Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Trixter
#269160
Jeg vil have mig en ny erstatning for mig 48pus8902.
Men jeg kan ikke rigtigt se forskel på disse 2 modeller..
En venlig sjæl der kan forklare samt evt give input på hvad man skal vælge ?
Af Globulus
#269166
Torben Rasmussen skrev:9002 er jo en OLED model. Der er en verden til forskel på de to - til 9002s fordel.
8602 er jo en VA + Quantum Dot model. Ikke at forglemme den "svævende" soundbar. Der er en verden til forskel på de to - til 8602s fordel.

;)
Af Globulus
#269168
Trixter skrev:Hvad betydning har VA + quantum dot i forhold til Oled ?
Soundbar bruger jeg ikke da jeg har 5.1.2 tilsluttet
VA = bedre kontrast men ringere betragtningsvinkler (i forhold til IPS).

Quantum Dot = Bedre farver end traditionel WLED og i visse situationer bedre farvevolumen end OLED. Jeg er ikke imponeret over at man benytter et RGBW (eller WRGB?) mønster på de eksisterende OLED-paneler. Det er lidt af en falliterklæring at man af hensyn til lysstyrken skal tilføje den hvide komponent på bekostning af pladsen til RGB-komponenterne.

Hvis du bruger ekstern lyd til alle slags programmer vil designet på 9002 nok tiltale dig mere. Jeg er ikke selv vild med designet på 8602, men jeg sætter alligevel pris på, at et TV har acceptabel lyd hvis jeg blot vil se nyheder og ikke vil tænde for det store anlæg.

I sidste ende handler det om, hvorvidt du vil satse på at få fat i et godt OLED-panel og at du ikke forventer, at evt. image retention eller burn-in vil blive noget problem for dig.
https://www.rtings.com/tv/learn/real-li ... rn-in-test

Tinting og banding nævnes også ofte i forbindelse med OLED.

Jeg sætter selv pris på de gode farver jeg har på mit gamle VA+QD TV og kan godt leve med at det ikke har OLEDs fantastiske kontrast, så længe jeg ikke skal tage hensyn til, hvordan jeg bruger mit TV. På den anden side er der mange, der ingen specielle hensyn tager til deres OLED TV, ikke har problemer med det, og synes, at det er det mest fantastiske de nogensinde har købt.

Men igen: Pick your poison. Spørger du herinde vil svaret fra >90% altid være OLED og der vil formentlig gå flere år før vi finder ud af, om OLED er/var en midlertidig og fejlbehæftet teknologi.
Senest rettet af Globulus 15. mar 2018, 10:35, rettet i alt 1 gang.
Af Grandahl
#269169
VA er en type af en LCD panel ligesom IPS er. De er dog begge underlegen i billedkvalitet ift. Et OLED panel på stort set alle parametre.. Har ingen anelse om hvordan Globulus kan have en anden mening. Det er underligt.

I min optik ville det være en no brainer.