Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Angel
#269360
Kan se at C8 77" har en vejledende pris på 67.000 kr. Det er jo imponerende taget i betragtning hvad de 2017 77" OLED koster/kostede.

Tror I man kan forvente et tilbud på 35/40.000 til black friday for et C8 77" eller når det skal sælges ud inden de nye 2019 modeller kommer? LG W7 65" havde jo også en vejledende pris på 65.000 og er jo før set helt ned til 30.000 på tilbud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#269364
Dit gæt er nok lige så godt som vores. Det afhænger nok lidt af hvor indkøbsprisen ligger ift. vejl. udsalgspris. LG har sat sidstnævnte mere aggressivt i år, men det er muligt, at de blot har barberet lidt af overhead af fra starten - det ved vi ikke. OLED har været prissat urealistisk højt for flere modellers vedkommende tidligere (de er jo alle reelt set ens), så det er muligt, at de blot har indset, at de ikke kan sælge nogen de første par måneder, hvis prisen skal pustes så højt op.
Af Angel
#269369
Så er der vel ikke andet end at vente tålmodigt og se tiden an. Vil helst gerne op i 77" næste gang, da jeg har siddet med et 60" Pioneer siden 2008, og 65" vil ikke være den store opgradering taget størrelsen i betragtning. Jeg sidder cirka 4,5 meter væk fra væggen, så ønsker denne wow oplevelse ligesom jeg fik i 2008.
Af Steen Bay
#269375
Angel skrev: Jeg sidder cirka 4,5 meter væk fra væggen, så ønsker denne wow oplevelse ligesom jeg fik i 2008.
Måske ikke en acceptabel løsning, men 65" på 3,8 meters afstand ville give samme resultat (samme relative skærmstørrelse) som 77" på 4,5 meters afstand.
Dog, hvis man vil have fuldt udbytte af høje opløsninger som 1080p og 4k, så er det anderledes høje krav der stilles til skærmstørrelse og/eller siddeafstand. På 4,5 meters afstand skal man have en 112" skærm for at øjet kan se alle detaljer med et perfekt 1080p signal, og det fordobles til 225" med et perfekt 4k signal.
Nå, men pointen her var bare at skærmstørrelse og betragtningsafstand hænger sammen, og at det vil være betydeligt billigere at rykke sofaen lidt tættere på end at købe et større TV.
Brugeravatar
Af bbplayer
#269376
Steen Bay skrev:
Angel skrev: Jeg sidder cirka 4,5 meter væk fra væggen, så ønsker denne wow oplevelse ligesom jeg fik i 2008.
Måske ikke en acceptabel løsning, men 65" på 3,8 meters afstand ville give samme resultat (samme relative skærmstørrelse) som 77" på 4,5 meters afstand.
Dog, hvis man vil have fuldt udbytte af høje opløsninger som 1080p og 4k, så er det anderledes høje krav der stilles til skærmstørrelse og/eller siddeafstand. På 4,5 meters afstand skal man have en 112" skærm for at øjet kan se alle detaljer med et perfekt 1080p signal, og det fordobles til 225" med et perfekt 4k signal.
Nå, men pointen her var bare at skærmstørrelse og betragtningsafstand hænger sammen, og at det vil være betydeligt billigere at rykke sofaen lidt tættere på end at købe et større TV.
Jeg tror ikke mange venner imponeres af denne forklaring.

Va, jag købte sgu kun et 65" og rykkede 1 meter tættere på tv, så fik jeg det samme ud af det, det kan i godt se ik? :)
Wow, det blev jeg ikke imponeret af ;(
Af Steen Bay
#269377
Nej, muligt at det ikke giver helt den samme street credit :) ..men hvis man vil have fuldt udbytte af de høje opløsninger, så er der ikke mange alternativer. Der er jo ikke så mange 100-200" TV på markedet.
Af Angel
#269380
Egentlig er jeg fint tilfreds med 1080p bluray fra min siddeafstand til et 60" plasma tv. Det er ikke opløsningen jeg tænker skal forbedres, men størrelsen af tv'et, det dybe sortniveau OLED har og HDR farver jeg ønsker mig på sigt. Har ikke rigtig mulighed for at flytte tættere til fladskærmen, da det ikke vil pynte i min stue. Derfor jeg ønsker mig et 77" OLED som det næste. Krydser finger for at C8'eren kommer langt ned til næste år, når der kommer nye modeller. Tror ikke at jeg kan leve med mit Plasma Tv i yderlig 2 år, da det ikke er så fedt i dagslys, hvor sortniveauet bliver til mørkegråt.
Af Steen Bay
#269381
Fuldt forståeligt, men hvad så med et 65" OLED nu som en midlertidig løsning? Det er trods alt lidt større, har HDR og er bedre i dagslys, og kan nok sælges om et par år med begrænset tab.
Af Angel
#269456
Ja overvejer også den mulighed indtil 77" er godt nok nede i pris ved at vente yderlig et par år, hvis jeg anskaffer mig et 65" OLED Tv. Så skal det ihvertfald være en af de billigere 65" OLED på tilbud.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#269462
Det er ikke utænkeligt at vi snart ser et markant dyk i priserne på de større modeller, da lønsomheden vil tage et markant hop når LG display' 15mia dyre 10.5gen fabrikations faciliteter er oppe på beatet.

Den nuværende 8'gen fabrikation topper ved 77" tommer hvor 10.5gen vil kunne magte 80 til 100" og muligvis større og herved vil man jo også kunne skære små OLED-TV ud som fx 77" :p ligesom vi pt ser med 8gen produktionen og 55" fjernsyn

Denne 10.5gen production line vil være i drift engang her i 2018 dermed ikke sagt at vi ser 77" på niveauer a'la 55 (næppe) selvom lønsomheden ved produktionen ved 10.5gen fabrikation tager et ordentlig hop, men vil nok være en blanding af indtægt for øje og omkostningerne ved produktionen, men omstændighederne er ved at indfinde sig' så vi sagtens kunne se et markant prisdyk på fx 77" i takt med at det nye sort' er op mod +100" tommer OLED paneler.