Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DKMIK
#2999
Hej alle

Jeg har lige et par ting jeg går og overvejer, jeg har et Samsung 32M61 som jeg har haft i en måned, men jeg syntes det virker lidt lille,det har et kanon billede og der er ingen problemer med det, ud over at fjernbetjeningen er med infrarød sender, så den fanger virkeligt dårligt, og nu er det så jeg tænkte på det Pioneer PDP 436 XDE det for mange roser, men hvordan er det med når man spiller XBOX eller ser eks. film på TV2 med logoet, har plasma stadigt problemer med fast brænding af billedet, jeg ved godt jeg så bare kunne købe et Samsung 40M61 det har samme fine billede, men det mangler en del på tilslunings siden, er der nogen der enten her det Pioneer eller bare har kendskab til de nyrer plasmaer i almindelighed.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3005
Alle plasmaskærme har problemer med fastbrænding af billedet, især i den første tid. Det ligger desværre i selve plasmateknologien, så man slipper nok aldrig helt udenom det fænomen - men hvor ofte har du det samme billede stående på skærmen i flere timer af gangen?
Af DKMIK
#3013
yakken skrev:Alle plasmaskærme har problemer med fastbrænding af billedet, især i den første tid. Det ligger desværre i selve plasmateknologien, så man slipper nok aldrig helt udenom det fænomen - men hvor ofte har du det samme billede stående på skærmen i flere timer af gangen?
Tak for svaret

Skal jeg forstå det sådan at det er kun et problem nå skærmen er ny.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3015
Nej, men det er der der er mest "blus" på skærmen og der er derfor større chance for burn-in. Jeg har hørt rygter om at det frarådes at benytte DVI tilslutningen de første par hundrede timer, men om der er hold i det, vil jeg ikke udtale mig om.
Af DKMIK
#3017
Der er godt nok ikke mange fordele ved plasma, lige nu kan jeg kun se at de har størrelsen med sig.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3019
Ja på papiret ser det ikke så godt ud, men i virkeligheden har plamsa nogle fordele især ved TV fremvisning. Idet et plasma-TV i princippet fungerer ligesom et CRT TV får du et noget "blødere" billede hvilket er en fordel når du ser på et middelmådigt TV billede. Kontrasten på plasma-TV er også højere rent praktisk idet du rent fysisk slukker for en pixel for at producere sort - dvs. sort er rent faktisk sort og ikke bare en blokkering af baggrundsbelysningen som på et LCD-TV.

Der er dog også en del ulemper, såsom højt strømforbrug, dyr produktionsteknologi og de forholdsvis lave opløsninger ift. skærmstørrelsen.