Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af familie i Kbh.
#5531
Har skrevet før, at vi ville købe 2 Samsung TV, et 32 og 40 tommers M61. Vi overvejede Tyskland, men satte os tilbage pga. advarslerne vedr. køb i Tyskland.
Vi gik derfor i HIFI-klubben og fik en pris ca. 41.000 DKK. Vi spurgte om der var nye modeller på vej, men blev forsikrede om, at det ville være tåbeligt at lancere nye modeller efter WM i fodbold, da man ville risikere at brænde inde med dem. Og det var nu at de solge rigtig mange. Ellers rigtig god betjening. Vi ville lige fordøje prisen og gik på cafe. - Men efter at have læst på div. forums, så kunne jeg ikke li' svaret om ny teknologi, da vi i mellemtiden var stødt på M71'eren.
Da vi før havde set Philips's 9830 gik vi på fisketorget for at se deres "udstillings-lokaler". Rigtig flot præcenteret TV med en video vi har set før. Da jeg spurgte om vi kunne se et TV-signal på det, kunne de ikke, p.g.a. "dårligt signal i butikken". Da vi pressede lidt på var svaret, at Philips kun ønskede at præcentere deres modeller med den éne video, som de havde. - Vi synes nu, det var ærgeligt og forlod butikken.
Selv om vi ikke fik præcenteret Philipsen, så kan jeg ikke lade være med at få min tvivl ang. samsung, da jeg har læst andre steder, vistnok her, at nogle indehavere af Samsung hælder til Philips teknologien.
Vi har stadig behov for 2 TV. Et til os i stuen til alm. brug, og et til sønnen på værelset (til tv, dvd, musik og havd man ellers kan bruge sådan en skærm til, når man er 15 år).

Derfor har vi 3 spørgsmål til jer:
1) Vi vil købe TV nu (og ønsker ikke at vente til sommeren/efteråret). Skal det være Samsung LE40M71 eller Philips 9830 til os i stuen??
2) Hvad er det bedste 32 tommers TV på markedet pt., når kravet er TV til sønnen?
3) Hvis vi endelig SKAL vente, så skulle det vistnok være efter den der panelopløsning 1920x1080, og det har Philips på 37''. Hvad kan jeg egentlig bruge den panelopløsning til i dag og i nær fremtid?? Er det et must om et år f.eks. og skal vi til at købe nyt om to'tre år, hvis vi ikke køber det i år? - Jeg mener: 40.000 er mange penge for en alm. familie og vi vil gerne undgå at købe katten i sækken. Har I nogle forslag til de to bedste TV til os??
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#5540
For lige at vende nogle af emnerne, så kan du læse lidt indtryk af Samsung M71 her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=5539

Bemærk dog også, at den først lanceres i juli. Hvis det står mellem Philips 9830 og M71, så har jeg da forventninger til at M71 sagtens kan konkurrere med Philips'en. Den er jo også trods alt en del nyere.

Jeg synes i stedet du burde overveje efterfølgeren til 9830, som der også snakkes om i den her tråd: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=400

Jeg skal snart til et pressemøde hos Philips, hvor de sikkert afslører en masse, ligesom Samsung gjorde (i første link). Jeg skal nok vende tilbage med det.

Ud over det, så synes jeg nu 9830 klarer den analoge gengivelse af Tv signaler ganske godt. Jeg ved ikke om du allerede har læst anmeldelsen af den her på siden, men elelrs finder ud den her: http://www.flatpanels.dk/tests.php

Set lidt i perspektiv synes jeg faktisk i skal vente lidt. Man kan selvfølgelig altid sige vent, men denne gang er det med en vis begejstring og fornuft i stemmen. Næsten samtlige producenter lancerer nemlig nye produkter i disse måneder. Enkelte har allerede fået deres apparater ud i butikkerne, men der kommer en del andre fede.

Sony kommer blandt andet med deres V og X serie: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... tart_from=&
De virker meget interessante. S serien er allerede ude i butikkerne, men det er budget serien, og så vidt jeg kan forstå på dig, er det ikke sådanne Tv i er ude efter.

JVC er også kommet med ny serie, som jeg dog ikke har valgt at omtale her på siden, idet JVC har været nogle hatte overfor mig. Jeg gider simpelthen ikke at have dialog med to forskellige JVC konsulenter som lover mig guld og grønne skove, men giver ingenting.

Philips komemr som nævnt også med nye modeller. Samsung ligeledes, og dem kan du jo læse mere om i linket. Sharp kommer også med nogle uhyre interessante modeller, og jeg håber på at få nogle af dem ind til test gennem en ny reference.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#5541
Hvad angår 1920x1080, så syens jeg ikke det skal være altafgørende for jeres valg. Det kan naturlgivis være medvirkende i bedre HD gengivelse, men det er ikke en sikkerhed.

