Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#5034
Hej folkens!

Jeg skal til at købe nyt tv, og har (blandt andet ved at følge med på dette forum) efterhånden fået et godt øje til et par af Samsungs modeller. Desværre kan tegnedrengen ikke helt følge med på de lækreste af slagsen (M61b), så pt står jeg i et lidt utraditionelt dilemma. Jeg vil helst foretrække en 32"-skærm, men selv 32R72B er lige dyr nok for mig, så jeg har set lidt nærmere på 26"-modellen. Jeg har dog hørt at den skulle have et andet panel end både 32" og 40"-modellerne - hvad går det nu ud på?? Det skulle efter sigende være det samme som i M51B (og dermed vidst også R51B)..? Hvad betyder det for billedkvaliteten?

Ellers har jeg overvejet at gå tilbage til en 32R51B-model - så får jeg jo trods alt den ønskede skærmstørrelse. Den ligger nogenlunde i samme prisklasse som 26R72B, men hvor stor kvalitetsforskel er der reelt på de to modeller? Altså jeg er helt med på de mange flere farver og den større kontrast i R72'eren, men hvis panelet i øvrigt er det samme - er det så værd at gå ned i skærmstørrelse for?? Tv'et skal primært bruges til almindeligt kabel-tv og et par DVD-film i ny og næ...

Forviret? Også her... Håber på ekspert-hjælp :)

Andre forslag til gode modeller i (absolut højst) 9-10.000 kr.-klassen (helst 32") er naturligvis også meget velkomne.

Mvh.
Rasmus
Brugeravatar
Af azrael
#5035
Hvis du kan nøjes med en 26", så var El-Gigantens aktuelle tilbud på en Panasonic TX-26LX52F til kr. 7499 måske til at overveje?

Jeg har selv i sin tid kigget en del på skærmen, som jeg synes har et flot billede, men i mellemtiden har jeg besluttet, at jeg *skal* have en 32"... :p Sjovt nok vil de have kr. 500 mere for den gamle model TX-26LX50F, der ikke er HD Ready pga. manglende HDMI-indgang.

Ellers ville jeg nok prøve på en eller anden måde at finde de 3000 kroner mere til en LE-32M61B.

Fik du for øvrigt kigget ned til Merlin i Ryesgade?

/az
Af Glisse
#5037
Ja, jeg har skam været vidt omkring på det sidste. Merlin synes jeg dog ikke havde det helt store at byde på i min prisklasse, og ekspedienten var heller ikke alt for skarp til at hjælpe...

Mht M61 tror jeg nærmere det ville blive R72 til 11k i TC, hvis det endelig skulle være, men er bange for prisen stadig er lidt i overkanten for mig :((

Ved du noget om det med panelet i 26R72B?? Er det virkelig et andet end i 32" og 40"? Og i givet fald hvorfor..? Går det ud over billedkvaliteten?

- Rasmus
Brugeravatar
Af azrael
#5039
Hej igen!

Nej, jeg kender intet til forskellene i panelerne på 26"- og 32"/40"-modellerne. Efter sigende er M61 stadig topmodellen, selvom de nyere modeller på enktele punkter har bedre specs.

Mht. Merlin, så spurgte jeg, fordi jeg i den anden tråd, du lavede, skrev om mine oplevelser med bl.a. Philips 32PF9830, som jo skulle være den absolutte topmodel fra Philips. Og så var der jo den der Sony 37" plasma, som havde et kanongodt billede... :)

/az
Af Glisse
#5040
Ja, det er rigtigt. Så godt PF9830, men synes ikke umiddelbart det var så slemt som du skrev. Lagde ikke lige mærke til den anden - der kommer alligevel aldrig noget godt ud af at bruge for meget krudt på noget man ikke har råd til når det kommer til stykket :) hehe.

Men tilbage til mit spørgsmål. Er der andre der ved noget om panelet i 26R72B?

Og er kvaliteten i denne model tilstrækkelig bedre end 32R51B til at vælge 72-eren - på trods af forskellen i skærmstørrelse? Vil jo helst op i 32", men tegnedrengen har desværre vetoret...

