Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#3039
Hejsa

Jeg vil bare lige høre eksperternes mening om hvordan billedet vil være på eks et JVC LT-40FH96 som jo kører 1920x1080 - men såvidt jeg kan forstå vil signalet i DK blive 1280x720???

Er det sådan at billedet altid vil være klart/godt så længe jeg bare som minimum har en opløsning der kan klare 720p????

Nu er JVC tv'et jo stadig en anelse dyrt, men vil det i bund og grund ikke være det bedste fremtidssikret køb man kan lave - lige pt i hvert fald :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3044
Grunden til at signalet i første omgang kun bliver på 720 linier er simpelthen at båndbredden ikke er høj nok til at sende 1080 progressivt. Det kommer nok, men ikke med den teknologi der først implementeres i DK.

Du kan ikke være 100% sikker på at et TV med 1080 linier vil vise 720 linier perfekt. Det afhænger af skalar-chippen idet signalet jo skal opskaleres til at matche skærmens fysiske antal linier og det er ikke et heltal.
Af Angel
#3053
yakken skrev:Grunden til at signalet i første omgang kun bliver på 720 linier er simpelthen at båndbredden ikke er høj nok til at sende 1080 progressivt. Det kommer nok, men ikke med den teknologi der først implementeres i DK.

Du kan ikke være 100% sikker på at et TV med 1080 linier vil vise 720 linier perfekt. Det afhænger af skalar-chippen idet signalet jo skal opskaleres til at matche skærmens fysiske antal linier og det er ikke et heltal.
Dvs. at en fladskærm med opløsningen 1366x768 er mere at foretrække, også selvom man skal slukke for nogle pixler i siderne for at opnå 1:1 pixelmapping ved 1360x768 fremfor 1920x1080?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3064
Nej - som sagt afhænger det i høj grad af hvor god elektronikken er i selve skærmen. En høj opløsning alene kan ikke gøre det, men det samme gør sig jo gældende for en skærm med lavere opløsning. Hvis hardwaren ikke er i orden, vil billedet ikke blive godt uanset hvad.
Af ABHolm
#3066
Hmm, hvem sagde det skulle være nemt at beslutte sig til hvilket LCD tv man skal vælge....

Jeg synes ikke det umiddelbart er til at finde tv med opløsningen 720p??

Og skulle man vælge sådan et nu, så skal man jo alligevel have et nyt den dag der sendes i 1080p....

Jeg må vel bare ud og se et par hundrede stykker :D

I de fleste butikker er der tit et meget dårligt tv signal, hvilket jo giver et meget dårligt billede at bedømme efter. Plus at de ikke har et HDTV signal. Kan man godt lave en dvd med alm tv også bruge den til at bedømme efter??? Eller skal det helst være et direkte signal??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3067
Ja det er i grunden lidt latterligt at producenterne har valgt den ret skæve opløsning de nu har, idet HDTV jo sendes i 720 linier og ikke 768. Der er enkelte modeller der rent faktisk kører 720 som native opløsning (kan det passe at det er Sharp?).

Den med DVD'en er jo stadig et dårligt TV signal der er optaget på en DVD, så du får stadig ikke DVD-opløsning, men du kører jo heller ikke igennem TV'et tunerdel, så du ved faktisk ingenting om hvordan TVet vil vise analoge signaler alligevel så. Så den løsning er der ikke megen fidus i. Du bør hellere tage en DVD film med som du har en hvis forventning til - altså en fra din egen hylde - og så putte den i en afspiller i forretningen. Hvis de altså vil give dig lov...