Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Leviathan
#63316
Hej Rasmus

Tak for den grundige test. Jeg er noget overrasket over dens så dybe sort, kan man virkelig se forskel fra 0,03 til 0,04? (altså fra G10 til X10)

Til gengæld er det vel ikke så overraskende at den er dårligere end G10 i shadow detail. Dog undrer det mig meget, at den ligefrem er dårligere i shadow detail end dens forgænger! Mon det er fordi man har presset sortniveau nedad, og så gået på kompromis med shadow detail? Efter min mening et dårligt valg, hvis dette er tilfældet.
Af Illgor
#63318
Rigtig fin test.
Dog lige et par ting..
2 ens billeder af den "knapsåpæne" fjernbetjening...det må vel være en fejl - for så pæn er den i hvert fald ikke!

Til sidst skriver du
Panasonic PX80 tildeles af samme årsager Flatpanels Top-anbefalings award for den billedkvalitet det formår at gengive i denne prisklasse
Går ud fra det er en lille forglemmelse og at du sefølig mener x10 O_O

Spg til selve testen:
Du skriver
Årsagen skal findes i to elementer, navnlig en kraftige billedprocessor i G10 og et Full HD panel. TX-P42X10 kommer nemlig til at lide lidt under dets panel, der blot har en opløsning på 1024x768 pixels.
Vil det så sige at det faktisk er lidt imod den generelle holdning omkring at man skal sidde på en vis afstand for at kunne nyde godt af Full hd i forhold til HD? Eller er det mig der har misforstået noget? ;;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#63325
Tak for rettelserne. Det er rettet nu.

Leviathan: Ja det virker som et trade-off. Jeg tror godt man kan hive en bedre shadow-detail ud af X10, men det kræver en kalibrering i skærmens servicemenu - ikke noget jeg tager op her i anmeldelserne.
Den store forbedring af sort er omvendt godt og jeg blev selv positivt overrasket.

Forskellen mellem G10 og X10 er ikke enorm, men så vidt jeg erindrer var opfattelsen af sort alligevel en tak bedre på G10. Det er dog svært at sige med 100 % sikkerhed, da jeg ikke har haft dem stående ved siden ad hinanden.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#63327
Illgor skrev: Spg til selve testen:
Du skriver
Årsagen skal findes i to elementer, navnlig en kraftige billedprocessor i G10 og et Full HD panel. TX-P42X10 kommer nemlig til at lide lidt under dets panel, der blot har en opløsning på 1024x768 pixels.
Vil det så sige at det faktisk er lidt imod den generelle holdning omkring at man skal sidde på en vis afstand for at kunne nyde godt af Full hd i forhold til HD? Eller er det mig der har misforstået noget? ;;)
Nej jeg tænker mere på, at opløsningen på skærmen er noget lav i forhold til selve HD billeder. Vises f.eks. et billede fra en PS3 i 1080p, vil der billedet således skulle gennem skalering. Det gør, at HD billederne mister lidt detaljegrad.

Den anden side af sagen er naturligvis, at opløsningen i sig selv er lidt lav. Det er rigtigt, at man skal op i en ret stor skærm for fuldt at udnytte Full HD, men jeg synes alligevel, at G10 klarer opgaven bedre med HD gengivelsen. Nok også fordi den har en kraftigere billedprocessor.

Endeligt kan det nok også få endnu større betydning, hvis man vælger at satse på 50 tommer, som X10 jo også findes i.
Af xcardman
#63333
det er jo også det som gør pioneer unik. super dyb sort, men bevare de fleste detajler.

selvom mit tidligere px80 ikke havde så god sort, mister man jo stadig mange detajler
håber da ikke x10 er blivet meget dårligere end px80 til shadow detail.
fordi så er gevinsten ved bedre sort jo ikke så stor

Jeg er også noget overrasket over dens så dybe sort, det må jeg indrømme.
Af Hanga
#63334
Hej Rasmus

Nu har jeg aldrig set en skærm både før og efter en prof. ISF kalibrering.

Har jeg ret i at det er bedre at købe en X10 og få den ISF kalibreret end at købe en G10 og så undlade ISF kalibreringen?
Af Letten
#63335
Dine kolleger på dingz.no ser ud til at være begejstrede for Samsungs nye edge LED skærme også i relation til Panasonic G10, hvordan vurderer du det?, du har jo også lige haft en Samsung B7000 til test.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#63336
xcardman skrev:det er jo også det som gør pioneer unik. super dyb sort, men bevare de fleste detajler.

selvom mit tidligere px80 ikke havde så god sort, mister man jo stadig mange detajler
håber da ikke x10 er blivet meget dårligere end px80 til shadow detail.
fordi så er gevinsten ved bedre sort jo ikke så stor

Jeg er også noget overrasket over dens så dybe sort, det må jeg indrømme.
Ja bestemt. Og at Pioneer også har så godt styr på de andre billedparametre. Generelt holder de bare et højt niveau over hele linjen i stedet for trade-offs. Det er nu en skam, at Pioneer er stoppet med at lave Tv.

