV boks samt hvilke muligheder der er for HDTV herhjemme.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1243326471

Læs alt fra HDTV Temaet her: http://www.flatpanels.dk/hdtvtema.php

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen 8)
Af Wizard
#63489
Hej Rasmus

Jeg havde en HD boks på prøve dengang de startede med at levere dem, men jeg returnede den pga. støjen. Jeg syntes ikke du nævner noget om støj i din test, er det fordi de har forbedret det punkt?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#63491
Når jeg lægger øret helt ned til den kan jeg godt bemærke en svag summen. Men den høres dog ikke fra selv min nærmeste sofaplads der er omkring 1,2 meter fra boksen.

Jeg brugte i øvrigt nyeste firmware i forbindelse med testen
Af Consulten
#63492
Rasmus Larsen skrev:Jeg brugte i øvrigt nyeste firmware i forbindelse med testen
Dine billeder af menuer mv. viser dog den gamle firmware. ;)

Jeg har ikke oplevet støj fra min heller. Den kan høres kort under opstart, men ellers ikke.

En tilføjelse til testen kunne være, at boksen er langsom til at starte op fra standby. Der går så lang tid, at mit PZ85 skifter til andet input, når begge tændes via min Logitech Harmony One. Nogen der ved hvorledes dette løses??
Af Marlowe
#63493
Hej Rasmus, tak for anmeldelsen. Har et par spørgsmål:
I boksens menu er det muligt at ændre billedoutput til 720p frem for de 1080i, som boksen er sat til som standard.
Kan den også klare 1080p?

Selv om kvaliteten på HD kanalerne er flot, så er den ikke helt på højde med de bedste Blu-Ray udgivelser, der jo også er lagret i 1080p format
Betyder det at hd-kanalerne kun vises i 720p?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#63503
Consulten skrev:
Rasmus Larsen skrev:Jeg brugte i øvrigt nyeste firmware i forbindelse med testen
Dine billeder af menuer mv. viser dog den gamle firmware. ;)

Jeg har ikke oplevet støj fra min heller. Den kan høres kort under opstart, men ellers ikke.

En tilføjelse til testen kunne være, at boksen er langsom til at starte op fra standby. Der går så lang tid, at mit PZ85 skifter til andet input, når begge tændes via min Logitech Harmony One. Nogen der ved hvorledes dette løses??
Det var da uheldigt. De er taget tidligt i forløbet. Jeg har taget nogle nye billeder af den nye firmware og menuer med det samme og erstattet dem i anmeldelsen. Jeg havde faktisk ikke bemærket, at de var ændret efter update, men jeg nåede også kun at køre med den gamle firmware meget kort.

Tak for det :)

Det er rigtigt. Den er sløv i sin opstart. Det skal med i anmeldelsen og er tilføjet nu. Jeg slukker den dog sjældent må jeg nok indrømme 8)

I øvrigt samme oplevelse mht. støj. Den siger en anelse når den er ved at starte op. Det varer 1-2 sekunder og herefter hører jeg den ikke.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#63504
Marlowe skrev:Hej Rasmus, tak for anmeldelsen. Har et par spørgsmål:
I boksens menu er det muligt at ændre billedoutput til 720p frem for de 1080i, som boksen er sat til som standard.
Kan den også klare 1080p?

Selv om kvaliteten på HD kanalerne er flot, så er den ikke helt på højde med de bedste Blu-Ray udgivelser, der jo også er lagret i 1080p format
Betyder det at hd-kanalerne kun vises i 720p?
Selv tak :)

Nej, ingen 1080p. Der er dog heller ingen HDTV kanaler der sendes i 1080p, så det er ikke så nødvendigt.

Det fleste - hvis ikke alle efterhånden - hos Canal Digital sendes i 1080i. Billedkvaliteten er dog utrolig flot.
Af bla blasen
#63521
Vi har haft sådan en boks i snart 1 år :)

Det den bedste SAT receiver vi har haft (den. 4. )

Hurtigere end de øvrige til at skifte kanal, nemt menu system, nem programmering som også nævnes i testen.

Har læst om andre der synes den støjer meget - det synes vi ikke. Når fjernsynet kører hører man ingen ting.

Havde den med i Campingvognen heri weekenden - hvor vi sidder noget tættere på, og ikke skruer helt så højt op. Ingen generende støj fra den alligevel.

Med seneste firmwire er den blevet forbedret en del, men der er dog kommet lidt småproblemer - som de er opmærksomme på, og forhåbentlig snart sender en ny opdatering ud. I øvrigt synes jeg at alle billeder ligner ny firmware ??

TG-Guide:
Kan bedst lide det "gamle format", som man kan skifte til ved den blå knap. Denne indstilling huskes ikke - så når boksen har været slukket, skal man skifte indstilling igen.

Programmering:
Har sat min op til at den aut. lægger 5 min. til - det virker ikke med ny firmware.

Til gengæld er der blevet rettet en mængde andre småfejl. Synes fx. ikke den fryser så ofte mere - men det er sket et par gange.

I campingvognen har vi ikke dobbelthoved, så her var der kun 2 programmer fremad i TV-guiden. Sjovt nok var den så tilgengæld MEGET hurtigere til at slukke ??

