Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Elephant
#60886
Dejligt at se en test af min skærm. Du skriver at den kan stillet i pivot. Er du sikker på det. Det fremgår hverken af Dells hjemmeside, ej heller kan min 2709W stilles i pivot.

Tror i øvrigt er der er relativ stor variation i panelerne. Hvis jeg følger dine kaliberede indstillinger bliver min skærm endog meget rødlig.

Tak for en god gennemgang af skærmen (som altid 8) )
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#60887
Nej det er en fejl det med pivot. Jeg beklager :) Det er rettet nu.

En korrekt kalibreret skærm skal være en anelse rødlig. Typisk vil Tv og monitors komme med standardindstillinger med farvetemperaturer på mellem 8000-11000. Det er meget blåligt, så når man bevæger sig ned mod 6500 K bliver billedet mere rødligt.
Men du har ret; der kan være variation imellem eksemplarerne. Specielt på Dells skærme, der jo relativt ofte får opdateret firmware.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#60888
Lige en tilføjelse. Problemet med S-PVA og betragtningsvinklerne er beskrevet forkert i teksten*. Du angiver at S-PVA mister kontrast når man betragter det fra en vinkel, men faktisk er det omvendt. S-PVA har et dyk i dynamikområdet når man sidder lige foran den pga. den måde de små områder i hver pixel er arrangeret. Når man flytter hovedet fra centerlinien så øges dynamikområdet, så man pludselig får flere nuancer i de mørke regioner end man har lige foran skærmen. Dette er den helt store akilleshæl for S-PVA.

* Jeg er med på at Rasmus er 100% inforstået med dette, men af hensyn til andre, så har jeg skåret fejlen ud i pap.
Af Mr_Mo
#60900
Giver det kun 2,1 W mindre når man har kalibreret og sænket for dens mega lysstyrke (som er ganske godt, nu hvor der er masser af sol 8)).

En spørgsmål der er blevet stillet tidligere, men måske kan du uddybe den. I den første måling sammenfalder grafen for monitor og sRGB ganske præcist, hvorimod i den anden måling har monitor en langt større farvegamut. For mig ser det ud som Dell kalibrerer for sRGB (selvom de reklamerer med 110 % farveområde). Hvis dine indstillinger giver et bedre billede, hvorfor indstiller Dell ikke deres skærme efter dine indstillinger? Den har bl.a. også en Adobe RGB profil, som jeg antager giver en farvegamut lig den fra Adobe RGB. Det er ud som Dell kalibrer ud efter en specifik farvegamut, farvetemperatur og gamma. Hvorimod I går ikke efter en specifik farvegamut (måske den største?), men farvetemperatur og gamma er i hvertfald med I jeres betragtelser. Jeg er lidt forvirret, håber du kan oplyse mig på dette emne :-)

Ellers en super anmeldelse Rasmus :) Godt at høre at skærmen bliver rost så meget.

Tak for uddybelsen om betragtningsvinklerne Yakken. Blev overrasket over hvor dårlige de var, men sammenlignet med TN så er de jo intet mindre end overlegne.
Af Notional
#60911
Jeg har selv en dell 2007wfp, hvilket ikke har nogen synlig inputlag når den stilles på "Desktop Mode". Skærmen er en S-ips skærm.

Kan du se nogen forskel i inputlag ved brug af andre billed "modes"?
Af Mr_Mo
#60913
Notional skrev:Jeg har selv en dell 2007wfp, hvilket ikke har nogen synlig inputlag når den stilles på "Desktop Mode". Skærmen er en S-ips skærm.

Kan du se nogen forskel i inputlag ved brug af andre billed "modes"?
Den har en game mode, men om den reducerer input lag, kan jeg ikke afgøre i spil.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#60918
Notional skrev:Jeg har selv en dell 2007wfp, hvilket ikke har nogen synlig inputlag når den stilles på "Desktop Mode". Skærmen er en S-ips skærm.

