Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af XENTiNEL
#6200
Hej

Jeg har faktisk lige fået sådan en for en uge siden. Det eneste negative jeg kan se er også det der nævnes heri. Jeg synes dog næppe dette bor skræmme folk fra at købe denne super skærm - som jeg ser det har den ingen rivaler i sin klasse (20.1 WS til 3,2k).

Jeg er dog lidt interesseret i at få alle instillingerne der blev brugt i testen, da det vel er de mest korrekte?
Af XENTiNEL
#6210
Hvilke indstillinger brugte du anmelder?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#6211
Det står jo tydeligt i testen:
Jeg indstillede brightness til under 70 og sænkede kontrasten få skridt. Når man indstiller RGB (red, green, blue) farverne på ViewSonics skærme, så tages der ofte udgangspunkt i 100 % for alle tre grundfarver. Derfor bliver man nødt til at skrue alle tre grundfarver 5-10 skridt ned og tage et nyt udgangspunkt her. Det gjorde jeg og prøvede så at finjustere skærmen. Rød blev fastsat til omkring 90, grøn og blå lidt over.
Af XENTiNEL
#6212
Jo tak, jeg har læst det, men jeg synes ikke det er tydeligt. Det er de præcise indstillinger jeg søger, altså ikke noget med få skridt, lidt under og 5-10.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6214
Grunden til at jeg ikke har skrevet det præcist er fordi jeg ikke ønsker, at man skal kopiere dem direkte. Det kan give en bedre gengivelse på enkelte skærme, men det afhænger også af dit grafikkort og det enkelte eksemplar af skærmen.

Da jeg kalibrerede skærmen i testen blev der også oprettet en farveprofil til grafikkortet, så derfor kan der være afvigelser.

Som udgangspunkt synes jeg dog, at du skal sænke brightness til omkring 70 og sænke kontrasten enten 1 eller 2 skridt. Farverne er næsten så gode fra standard af, at en almindelig bruger ikke behøver at foretage de helt store indgreb.

Hvis du vil forsøge dig med indstillingerne for farverne, så hed de: rød: 90, grøn: 94 og blå 93. Det kan afvige lidt på skærmene i serien, så prøv eventuelt også med værdier 1 eller 2 over og under. :)
Af XENTiNEL
#6216
Tak, det vil jeg prøve. Hvilket program bruger du til at lave farveprofiler med? Og er det overhovedet nødvendigt?
Af XENTiNEL
#6222
Når du siger jeg skal sænke kontrasten lidt? Jeg har leget med den før så jeg ved ikke hva jeg skal gå ud fra?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6226
Hvilket program bruger du til at lave farveprofiler med? Og er det overhovedet nødvendigt?
Det bliver lavet med en kalibrator kaldet LaCie blue eye pro. Du kan læse mer eom den her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... tart_from=&

Det er ofte nødvendigt for at opnå et optimalt resultat, men er ikke nødvendigt for at nå et acceptabelt niveau. Jeg kalibrerer først og fremmest skærmene for at måle nogle forskellige forbedringer, som brugeren kan opnå. For at se på hvor let det er at opnå dem, for at se om det overhovedet kan lade sig gøre og for at se hvordan det skal gøres. Kort sagt, så afprøver jeg skærmens potentiale.
Når du siger jeg skal sænke kontrasten lidt? Jeg har leget med den før så jeg ved ikke hva jeg skal gå ud fra?
Ã…hh, det kan jeg ikke engang huske. Jeg mener, at den står på 70 fra start af, kan det passe? Ellers så er der vist en memory recall funktion i menuen, som gendanner standardindstillingerne.
Af andepro
#6249
Hvis du var gamer og du også så en del film, ville du så vælge denne eller NEC MultiSync 20WGX2? Både i forhold til prisen, og hvis prisen var ligegyldig...

Kan du i øvrigt bekræfte dette quote fra en bruger på edbpriser.dk:
"TIR/PIR: Temporary/Permanent Image Retention. Dette er nok det største minus ved denne skærm og alle andre baseret på IPS paneler under 12ms. Det er et must at have screensaver, og denne sat til noget lavt, f.eks. 10 minutter. På den jeg havde fået var der brændt et billede fast fra en Burn-IN test lavet før jeg fik hænderne i skærmen og jeg kan derfor ikke sige om det er fra fabrikken eller fra vedkommende der havde åbnet den før mig, Burn-IN billedet var let synligt ved grå, f.eks. r-g-b: 42-42-42"
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#6253
Hvis du kræver en hurtig responstid til spil, så synes jeg NEC skærmen er det bedste valg. Den er stadig marginalt hurtigere. Farverne er en smule dårligere, men haastighedsmæssigt vinder 20WGX2.

Hvad angår indbrædning, så har jeg før læst om det. Jeg synes dog brugeren her går lidt for vidt. Hvordan kan han reelt også vurdere noget, når skærmen rent faktisk havde defekten fra starten?
Jeg testede også specifik for dette fænomen. Skærmen stod f.eks. tændt 24 timer afbrudt på samme billede. Der skete intet.
Af andepro
#6281
Tak for dit svar! :)
Af loopdemack
#6748
Sorry, but could you, help me translating the review or just important parts, like is it that this panel use mva or S-IPS.

What are the cons and pros for this Viewsonic?
How its scale in lower resolutions?

How does it play Divx-Xvid and DVD/mpeg2 and TS-HDTV streams?

How well does it shows resized video if you use resize option from the ffdsow to 1680x1050?
How dark is black?
which type of color sampling is used in this monitor, are they use 6 or 8bit patterns?
Is it possible to calibrate all colors using monitor color adjustments menu and how good can it be adjusted?
Can you adjust it near the perfect color match?

Primarily I'm interested in video reproduction, such as Xvid and HDTV, could you say this is the best monitor for that price range in the 20' Wide group?

Thank you, and sorry because asking it on the English.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#6772
1. The monitor uses a P-MVA (AUO AUO M201EW01 V0) panel.

2.
Pros: Response time, better colors than ordinary gaming monitors, price
Cons: Inhomogeneous backlighting, no profile changer in the OSD

3. No adjustment to 4:3 resolutions is available, so if you plan on playing older games that does not support widescreen, don't buy this monitor. Everything is stretched to 16:10

4. Minimal video noise is present, but as it does use overdrive (and probably FRC as well) this can not be totally eliminated.

5. Don't know about the Xvid scaling.

6. Black is 0,3 cd/m^2 if calibrated and 0,4 out of the box.

7. P-MVA is 8 bit, but my guess is that it uses FRC, so 6 bit is more realistic.

8. Color adjustments can be seen in the graphs in the test. That is how good you can adjust it IF you are qualified to do so. Otherwise it is going to be on your best judgement.

9. There is no such thing as perfect color match! You can see on the graph that every value is below delta 2, but this requires a calibrator unless your eye is extremely skilled. Do not expect this monitor to deliver colors as good as professional graphics monitors priced 400% above this one!