Da den både har DVB-S og DVB-T mpeg4 tuner, vil den være ideel til at have med ud i Campingvognen - men desværre er den jo låst til Canal Digital. Så vi vil nok ikke kunne se fx. tyske DVB-T programmer i Tyskland ? og der er slet ikke mulighed for at vælge anden satelit. Selv gratisprogrammer som vi tidligere kunne se på THOR er der låst for ??

Vores antenne forening sender de danske DVB-T programmer på 205,5Hz. TV'et (Panasonic TH46-PZ85 )kan vise dem, Panasonic DVD/HDD kan vise dem. Boxen viser et fint signal/kvalitet - men kan alligevel ikke vise dem ? gætter på der er låst for frekvensen ?

Kunne være rart om man kunne købe box'en UDEN at den var låst til Canal Digital - ligesom hvis LAN og USB blev låst op :p

Den kan kun sættes til 720P og 1080i - og altså dermed IKKE til 1080p.

Har prøvet at sætte den til 720P, men kan ikke umiddelbart se forskel - måske hvis man sådan kunne skifte frem og tilbage lynhurtigt ?
Men man skal ind i menu'en - > settings (så fjernes TV-billedet) - skifte indstilling. Herefter er der så sort skærm i nogle sekunder. Så derfor synes jeg umiddelbart det er svært og se forskel. Måske hvis man havde 2 ens skærme/box ved siden af hinanden ??

Synes i øvrigt at de alminde SD kanaler står pænere via boxen, end vi TV'ets egen DVB-T tuner ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#63525
bla blasen skrev:Med seneste firmwire er den blevet forbedret en del, men der er dog kommet lidt småproblemer - som de er opmærksomme på, og forhåbentlig snart sender en ny opdatering ud. I øvrigt synes jeg at alle billeder ligner ny firmware ??

Synes i øvrigt at de alminde SD kanaler står pænere via boxen, end vi TV'ets egen DVB-T tuner ;)
Jeg har lige rettet billederne. Der var nogle af dem der viste den gamle firmware før :)

Jeg har samme indtryk. Boksens billedkvalitet er generelt rigtig god. SD kvaliteten er flot - flottere end de indbyggede DVB-T tunere.

I øvrigt mange tak for en rigtig god beskrivelse. Du kommer også lidt omkring nogle emner, som jeg ikke er inde på. Det er godt at høre fra en bruger, der har haft boksen så længe og har prøvet så mange forskellige. Jeg vil da på det kraftigste anbefale dig også at smide dette indlæg ind under vores brugeranmeldelser her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewforum.php?f=10
Så forsvinder det ikke i den store mængde af indlæg. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#63526
I øvrigt er flere af billederne taget på Panasonics V10 plasma-Tv - så I kan smugkigge lidt her før anmeldelsen kommer ud. Det er blandt andet billederne med EPG'en, optagelisten og boksens menu ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#63531
Forskellen i 720p og 1080i skulle være mest tydelig ved bevægelse. Du skulle kunne spotte fejl når du ser på eks. panoreringer mv. I et interlace signal kan du ikke rette op disse fejl 100%.

Jeg har lavet et billede af interlace fejl i denne artikel (en bold der bevæger sig):
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1183765992
Brugeravatar
Af truehorses
#63567
yakken skrev:Forskellen i 720p og 1080i skulle være mest tydelig ved bevægelse. Du skulle kunne spotte fejl når du ser på eks. panoreringer mv. I et interlace signal kan du ikke rette op disse fejl 100%.

Jeg har lavet et billede af interlace fejl i denne artikel (en bold der bevæger sig):
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1183765992
720P eller 1080I
Har ført lange diskusioner med for og imod....udfra vedlagte link....
Når nu valget er der på sagem boksen hvad så!

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... 2036065145

Hvad ville i vælge udfra at skulle se HD kanalerne....?
Af lysan
#63579
bla blasen skriver bl.a.:

"Da den både har DVB-S og DVB-T mpeg4 tuner, vil den være ideel til at have med ud i Campingvognen - men desværre er den jo låst til Canal Digital. Så vi vil nok ikke kunne se fx. tyske DVB-T programmer i Tyskland ? og der er slet ikke mulighed for at vælge anden satelit."

Med mit beskedne kendskab til teknikken, forstår jeg da ikke hvorfor du ikke regner med at kunne modtage DVB-T i Tyskland? Boksen kan vel ikke være låst til nogen udbyder på denne indgang?
Af zubzer0
#63654
Tak for en god anmeldelse.
Har selv haft den gamle Sagem 81 skod HD-boks som jeg fik byttet 3 gange og det hele endte med at jeg afbestilte mit HD-abonnement. Så det lyder da godt at de har fået styr på det med den nye.

Jeg synes bare det er skide ærgeligt at man ikke længere kan få RF modulator på boksene, det er som om at de bare VIL gennemtvinge salg af deres overdyre ekstra-kort/multiroom løsninger.

"Boksen er dog lidt sløv, når den skal starte op fra stand-by." - Kan du komme med et bud på hvor lang tid det svarer til?