Kan du se nogen forskel i inputlag ved brug af andre billed "modes"?
Inputlag er meget forskelligt fra model til model og især S-PVA skærmene har haft tendens til højere inputlag.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#60925
Mr_Mo skrev:Giver det kun 2,1 W mindre når man har kalibreret og sænket for dens mega lysstyrke (som er ganske godt, nu hvor der er masser af sol 8)).
Ja, det virker lidt overraskende. Målingen var dog ret entydig, så der var ikke så meget tvivl, da jeg skulle overføre målingerne til anmeldelsen. En faktor der dog måske kan spille ind er, at det eksemplar jeg har lånt af 2709W ikke har været helt nyt, og det derfor højest sandsynligt har mistet noget af sin peak-brightness - og således ikke forbruger lige så meget ved høj brightness indstilling.
Mr_Mo skrev:En spørgsmål der er blevet stillet tidligere, men måske kan du uddybe den. I den første måling sammenfalder grafen for monitor og sRGB ganske præcist, hvorimod i den anden måling har monitor en langt større farvegamut. For mig ser det ud som Dell kalibrerer for sRGB (selvom de reklamerer med 110 % farveområde). Hvis dine indstillinger giver et bedre billede, hvorfor indstiller Dell ikke deres skærme efter dine indstillinger? Den har bl.a. også en Adobe RGB profil, som jeg antager giver en farvegamut lig den fra Adobe RGB. Det er ud som Dell kalibrer ud efter en specifik farvegamut, farvetemperatur og gamma. Hvorimod I går ikke efter en specifik farvegamut (måske den største?), men farvetemperatur og gamma er i hvertfald med I jeres betragtelser. Jeg er lidt forvirret, håber du kan oplyse mig på dette emne :-)
Jeg kalibrerer almindeligvis efter sRGB, men jeg undersøger også hvor stort farvespektret rent faktisk kan blive for en given skærm. Pas på med at tage mine målinger som endelige kalibreringsrapporter, men hellere som redskaber til at snakke ud fra. Derfor går jeg også nogle gange efter den største gamut for at vurdere lidt på potentialet.

Det er sjældent vigtigt for producenter at få de bedst mulige farver. De er jo både tidskrævende og omkostningsfuldt, og så er der jo en del variantion imellem de forskellige eksemplarer.
Det der er med mine indstillinger er, at de jo også er suppleret en af farveprofil i grafikkortet, som er indstillet specifikt til den pågældende skærm. Men jeg undersøger også med f.eks. sRGB farveprofilen.

Jeg ved ikke om det giver mere mening nu? Der tales også lidt om dette i en af de andre tråde her under kategorien "spørgsmål til anmeldelser" :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#60926
Mr_Mo skrev:
Notional skrev:Jeg har selv en dell 2007wfp, hvilket ikke har nogen synlig inputlag når den stilles på "Desktop Mode". Skærmen er en S-ips skærm.

Kan du se nogen forskel i inputlag ved brug af andre billed "modes"?
Den har en game mode, men om den reducerer input lag, kan jeg ikke afgøre i spil.
Jeg står med samme tanker. Det er svært at afgøre og reelt har det vist ikke den helt store effekt at sætte skærmen i andre modes.
Af brfcjon
#60944
Jeg er også glad for at se en anmeldelse af den skærm jeg har valgt.

Selv er jeg rigtig godt tilfreds (B - særligt fordi jeg gav 4500 kr. for den

dog synes jeg at der en en lys der kommer ud i hjørnerne når skærmen viser et helt mørkt billede. Er der nogen der har et bud på hvor meget man skal finde sig i, og om det overhovedet er noget Dell ombytter på grund af?

God anmeldelse som sædvanlig Rasmus - flatpanels rocker altså på det punkt!
Af Mr_Mo
#60961
Rasmus Larsen skrev: Det er sjældent vigtigt for producenter at få de bedst mulige farver. De er jo både tidskrævende og omkostningsfuldt, og så er der jo en del variantion imellem de forskellige eksemplarer.
Det der er med mine indstillinger er, at de jo også er suppleret en af farveprofil i grafikkortet, som er indstillet specifikt til den pågældende skærm. Men jeg undersøger også med f.eks. sRGB farveprofilen.

Jeg ved ikke om det giver mere mening nu? Der tales også lidt om dette i en af de andre tråde her under kategorien "spørgsmål til anmeldelser" :)
Det er selvfølgelig omkostningskrævende, men alligevel rammer skærmen sRGB farvespektret ganske godt (det gør de fleste skærme du tester, selvom de kan vise en langt større farvegamut). Mon ikke de kunne have indstillet den til den største farvegamut uden at skulle hæve omkostningerne betragtelig, den har jo trods alt profiler for sRGB og AdobeRGB, hvorfor ikke lave en profil der udnytter de 110% farveområde de reklamerer med? Det skyldes så måske at man skal supplere med en farveprofil?

Nu bruger jeg ikke skærmen til at lave grafisk arbejde med eller hvor korrekte farver er vigtige, så det er bare af ren interessere jeg spørger.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#89982
Tak for et spændende og længe ventet review om denne skærm. Jeg savner lidt en pris som flere gange blot bliver nævnt som værende højere end prisen for en U2410?
I linket under "Pris og forhandler" finder man heller ikke noget konkret om prisen???
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#90001
Linket i anmeldelsen er desværre forkert, og refererer til 2709W testen. Du skal nok lige skrive din kommentar i den rigtige tråd i stedet:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=14874

Her skrives det også at skærmen ikke findes på det danske marked endnu, og derfor ikke er prissat.