Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hanZen
#5481
Hej,

Jeg skal snart til at købe en ny skærm, som primært skal bruges til film og gaming (konsol). Jeg ved dog ikke om jeg skal satse på LCD eller plasma!? Hvordan er billedekvaliteten i forhold til High Definition på de to skærmtyper? Nu har plasma HD-ready skærme (dem til en rimelig pris) typisk en opløsning på 1024x768 og LCD er typisk på 1366x768 eller 1920x1080 (ikke mange endnu)! Hvilken skærmtype vil kunne vise et 720p billede bedst!? Og hvilken type vil være bedst til gaming på enten xbox 360 eller PS3 når den kommer!?

Og hvor langt er man nået med teknologien vedrørende burn-ins!? Det er nemlig min største bekymring med hensyn til gaming på plasma skærme!?

Håber I kan hjælpe! :)
Af larsmarcus
#5542
Hej,
Jeg kunne også godt tænke mig at en af de kompetente folk herinde ville give sin mening til ovenstående.
Jeg står lidt i samme dilemma, LCD eller PLASMA. I butikkerne synes jeg faktisk at plasma har flotteste farver og billede generalt. Men er det helt skidt når man har planer om at sætte en pc til og måske en xbox360 ?
Af Maelflux
#5605
Jeg er nysgerrig omkring nøjagtigt det samme, hvis der er nogle som har erfaringer de vil ud med? :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#5615
Grunden til at der ikke er nogen svar på spørgsmålet er at I ønsker et sort/hvidt billede af hvad der er bedst til hvilke formål og det findes ikke. Begge teknologier har fordele og ulemper og I kan ikke bare putte den ene type i bås.

Hvis I ikke allerede har gjort det, så læs om TV-teknologierne her på siden, så I ved hvad de konkrete forskelle er.

Med plasma får I et billede der minder mest muligt om det CRT TV I sikkert har nu, med den flimren det nu end må føre med sig. Der er knald på farverne og betragtningsvinklerne er utallige gange bedre end LCD. Der er dog begrænsninger på hvor høj opløsning man kan lave idet en pixel på et plasma TV ikke kan gøres så lille som en pixel på et LCD TV.

Pga. plasma'ets fluorescerende natur vil billedet være lidt mere "uldent" end et LCD TV, hvilket kan være en fordel med analogt TV hvis kvaliteten ikke er så høj. Der er dog meget andet end bare teknologien der bestemmer hvordan kvaliteten bliver, idet hver producent laver deres indmad forskelligt - af netop denne grund kan et plasma TV fra én producent være markant bedre end et LCD TV fra en anden producent eller omvendt.
Af hanZen
#5677
Nej jeg ønsker ikke et sort/hvis billed af hvilken type der er bedst! Hvis du læser mit indlæg, så er jeg utrolig specifik!

Hvor langt er man nået med hensyn til burn-ins på plasma skærme, og kan en sådan type skærm bruges til gaming, eller er risikoen for stor for førnævnte burn-ins??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#5686
Hvis der bruges plasma, så er der også altid risiko for burn-in. Jeg har dog også hørt om LCD skærme der pludselig fik brændt et billede fast, men det site der forsøgte at påvise fænomenet kunne ikke fremprovokere det.