Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#5555
Jeg har efterhånden brugt rigtig lang tid på at kigge på og læse om LCD-TV. Men jeg føler stadig ikke har jeg et overblik over hvor man ser digitalt og hvor man ser analogt, og hvilket udstyr man skal have for at se digitalt tv, og er digitalt tv det samme som HD?

Her til sommer flytter jeg til kbh. og skal i den anledning have mig et nyt tv. Jeg er blevet ret lun på et Alfaview 32" tv. Det har to tunere som man, ved bestillingen, kan vælge om skal være analoge eller digitale. Her står jeg af, for jeg ved ikke hvad jeg skal vælge. Kan man sætte et analogt signal til en digital tuner, (eller omvendt) og få noget ud af det (jeg tænker om man overhovedet kan få et billede på skærmen)?

Hvis jeg skal være mest fremtidssikret skal jeg vel vælge de digitale tunere, ik?

Hvis jeg vælger med digitale tunere, skal jeg så stadig have en selector boks for at se HD? (jeg går ikke ud fra at jeg skal have en boks for bare at se det digitale signal... eller også er jeg helt på afveje her...)

Jeg er endnu uvis om hvilket signal jeg får i kbh, men jeg tror det er fra en antenne... Kan det være digitalt? Kan det sende HD?

På forhånd mange tak!!!
Brugeravatar
Af azrael
#5558
De digitale tunere der sidder i aktuelle tv-apparater er af typen DVB-T, og det betyder at de *udelukkende* kan bruges til modtagelse af digitale signaler over egen antenne. De virker ikke i forbindelse med kabel-tv. Og for øjeblikket (og i de nærmeste år) sendes der ikke HD over DVB-T.

Som regel kan tv-apparater, der kan modtage DVB-T signaler, også modtage de "normale" analoge signaler. Ofte er det dog sådan ved tv-apparater med to tunere, at de begge er "dedikeret" til et bestemt signal, altså enten analog eller digital (DVB-T). Det virker som om Alfaview giver dig mulighed for at vælge, hvilken slags tuner du foretrækker.

Personligt ville jeg ikke vælge et nyt tv ud fra om der er DVB-T tuner i eller ej. For det første er den som sagt kun brugbar ved modtagelse over egen antenne, og så kan man købe eksterne tunere rimeligt billigt.

Derfor forslår jeg, at du ikke fokuserer så meget på DVB-T tuneren når du skal vælge tv. Faktisk forslår jeg også, at du kigger på helt andre tv-apparater end dem fra Alfaview, men det er en helt anden ting... :p

Hilsen,
az
Af Zycho
#5559
Tak for svaret azreal!

Jeg har stort set kun kigget på andre end AlfaView, hovedsageligt Samsung. Jeg var inde i en AlfaView butik i går, og blev ret overrasket over hvor flot billede de har. Men jeg ved godt jeg ikke kan sammenligne hvad jeg så derinde (HD signal) med de analoge signaler de viser i f.eks. Fona (for de er virkelig dårlige). Jeg har endnu ikke fundet et sted hvor de viser et Samsung tv med ordentligt tv-signal til, så jeg kan se hvad det kan...

Jeg kan godt lide designet på AlfaViews skærme, men sætter det derved ikke over f.eks. Samsungs M51 model (som jeg syntes er et af de flotteste på markedet). Nu så jeg så bare at det havde to tunere, og at man desuden kunne vælge at de skulle være digitale, og det appellerede lidt til mig.
Faktisk forslår jeg også, at du kigger på helt andre tv-apparater end dem fra Alfaview, men det er en helt anden ting...
Har du dårlige erfaringer med AlfaView? Eller mener du bare de er for dyre i forhold til kvalitet, sammenlignet med andre mærker?

Jeg sidder lidt med at skulle tage en beslutning. Købe et billigt, ældre HD-ready LCD (nemlig Samsung LE-32R51B, da det jo har fået gode anmeldelser, og koster ca. 8½k), og spare pengene, hvis de nyere tv alligevel ikke er dem værd. Eller købe et af nyere dato (i et prisleje omkring de 12-13k), og så satse på at det er så fremtidssikret som det bliver (vi taler udelukkende om 30"-32" her... jeg kigger ikke på andet). Er det en helt gakket overvejelse at gøre sig?

Hvilket ville i forresten foretrække: Samsung 32M61B eller AlfaViews 32" tommer LCD, og hvorfor? Prisen er jo ca. det samme (AlfaViews ville dog blive købt hos deres egen forhandler, mens Samsung modellen ville blive købt over nettet (parallelimport?))

Jeg ved det var nogle temmeligt blandede spørgsmål, og det undskylder jeg, men jeg prøver bare lige at danne mig et overblik...

På forhånd mange tak!!!
Af Zycho
#5561
Jeg kom lige i tanke om at jeg slet ikke har kigget på Dells LCD skærme. De har også lavet et tv i 32" til omkring de 12½k med wallmount og forsendelse... Jeg har en Dell skærm til computeren, og den er jeg meget tilfreds med...

Er der nogen som har erfaringer med Dells LCD tv? Kommer de op på højde med Samsungs?

På forhånd mange tak!!
Brugeravatar
Af azrael
#5564
Altså, *personligt* kunne jeg ikke drømme om at købe et AlfaView tv. For mig ligger de på samme niveau, som hvis jeg købte et Medion, Orion eller <indsæt andet billigmærke her>. Tror faktisk jeg hellere ville købe det 32" Amitech fra Bilka eller meget hellere det Samsung LE-32R51B, du selv skriver om. Det er i al fald det forhold jeg har til AlfaView. Sorry hvis det støder nogen.

Samsung, LG, Philips og Sharp laver deres egne paneler og har meget bedre kontrol over kvaliteten. De har i al fald første ret til de bedste paneler. Og hvis jeg skulle have et 32" her og nu, så ville jeg nok kigge på Samsung LE-32M61B pga. billedkvaliteten.

Dells produkter har jeg ikke rigtig erfaring med, men jeg ved at de er særdeles gode til at købe (billigt) ind, og det mener jeg her på den positive måde. Og jeg ved også, at rigtigt mange af deres skærme benytter Samsung-paneler, hvilke igen er nogen af de bedste derude.

Min personlige drøm mht. LCD-tv er p.t. stadig Philips 32PF9731D, selvom det åbenbart bliver lidt smådyrt og først kommer på markedet om et par måneder.

Hilsen,
az