17. okt 2005, 11:10
#462
Mange mennesker er idag i tvivl om hvad købe loven egentlig står for, og hvikle fordele og ulember der kan være.
hvis man ønsker en meget uddybende og paragraffisk forklaring, er her linket til købeloven: http://www.forbrug.dk/markedsforing/lov ... oebeloven/
Ellers kommer her en kort og nuanceret fortolkning.
Reklamation og reparation af produkter
I
2002 blev købeloven ændret. Reklamationsretten blev forøget fra 12
til 24 måneder. Som noget nyt kom begrebet formodningsperioden.
Det betyder i praksis, at fejl og mangler i de første 6 måneder dækkes
af sælger, medmindre der er tegn på, at køber selv har været årsag til
fejlen eller manglen. Når formodningsperioden er slut, ændres dette.
Så er det køberen, der skal bevise, at fejlen var til stede på
købstidspunktet, hvis sælger skal anerkende reklamationen. Det
betyder ikke, at De som forbruger skal bevise, at der er en fejl på
produktet. Forhandler hjælper selvfølgelig med en fagmæssig vurdering,
som - hvis det skønnes nødvendigt - foregår på vores værksted. Forhandler må afvise reklamationen, hvis det ikke er teknisk muligt, at finde fejlens
oprindelse.
Der hvor jeg arbejder har man dog valgt at stille sine kunder bedre end købelovens krav.
Derfor har FONA siden 1. januar 2003 givet kunderne 6 ekstra
formodningsmåneder for nye apparater. Det betyder, at
formodningsperioden er på 12 måneder hos FONA. De er velkommen
til at bede FONA-medarbejderen om at uddybe reglerne. I butikken
kan De også se Forbrugerinformationens pjece om reklamationsretten.
Selv om FONA stiller sine kunder bedre end loven, vil der være tilfælde,
hvor FONA ikke dækker reparationsomkostningen. Dette gælder, hvis
reklamationsfristen er udløbet, eller hvis reklamationen ikke er
berettiget.
FONA tilbyder allerede ved behandlingen af Deres reklamation at
udarbejde et prisoverslag for reparation af produktet. Dette koster 350
kr. Beløbet bliver kun opkrævet, hvis De beslutter Dem til ikke at få
produktet repareret. Det kan ofte være en god ide at få et
prisoverslag.
Hvis Deres reklamation er berettiget, skal De selvfølgelig ikke betale for
undersøgelsen. Hvis reklamationen derimod er uberettiget, kan De
med prisoverslag.
Er der nogen spørgmål til dette, så skriv endelig.
hvis man ønsker en meget uddybende og paragraffisk forklaring, er her linket til købeloven: http://www.forbrug.dk/markedsforing/lov ... oebeloven/
Ellers kommer her en kort og nuanceret fortolkning.
Reklamation og reparation af produkter
I
2002 blev købeloven ændret. Reklamationsretten blev forøget fra 12
til 24 måneder. Som noget nyt kom begrebet formodningsperioden.
Det betyder i praksis, at fejl og mangler i de første 6 måneder dækkes
af sælger, medmindre der er tegn på, at køber selv har været årsag til
fejlen eller manglen. Når formodningsperioden er slut, ændres dette.
Så er det køberen, der skal bevise, at fejlen var til stede på
købstidspunktet, hvis sælger skal anerkende reklamationen. Det
betyder ikke, at De som forbruger skal bevise, at der er en fejl på
produktet. Forhandler hjælper selvfølgelig med en fagmæssig vurdering,
som - hvis det skønnes nødvendigt - foregår på vores værksted. Forhandler må afvise reklamationen, hvis det ikke er teknisk muligt, at finde fejlens
oprindelse.
Der hvor jeg arbejder har man dog valgt at stille sine kunder bedre end købelovens krav.
Derfor har FONA siden 1. januar 2003 givet kunderne 6 ekstra
formodningsmåneder for nye apparater. Det betyder, at
formodningsperioden er på 12 måneder hos FONA. De er velkommen
til at bede FONA-medarbejderen om at uddybe reglerne. I butikken
kan De også se Forbrugerinformationens pjece om reklamationsretten.
Selv om FONA stiller sine kunder bedre end loven, vil der være tilfælde,
hvor FONA ikke dækker reparationsomkostningen. Dette gælder, hvis
reklamationsfristen er udløbet, eller hvis reklamationen ikke er
berettiget.
FONA tilbyder allerede ved behandlingen af Deres reklamation at
udarbejde et prisoverslag for reparation af produktet. Dette koster 350
kr. Beløbet bliver kun opkrævet, hvis De beslutter Dem til ikke at få
produktet repareret. Det kan ofte være en god ide at få et
prisoverslag.
Hvis Deres reklamation er berettiget, skal De selvfølgelig ikke betale for
undersøgelsen. Hvis reklamationen derimod er uberettiget, kan De
med prisoverslag.
Er der nogen spørgmål til dette, så skriv endelig.