Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af loej
#5497
Jeg er den glade køber af et Sony KDL26s2000 LCD-TV. Det kan varmt anbefales. Jeg har en normal kabel-tv-pakke fra TDC.
SE:

http://www.sony.dk/view/ShowProduct.act ... TVP+LCD+TV

Har lige et par spørgsmål:

I selve TV´et sidder der en digital-modtager/tuner?=? Eller tager jeg fejl?

Jeg ønsker at kunne se DR1 og TV2 som HD, det vil jeg mene er muligt da jeg har en digital-tuner. Men hvordan kan jeg gøre dette? nemmest og billigst..

På forhånd tak, men skynd jer lidt, det er snart VM...
Brugeravatar
Af azrael
#5498
Hej!

DVB-T tuneren i dit tv gør det kun muligt for dig at se digitalt tv udsendt over "almindelig" antenne. Hvis du har kabel-tv af en eller anden art så betyder DVB-T/DTT slet intet for dig.

Desuden sendes der, såvidt jeg har forstået det, p.t. på DVB-T i Danmark ingen HD-signaler men kun i en bedre kvalitet end det hidtil har været muligt med analog antenne. Du kan læse mere her.

Fodbold VM i HD får du vist kun glæde af, hvis du har kabel-tv hos enten TDC eller Stofa og samtidigt abonnerer på deres respektive digital-pakke. DVB-T tuneren spiller her som sagt slet ikke ind. Læs mere her.

Håber, at det besvarer dit spørgsmål.

Hilsen,
az
Af loej
#5523
Så blev jeg en del klogere.
Har dog kun et spørgsmål tilbage, og det er hvad jeg så skal gøre for at ku´ se VM i fodbold/eller bare DR1 og TV2 med en lidt bedre billede. Skal jeg købe en digital-tuner/dekoder?, eller hvad skal jeg gøre?
Brugeravatar
Af azrael
#5529
Såvidt jeg kan se har du følgende muligheder. Du kan enten tage DR1, DR2 og TV2 via DVB-T tuneren i tv'et, men så skal du vist bruge stueantenne til fordel for TDC (lidt dårlig løsning). Eller du kan opgradere til "Mellempakken" hos TDC, anskaffe dig en Selector HD (samt abonnement) og så vil du også kunne se VM i HD. Desværre er den løsning ikke helt billig. Du kan hvad en almindelig Selector-pakke koster dig
her. Desværre har jeg ikke lige kunne finde info omkr. Selector HD.

Hilsen,
az
Af Rasmus Jagd
#5533
Vil man med tiden begynde at kunne tage HD over DVB-T, altså med en almindelig stueantenne? Kan DR og TV2 sende HD på den måde?

Eller skal man have kabel-tv eller parabol? Overvejer for tiden at løbe en TV-tuner til PCen med understøttelse for DVB-T, men ved endnu ikke helt om det er det værd. Derfor spørgsmålet. HD vil godt ku' få mig overtalt, også selvom jeg må vente lidt. :)
Af Rasmus Jagd
#5534
Fandt selv et svar, tror jeg:

"DVB-T nettet vil nemlig gradvist blive udbygget til otte mux'er og dermed 20-30 TV-kanaler hvoraf en del meget vel kan blive high definition"

Så nogle kanaler vil med tiden nok kunne. Så må vi jo bare se om DR og TV2 får taget sig sammen. Hvad tror i der sker?
Af Berre
#5536
HD kommer først på tale i 2009, i hvert fald hvad angår luftbårne signaler.
Det analoge sendenet slukkes i 2009, og dette åbner muligheden for flere digitale kanaler, og evt. HD kanaler.