Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mille
#3383
Jeg kigger på to 42" Plasma TV fra Philips (5320 og 5520D), begge modeller med den lave 852x480 opløsning.

Den ene model (5520D) har en såkaldt digital tuner og angives til at kunne klare næste generation antennesignal. Den anden model (5320) har ikke en digital tuner.

Mit spørgsmål går på om modellen uden digital tuner så slet ikke kan vise TV når der kommer HDTV ud af stikkene i vores hjem (i år 2010) ?

Ingen af de to TV kan alligevel vise korrekt HDTV grundet opløsning, men jeg vil da helt klart være nervøs for at købe et TV der slet ikke kan bruges på et senere tidspunk ?

Håber på hjælp fra jer :) ..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#3386
Den med den indbyggede tuner vil kunne modtage digitale signaler over antennenettet, hvis tuneren er af typen DVB-T. Den vil dog ikke kunne modtage HDTV, da ingen indbyggede tunere endnu kan dekode signalet.

De digitale signaler du vil være i stand til at modtage vil derfor blot være et spejl af de analoge i samme opløsning, men synlig bedre kvalitet pga. den digitale sendemetode.

Til den uden tuner vil du kunne modtage signaler ved køb af en separat boks. Det giver dig en ekstra fjernbetjening, men fungerer med alle skærme - selv nuværende CRT skærme.

Lige meget hvad skal du dog ud og have fat i en digital tuner der kan dekode HDTV signaler på et senere tidspunkt. Men hvis du sigter mod HDTV, er der vel heller ingen idé i at købe en skærm med en så lav opløsning?
...men jeg vil da helt klart være nervøs for at købe et TV der slet ikke kan bruges på et senere tidspunk ?
Bare lige for at slå det fast. Alle skærme vil kunne bruges i fremtiden. Nogle er bedre egnede end andre, men man står ikke om nogle år med et Tv der er så godt som ubrugeligt. :)
Af Mille
#3389
Jeg siger mange TAK for det fine og præcise svar, kanon hjælp!

Mht HDTV er det mest pengepungen der ikke vil i denne retning :), så jeg må nøjes med den lave opløsning. Da skærmen entvidere skal betragtes fra ca 4 meters afstand er det ok med 42" lav opløsning.