Vælg i stedet ud fra jeres sunde fornuft, som I allerede følger. Tag ud og kig og føl. Drop specifikationer, drop digitaltuner snakken, og brug øjnene og ørene. Nye Tv kan godt modtage HD signaler og digital tuner er kun aktuelt hvis I sidder på antennenettet. Ellers skal I alligevel ud og have en ekstern boks.
Af lance52
#5543
At købe Samsung i Tyskland og Philips i Tyskland er ikke det samme. Jeg bor i nærheden af grænsen og har mulighed for at købe en der og få den leveret i Tyskland gennem en kollega. Den garanti Philips giver er gældende for hele Europa, og er derfor bedre end den Samsung giver. Hvis jeg var dig, og du skal købe i dag, ville jeg købe 32pf9631D og 37pf9631D ( disse er to nye modeller som svarer meget til 9830 uden motorsokkel) og er 3000-4000 billigere. De har desuden digital tuner. Jeg har is i maven og vil se 37pf9731 før jeg køber. I morgen skal jeg se 37pf9830. Den vil Merlin have 31.999 for. Kan fås for ca. 23.000 i Tyskland. Men en ting er sikkert, Samsung vil jeg ikke have. Lyden har fået meget kritik flere steder fra, og ambilight trækker meget op ved Philips.( prøv at skrive følgende i google : 37pf9631d site:de Hilsen E.C.
Af familie i Kbh.
#5578
Tak for jeres gode indlæg. Specielt det der omkring opløsningen 1920x1080 var vi glade for at høre, at det ikke var det vi skulle hæfte os i. Vi har ellers hæftet os ved, at hvis vi købte et, der ikke havde den opløsning, så ville vi være håbløst forældede i det sekund vi kom ud af forretningen. Designet af de nye Samsung M71'ere er rigtig flot, men på den anden side, så kan jeg personligt kan jeg godt li' det der geil med ambilight, da jeg synes, at det ser rigtig fint ud i forretningerne vi har set det i. Men jeg kan godt forestille mig, at det ikke er så smart til TV-avisen. Hvilke erfaringer har I af det?
Lige et spørgsmål til: Kan I give mig et argument til, at man ikke skal købe plasma-skærme?? - Jeg synes, ligesom andre jeg har læst, at plasmabillederne i butikkerne står fantastisk flot. Er det bare "religion", eller er det en grund til at alle snakker om LCD-skærme? Jeg mener..det er vidt forskellige teknologier...og når plasma bare er rigtig god til at gengive sort...hvorfor læser jeg så alle de der tråde om lcd..? I tilfælde af en plasma-skærm, har I så et bud på en rigtig god en?
Af lance52
#5580
For det første skal du op i 42" for at få plasma. For det andet er der mange der har skrevet en del om burn in og de problemer det giver, og selvom det kun under et år gammel,giver det ikke reklamationsret. Det er du fri for ved LCD, og lcd bliver bedre og bedre og bruger mindre strøm og holder længere. Billedet bliver ikke slidt, hvis man kan bruge det udtryk. Jeg har også lige været ude at kigge på ambiligth med 9830 og det er jeg ikke i tvivl om, jeg skal have, venter bare på at 37pf9931d kommer. Det gør det meget mere behageligt for øjnene at se tv, men giver ikke 32.000 for den i Fona eller Merlin. Køber den i Tyskland og sparer mindst 5000.
Brugeravatar
Af azrael
#5581
Det er nu muligt at få plasma (PDP) i 37" og PDPs fås til ganske gode priser. Personligt synes jeg også at PDP giver et bedre billede end de LCDs jeg har set (inkl. 9830), men teknologien har også en del ulemper. Der er, som før omtalt, burn-in og plasma-skærme sluger strøm endnu mere end LCD (LCD er faktisk ikke særligt strømbesparende, idet de typisk sluger 130W og opefter, hvor store CRTs kan ligge helt nede omkr. de 70W).

Opløsningsmæssigt halter PDPs lidt bagefter LCDs, men jeg tror at det er en af de ting der gør dem bedre til at vise SD-billeder (normal "gammeldags" opløsning) bedre end de fleste LCDs.

Et andet problem som PDPs har er, at de er meget følsomme ved transport. De må nemlig kun transporteres lodret. Og så har de næsten allesammen en stor glasplade (nogle nye modeller fra Pioneer har f.eks. ikke). Det gør dem ekstra tunge. Sidst men ikke mindst har de en tendens til at blive *rigtigt* varme, og det er da heller ikke utypisk at de har indbyggede blæsere (nyere modeller har bedre køling og har ikke nødvendigvis behov for aktiv køling).

Hilsen,
az