- Rasmus
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#5047
På nuværende tidspunkt har Samsung kun ét 26 tommer panel og det er det som går igen gennem deres 26 tommer skærme – nemlig et PVA panel.
Det er lidt anderledes for paneler i 32, 40 og 46 tommer klassen, hvor man har 3 forskellige. De to af dem bruges allerede og er dem der kaldes PVA og S-PVA. Det tredje er endnu ikke integreret i skærme, men jeg vil tro at det sker i efteråret eller vinteren. Sonys kommende topmodeller kunne godt have dette panel integreret, men det må den tid vise. :)

Men for at komme tilbage til sagen. 26 tommer panelet i R72 er det samme som det panel i 26 tommer versionerne af R51 og M51. Husk dog også på, at de interne funktioner og billedforbedringssystemet også har en afgørende rolle for det endelige billede.

Hvis man skal prøve at stille dem op mod hinanden, så synes jeg rækkefølgen ser sådan her ud (gældende for alle størrelse af Tv'ene): R41, R51 og M51 er ens. R71, R72 og R75 er en tand bedre end de tre førnævnte, og M61 er stadig den bedste blandt Samsungs modeller.

Jeg kan godt forstå dine tanker. Umiddelbart ville jeg også selv have svært ved at vælge mellem en 32 tommer af R51 og en 26 tommer af R72. Forskellen i billedkvaliteten er efter min mening til stede, men jeg synes også du skal overveje om 26 tommer bliver for småt. Mit bedste råd er næsten at prøve at få set dem mod hinanden og vælg efter din egen overbevisning for hvad du bliver mest tilfreds med.

Hvad angår R72 har der været lidt snak om den indbyggede brightness sensor. Overvej eventuelt om det er noget der vil blive til stor gene for dig. Der har været forlydender om, at den kan slås fra, men jeg har ikke personlig erfaring med det.

Hvis du skal vælge noget helt andet, så mener jeg også Panasonic skærmen som Azrael nævner kan være et bud. Ligeledes kan JVCs 60 serie, selvom jeg ikke mener den lever helt op til Samsungs skærme på billedkvaliteten, hvilket, nok ikke overraskende, er af størst prioritet for mig =)
Af Glisse
#5051
Tak for svarene!

Uha, det er godt nok fristende med 32R72B til den pris. Vil lige konferere lidt med tegnedrengen...

Hvor længe vil I tro der går før priserne på R72 / M61-serien falder yderligere? Jeg har ikke fulgt udviklingen særlig længe, men kan forstå det er gået hurtigt på det seneste...

- Rasmus
Brugeravatar
Af azrael
#5053
Jeg kunne forestille mig, at M61-serien falder noget mere lige når M71-serien introduceres, for så skal lagrene ryddes. Selvfølgelig kan man også komme ud for, at M61-serien så slet ikke kan leveres mere. Som sædvanligt er altsammen et spørgsmål om timing.

Du bør for øvrigt også overveje at købe gennem en netbutik. Normalt er jeg den første til at købe tingene lokalt, bl.a. så man kan stå i butikken og råbe og skrige ad sælgeren, hvis man har fået leveret noget defekt. Men mht. pixelfejl er det jo lidt mere speget. Det er ikke nødvendigvis en byttegrund, og så er det jo rart at man kan sende skidtet tilbage til forhandleren inden for 14 dage efter modtagelsen.

/az
Af Glisse
#5054
Ok. Kan man da få bedre forhold over nettet? Hvilke forhandlere tænker du da på??

Mht pixelfejl - kører Samsung så ikke en nultolerance-politik på det område? Det er vel uafhængigt af forhandleren..? Men hvad er ellers værd at lægge mærke til i den sammenhæng? Jeg er ikke så rutineret på det område...

- Rasmus
Brugeravatar
Af azrael
#5060
Der er vist ikke direkte en "nul-tolerance" hos nogen producent, snarere en "nul-lyse-pixels-tolerance" eller lignende. Mht. priser, så er der jo www.hifipriser.dk, men LE-32M61B ligger omkr. kr. 12.700 lige nu. Billigere finder du den ikke lige p.t. og ja, prisen hos TC er/var ikke meget anderledes, men hvis du køber den i butikken til den pris, så går du glip af at kunne levere den tilbage uden at der kan stilles spørgsmål til det.

Samsung yder vist også kun deres pixelgaranti på "ægte" nordiske modeller og ikke på parallelimporterede modeller, hvilket man alligevel må formode, at de rigtigt billige versioner er.

/az