Jeg synes ikke X10 som udgangspunkt er dårligere end PX80 på shadow detail, men jeg havde større held med at kalibrere mig til bedre shadow detail på PX80 end jeg havde på X10. Derfor endte shadow detail på PX80 med at gøre det lidt bedre.

Ja bestemt. Det er positivt at se, at sort er så dyb selv på en skærm i denne prisklasse. Den blanke overflade på skærmen tager dog lidt af glæde - hvert fald i dagstimerne, hvor de lyse omgivelser jo ikke ligefrem bidrager til dyb sort.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#63337
Hanga skrev:Hej Rasmus

Nu har jeg aldrig set en skærm både før og efter en prof. ISF kalibrering.

Har jeg ret i at det er bedre at købe en X10 og få den ISF kalibreret end at købe en G10 og så undlade ISF kalibreringen?
Jeg har ikke selv set den fulde effekt af en ISF kalibrering på X10, men hvis man kan få styr på gamma og shadow detail, så vil det være en stor gevinst.

Jeg kan dog derfor heller ikke udtale mig 100 % troværdigt, men jeg vil alligevel mene, at det kommer an på hvilke behov man har. Vil man primært spille i HD fra f.eks. en PS3 eller se HDTV og Blu-Ray, så synes jeg G10 er vejen frem. Satser man mere på en allround, og ser en del digitalt og analogt Tv, så tror jeg X10 er et oplagt bud, eventuelt krydret med en ISF kalibrering, ja.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#63338
Letten skrev:Dine kolleger på dingz.no ser ud til at være begejstrede for Samsungs nye edge LED skærme også i relation til Panasonic G10, hvordan vurderer du det?, du har jo også lige haft en Samsung B7000 til test.
Personligt ville jeg vælge X10. Det er baseret på den generelle billedkvalitet og det faktum, at der senest er meldt om en del clouding problemer med B7000. Og så sløret som jeg nævner i min test af B7000, som jeg personligt ikke selv kan abstrahere fra. Det var et stort irritationsmoment for mig, fordi jeg begynder at fokusere ret massivt på det, når jeg sidder foran skærmen.
Af xcardman
#63342
Rasmus Larsen skrev:
xcardman skrev:det er jo også det som gør pioneer unik. super dyb sort, men bevare de fleste detajler.

selvom mit tidligere px80 ikke havde så god sort, mister man jo stadig mange detajler
håber da ikke x10 er blivet meget dårligere end px80 til shadow detail.
fordi så er gevinsten ved bedre sort jo ikke så stor

Jeg er også noget overrasket over dens så dybe sort, det må jeg indrømme.
Ja bestemt. Og at Pioneer også har så godt styr på de andre billedparametre. Generelt holder de bare et højt niveau over hele linjen i stedet for trade-offs. Det er nu en skam, at Pioneer er stoppet med at lave Tv.

Jeg synes ikke X10 som udgangspunkt er dårligere end PX80 på shadow detail, men jeg havde større held med at kalibrere mig til bedre shadow detail på PX80 end jeg havde på X10. Derfor endte shadow detail på PX80 med at gøre det lidt bedre.

Ja bestemt. Det er positivt at se, at sort er så dyb selv på en skærm i denne prisklasse. Den blanke overflade på skærmen tager dog lidt af glæde - hvert fald i dagstimerne, hvor de lyse omgivelser jo ikke ligefrem bidrager til dyb sort.
netop også derfor jeg måtte eje et pioneer 500M, havde jo ellers bestilt en samsung 855. De 2000 kr er nok givet godt ud på lang sigt.

Men jeg ser frem til den test af samsung og pan v10. Den er der nok mange som er spændt på.
men tak for nogle dejlige test.
Senest rettet af xcardman 25. maj 2009, 13:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#63343
xcardman: Så du Samsung B850 før du bestilte den? Hvordan er dine oplevelser i så fald? Jeg skulle gerne modtage den her i starten af ugen. Jeg har endnu ikke selv set den endnu.

I øvrigt, tak for dine gode indlæg og betragtninger her på forummet. :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#63344
Lille opdatering: Jeg har opdateret Panasonic X10 anmeldelsen med et billede af skærmens bagside, hvor man kan se stikindgange og udgange.
Det var blot en forglemmelse i første omgang.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11