Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hest
#2742
Jeg har længe gået med overvejelser om at købe et fladskærmstv, men min største tvivl ligger i billedkvaliteten på et analogt tv-signal.

Er der nogen der vil gøre et forsøg (ja jeg ved det er svært) at forklare hvor godt/dårligt et billede fra kabel-tv vil se ud på et plasma og LCD tv i forhold til et alm. tv.

Ja det er nok en næsten umulig opgave, men lad os sige man har et kvalitets tv nu og skifter til et lign. kvalitets tv. På en skala fra 1-10 hvor meget får et LCD og plasma tv så i forhold til et alm. tv når det kommer til kvalitet på tv signalet.
Hvordan vil det være med kabel-tv.. Meget grumset??

Jeg har kigget på følgende tv LINK (Philips 42PF7420) da jeg synes det har nogle gode data i forhold til prisen, er det helt ved siden af?? Nogen der har erfaringer med det?
Har også overvejet plasma tv, men får man mere ud af det? Fx. dette ??LINK (Philips BDH4222V) og LINK (Philips 42PF9966)

De plasma tv jeg har set i butikker har ofte haft dårligere billede end de LCD tv de har haft stående.
Kan det betale sig at give 4-5k ekstra for at få et LCD frem for et plasma?? Igen hvis man forestiller sig at det er samme producent, samme "klasse" tv osv

Der er desværre ingen støre butikker her i nærheden hvor jeg bor hvor man kan gå ned og kigge på en bunke TV. Man kan se et par stykker der lige er på tilbud og det er det. Ikke vildt stort udvalg.

Som sagt er det jeg er mest nervøs for, billedkvaliteten når jeg skal se alm. tv. Det er mange penge at give for et tv hvis man ikke er 100% tilfreds bagefter.

Hvad er andres erfaringer efter i har købt fladskærms tv??
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2763
Billedkvaliteten på analoge signaler kan for middelklassen nok betegnes som værende under det typiske CRT Tv. Det afhænger naturligvis af, hvordan de to Tv sammenlignes og om man tager økonomiske aspekter med i betragtningen, men typisk bliver et analogt kavel-Tv signal digitaliseret til det dårligere.

Det vairerer meget fra model til model og indstillingen af Tv'et er i mange tilfælde essentiel. Støj ses dog i gennemsnit lettere og kontrasten halter ofte lidt, hvis man ikke snakker et ordentligt panel.

Men hvis du er nærvøs for kvaliteten over det analoge kabel-Tv så synes jeg helt sikkert du bør overveje om en Selector ikke er noget for dig. Så får du et spejl af de analoge kanaler i en digital modtagelsesudgave. Det giver en del samtidig med at du så bedre udnytter potentialet for din fladskærm - herefter kan man sagtens snakke om kvalitet der falder til begge teknologiers favør alt efter hvordan man ser på det.

Om du skal have LCD eller plasma er ikke så relevant. Du bør i stedet kigge efter det billede du bedst synes om i forhold til prisen.

Men har du en prisramme på forhånd? Og er kravet primært Tv gengivelsen?
Af hest
#2910
Prisen bliver nok mellem 20-25000 men vil hellere ofre et par tusinde ekstra hvis det er det værd og få noget jeg bliver mere tilfreds med. Desuden skal det være 42" :)

Det vil primært være tv gengivelse, men der vil også blive set en del DVD'er på det og der vil blive sat en HTPC dertil på et tidspunkt.

Jeg hælder mest til plasma da jeg synes LCD hurtigt bliver for pixeleret i forhold til plasma tv.
Jeg er rimelig meget Philips fan og mine andre ting fra Philips arbejder også kun sammen med Philips TV, men LG eller Samsung kunne nok også komme på tale.

Jeg har set på en del tv efterhånden og mange af dem har 1024x1024 i opløsning. Er det en ok opløsning eller er det alt for lidt?

Synes det er blevet en jungle at købe fladskærms tv da der er så mange småting der ikke bliver nævnt ang. dem.