Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Henrik_Hansen
#3161
jeg tilslutter min ganske almindelige dvd afspiller til min nyindkøbte :p JVC lcd skærm ? (LT37S60)
Er der forskel om jeg gør det med scart, eller s-vhs kabel ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#3229
Opløsningen på skærmen er den samme uanset hvad du tilslutter. Den er jo opbygget af fysiske pixels.

Hvis du spørg om du bør tilslutte Tv'et via scart eller s-video, så vil jeg råde dig til at få fat i et godt scart kabel og anvende dette. Det giver det bedste resultat og så slipper du også for at skulel overføre lyden på anden vis.
Af pallis1
#3234
Er der forskel på scart kabler?

Jeg er ved at fræse rør ind i væggen for skjult rørføringer til fladskærm.
Problemt med scart kabler er jo de store stik, så jeg er nød til at lægge kablet ind i en kabelkanal, lukke den og mure til.

Kablet skal være 5 meter.
Da der ikke er fortrydelsesret efter indmuring, er jeg nysgerrig efter om der er reel og synlig kvalitetsforskel på billige og dyre scart kabler.
Jeg har set 5 meter kabler i Harald Nyborg til 50 kroner og jeg har set kabler med guld og krom til 500 kroner!!!

Allan
Af DKMIK
#3239
pallis1 skrev:Er der forskel på scart kabler?

Jeg er ved at fræse rør ind i væggen for skjult rørføringer til fladskærm.
Problemt med scart kabler er jo de store stik, så jeg er nød til at lægge kablet ind i en kabelkanal, lukke den og mure til.

Kablet skal være 5 meter.
Da der ikke er fortrydelsesret efter indmuring, er jeg nysgerrig efter om der er reel og synlig kvalitetsforskel på billige og dyre scart kabler.
Jeg har set 5 meter kabler i Harald Nyborg til 50 kroner og jeg har set kabler med guld og krom til 500 kroner!!!

Allan
Det er ikke så meget guldstikket der gør forskellen, men den måde at alle de små ledninger er skærmet på så der ikke kan komme forstyrelser udefra, i værste tilfælde kan der komme streger i billedet.
Af Henrik_Hansen
#3262
Skærmen er opbygget af fysiske pixel ja, men signalet fra dvd afspilleren, er det tilpasset så det er 720*576 (er det ikke et alm. tv opløsning?) eller hvorledes ? :(
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#3265
Jo det er PAL opløsningen herhjemme.

Signalet fra DVD afspilleren vil blive sendt i den opløsning det er lagret i. Når det modtages af skærmen vil den skalere billedet fra DVD afspilleren, så det passer til skærmens egen opløsning. Billedkvaliteten i sidste ende er afhængig af hvor god scalerchippen i skærmen er.

Man kan så få mellemled. Det kan enten være en indbygget scaler i DVD afspilleren eller en separat boks, som behandler signalet.
Af Henrik_Hansen
#3270
Tak for svaret ! :)