Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#4821
Hej med jer,

Jeg står og overvejer at købe mig et LCD TV, men det skal udelukkende bruges til DVI tilslutning af en computer (HTPC), som jeg kun bruger til at se TV, film, dvd, musik oma. Dvs. jeg får egentlig ikke brug for et decideret TV med tuner, men andet kan vel næsten ikke betale sig, hvis man skal op i størrelser som 26" med widescreen osv. eller hvad? Nogle meninger om dette scenarie?

Anyway, jeg overvejer at købe en LG 26LX2R - er der nogen der har kendskab til denne? Jeg læste den anmeldelse af 32" udgaven af AndreasThomsen, og det ser ret nice ud, men kan man gå ud fra at 26" udgaven er lige så fed?

Det vigtigste er nok at jeg vil have 1:1 pixelmapping, så skærmen ikke skal til at skalere billedet, og betragtnings vinklerne skal være gode.

Jeg må sige med det samme, at jeg er ikke så meget inde i alt det her LCD TV halløj... er der nogle ting man specielt skal være opmærksom på, udover de ting jeg nævnte ovenover?

Edit:
Jeg beklager, kom til at skrive forkert navn på den brugeranmeldelse. Og hvis nogen ikke ved hvilken jeg taler om, så er det denne her:
Brugeranmeldelse LG32LX2R
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#4825
Som sådan kan det sagtens være en holdbar løsning.

Der er ikke andet overordnet du bør være opmærksom på end 1:1 pixelmapping, når det handler om tilslutning til computer.
Der er nogle underaspekter af det, som du muligvis kan interesse dig for. Det kan eksempelvis være HDCP understøttelse på de digitale indgange. Pågældende LG skærm understøtter dette, men du kan også opnå 1:1 pixelmapping med f.eks. Samsungs skærme - blot kun over den analoge D-SUB indgang, som ikke understøtter HDCP.

HDCP understøttelse vil ikke blive aktuelt for dig lige nu, men det kan det blive i fremtidige Windows versioner og andre kilder som kræver kopibeskyttelse.

Jeg synes dog også du bør overveje en decideret computerskærm, når det udelukkende er til dette brug. Dell har en 24 tommer til lidt over 8000 og det samme har Samsung. De vil, udover højere opløsning, også byde på mere korrekte farver og kontrast.
Af Miwer
#4830
Ok, i så fald må LG skærmen vel være et bedre valg end Samsung skærmen, hvis den kun understøtter 1:1 over VGA og ikke DVI.

Du har ret i at HDCP ikke er aktuelt for mig - Jeg holder mig generelt fra DRM systemer(*), og jeg bruger da heller ikke Windows på mit mediacenter, men Linux, og jeg regner ikke med at Linux bliver HDCP kompatibel foreløbig.

Det kunne godt være man skulle overveje en TFT skærm - Samsung har jo både deres SyncMaster 244T og 242MP... arh nu bliver jeg jo i tvivl.. :o

Jeg kiggede også på Dell skærmen Ultrasharp 2405FPW 24" - den har ikke lige så hurtig respons tid som LG TV'et, men den har bedre kontrast.

Mht. pris - Jeg så LG TV'et i elgiganten til knap 10.000 - 32" udgaven kostede 15-16.000 (den så jeg iøvrigt på edbpriser til omkring 10.000). Mon ikke også der er noget at spare ved at købe 26" udgaven på nettet? Jeg kan dog ikke finde den på edbpriser. Så er der nogen der ved hvor man kan finde den?


(*) offtopic, jeg hader DRM systemer. De er kun til for at begrænse forbrugernes fair use rettigheder. Derimod er jo stærk tilhænger af åbne standarder. ;)
Brugeravatar
Af hightower
#4838
Jeg synes det er en dårlig løsning. Jeg har selv prøvet en 23" LG med som kørte 1360x768... i forhold til min 19" wide som kører 1440x900. det var ikke godt at sidde en ½ meter fra. alt blev for stort. så medmindre du sidder et par meter væk vil jeg ikke anbefale sådan en løsning - så hedder det en monitor+tv tuner istedet.
Af Miwer
#4850
Hehe, ja hvis man kun sidder en halv meter væk, er det nok ikke så god en løsning...

Jeg fik så heller ikke nævnt at mit mediacenter står i stuen, så det er skam til stue/sofa/film/hygge brug :)
Brugeravatar
Af hightower
#4855
så er der jo ingen ko på isen. det er iøvrigt hifipriser.dk hvis du skal finde priser på TV. men størrelsen af TV er jo ret afhængig af hvor langt væk du sidder fra. på ca. 3½ meters afstand er 32" for lille i mine øjne men det er jo subjektivt.
Af Miwer
#4867
Ok, jeg var næsten bange for at et 32" ville være for stort, så det var derfor jeg overvejede 26" udgaven. Nu er det ikke en ret stor stue jeg har. Man sidder vel 2-2½ meter væk fra skærmen, men som du siger, så er det en smagssag.

Jeg skal da helt klart have målt op hvor meget plads jeg har, så jeg kan få afgjort hvilken str. det skal være. Det ville jo være nemt hvis jeg kunne få plads til den store, da jeg ikke kan finde 26" udgaven på hifipriser.

Er der nogen der ved om man kan få væg beslag til denne skærm?

En af mine venner snakkede om at man nogle gange kan få beslag, som gør at man kan dreje skærmen ud fra væggen når man bruger den, hvis man nu sidder lidt skævt til væggen. Spørgsmålet er så om det vil være muligt med denne skærm. Jeg kan jo evt. smutte en tur i elgiganten igen, og se om de kan svare på det.

Nå ja, her kan man se hvad jeg primært skal bruge den til:
MythTV screenshots