Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af gtho
#343
Hej,

Jeg står over for at skal investere i nyt TV til stuen.

Men som så mange andre, så løber man hurtigt ind i problemstillingen om det skal være LCD eller plasma og jeg er også i tvivl !

Jeg går efter et TV på 42 tommer som primært skal bruges til at se TV på men også gerne må være velegnet til at vise billeder på fra en PC

Som udgangspunkt har jeg gået efter LCD men jeg er flere gange stødt ind i folk som siger, at skal man have 42 tommer så skal man vælge plasma efter som LCD ikke er gode nok endnu i den størrelse. Jeg syntes også selv at det kan være tilfældet når man bl.a. ser på kanten af ansigter – det er dog kun noget jeg har set i TV forretninger og her er signalerne jo ofte dårlige

Jeg vil derfor gerne høre om jeg kan forvente at få en ordentlig kvalitet billede hvis jeg køber et LCD TV på 42 tommer eller om jeg skal gå ned i 37 tommer eller vælge plasma ?

Jeg er egentlig blevet noget forelsket i Philips nye 42PF9830 men har ikke kunne finde nogle steder hvor det er muligt at se det i funktion. Jeg er derfor interesseret i at høre fra nogle der evt. har set det live eller selv har købt et – er det noget der dur og er der nogle der ved hvor man kan se det live ?

Mvh
Gert
#355
gtho skrev:Hej,

Jeg står over for at skal investere i nyt TV til stuen.

Men som så mange andre, så løber man hurtigt ind i problemstillingen om det skal være LCD eller plasma og jeg er også i tvivl !
Det svar Rasmus gav til Janus i en tidligere tråd er sådan set det eneste rigtige: Du skal ikke vælge mellem plasma og LCD, du skal vælge mellem forskellige 42" tv. Det er tv'ets egenskaber som helhed der er relevante, ikke teknologiernes egenskaber. TV'ene er naturligvis afhængige af teknologien, men du får f.eks. ikke automatisk mere flydende bevægelser på et plasma-tv end et LCD, selv om dette er den generelle opfattelse af de to teknologier - og samme gælder flere andre forhold. Men når det er sagt, så er der naturligvis nogle forskelle der kan indskrænke valget. Én af de ting jeg synes får alt for lidt fokus i diskussionen mellem de to typer, det er hvilke lysforhold skærmene skal bruges under. Jeg har i butikken blandt andet Pioneer's plasma-skærme i 43" og 50" hængende, samt 37 PF 9830. En meget markant ting er at i løbet af dagen når der kommer meget dagslys ind ad vinduerne, så opfattes kontrasten og især sort-niveau som værende bedst på Philips'en, og LCD'erne generelt. Men når mørket begynder at falde på, og det primært er det kunstige lys der lyser rummet op, så begynder plasma'erne at overhale LCD'erne hvad kontrasten angår - ved almindelig aften-stuebelysning, så vil en (god) plasma i praksis levere et klart bedre sort-niveau. Har man en meget lys stue, især hvis man tit ser tv med sollys direkte ind i stuen, så har LCD en fordel - men hvis det vigtigste for dig er god billedkvalitet ved aften-kigningen, så er plasma'erne stærkest.
Brugeravatar
Af Champs
#363
Hejsa

Jeg vil give Otto, TC ret i det han siger, jeg står selv i forretning og kigger på plasma/lcd hver dag.

Først vil jeg lige sige, at jeg synes man skal kigge på helheden af skærmen. altså design, kvalitet osv.

Min opfattelse er hvis man ser på pioneers nyeste model, og philips nyeste 9830 som Otto har brugt i sit indlæg, vil jeg sige at begge skærme har deres fordele og ulember. pioneers skærm har et utrolig flot, naturlig og meget stillefyldt billed. hvorimod philips som er lcd, har et utorlig skarpt billed.
Ser vi lidt på ulemberne ved plasma, er der altid levetiden. En plasma starter flot, og derefter går det ned af bakke. dvs. skærmen bliver hele tiden dårligere både billed, kontrast og lys mæssig. Det er selvfølgelig først efter flere år, man mærker forskellen. men er stadig en ulempe. Hvis man har i tankerne at bruge fladskærmen som pc skærm fraråder jeg plasma. det vil står mindre skarpt i forhold til lcd. (Da jeg ikke er super meget inde i det teknologieskespektrum råder jeg jer til evt. at spørge rasmus Larsen, for nærmere begrundelse.)
Lcd skæmen vil derimod vise et utrolig skarpt billed, som kan matche kvalitet fra en almindelig tft skærm hvis ikke bedre. Så dette er hvertfald hver at tage med i sine overvejelser. LCD skærmen synes jeg desværre til fordel for plasma, kan virke for digitaliseret, altså mindre naturligt i forhold til plasma. Dog skal man også huske på, at forskellige film, bevirker i forskellig kvalitet på skærmene. søg derfor altid om at se to forskellige film, når i er på udkig efter en fladskærm.

Så hvis valget stod mellem pioneers plasma og philips lcd. vil valget været utrolig svært.
Hvis det udlukkende skal bruges som Tv, vil jeg anbefalde pioneer, både fordi det virker mere naturligt, men osse fordi prisen er en anelse billigere. Hvis man skulle bruge den som tv og Pc skærm. er philips skærmen helt klart mit fortrukne valg. Så er der lige ambilighten bag 9830 fra philips som bare spiller for vildt ;-)

Jeg vil desuden lige tage en snak med rasmus, om at få lagt nogle billeder ud på siten, hvor man kan se den fede effekt ambilighten er i det virkelige liv :)
#378
gtho skrev:Som udgangspunkt har jeg gået efter LCD men jeg er flere gange stødt ind i folk som siger, at skal man have 42 tommer så skal man vælge plasma efter som LCD ikke er gode nok endnu i den størrelse.
Der er ikke så mange bud i 42 tommer LCD-TV segmentet endnu, det er rigtig nok, men de er på vej frem. De viser sig f.eks. med Philips 9830, som du har kig på og Samsungs kommende 40 tommer. Du kan også læse en del debat om 40 mod 42 tommer LCD i nyhederne, hvis du klikker dig ind i arkivet.

Philips nye 9830 serie er efter min mening ret lækker. Jeg har for nyligt set både 32 tommer versionen og 37 tommer versionen, hvor sidstnævnte jo minder ret meget om dens storebror, med blandt andet samme opløsning. Om end et kort kig, så var jeg hvert fald positivt overrasket.
Designmæssigt synes jeg også de er helt utrolig flotte, og det er hvert fald også en faktor for mit vedkommende.

Jeg har også efterhånden hørt flere meldinger på fin kvalitet, når Tv'et sættes til computeren, på trods af at der ikke umiddelbart kan nås 1:1 pixelforhold.

Et godt alternativ til 42pf9830 vil jeg mene er Samsungs LE-40M61B, som snart lanceres. Ud fra hvad jeg har hørt, så ville de første eksemplarer nå ud til Danmark i slutningen af næste uge.
Tv'et har blandt andet fået Eisas Award for årets LCD-TV for 2005/2006.
#564
gtho skrev:Jeg går efter et TV på 42 tommer som primært skal bruges til at se TV på men også gerne må være velegnet til at vise billeder på fra en PC
I så fald bør du læse denne tråd - Ultimative LCD til HTPC.

Her sidder f.eks. en stakkel med et spritnyt Philips 37PF9830 og prøver at outputte 720p fra sin HTPC - http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... N=0&TPN=13. Resultatet er selvfølgelig overscan og han bliver nød til at lave en custom timing på 1216x676 (en opløsning scaleren ikke er optimeret til at behandle).