Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#268911
Til et handicappet familiemedlem leder jeg efter et tv hvis grundfunktioner kan talestyres helt uden brug af hænderne. Jeg kan læse flere beskrivelser og anmeldelser af Samsung-tv fra omkring 2012-2014 som angivelig kunne talestyres, og hvor en indledende 'hilsen' som 'Hi TV' eller 'Smart TV' var nok til at få tv'et til at lytte, selv fra standby, fx: http://www.av-blog.dk/test_fladskaerm_p ... e65es8005/
Men som jeg forstår det, kan nyere Samsung-tv ikke talestyres uden at man trykker på en fysisk knap på remoten for at aktivere mikrofonen. Jeg har spurgt Samsungs kundeservice, og de kan/vil ikke tale om forskellene på talestyring i tidligere og nuværende modeller, men bekræfter at man i aktuelle modeller skal trykke på en knap mens man taler.
Kan nogen her sige mig om jeg fx kan finde en brugt model fra ca 2012-2014, som kan betjenes håndfrit - og i så fald gerne med specifik model-/serieangivelse? Eller hvis I kender til andre tv end Samsungs som kan talestyres uden brug af knapper, er jeg også meget interesseret. Bemærk at det ikke er talestyrede søgefunktioner jeg leder efter, men grundfunktioner som kanalskift, volumen, tænd/sluk osv. På forhånd tak - mvh Sune
#269036
Tak, hans123 - jeg havde læst lidt om den mulighed, men var i tvivl om den virkede i Danmark. Kræver den jævnlig opdatering/tilpasning, eller passer den sig selv når den er installeret?
Jeg er dog stadig interesseret hvis nogen ved om løsninger af den art er/har været integreret i tv fra fx Samsung? (Der skal alligevel indkøbes et større tv, og hvis der kan findes et - evt af ældre model - med håndfri betjening, ville det nok være at foretrække.
Mvh Sune
#269046
Har kun brugt det i små 2 måneder

Og har intet ændret siden opstart. Alle kommandoer ligger i Logitech og pares med alexa

Så jeg siger blot. Alexa turn on tv. Alexa set tv to Channel 5 osv.
Styrer også mit Hue lys.
Og ved sengetid slukkes alt på talekomando også.
Har nogle sonoff wifi kontakter som også styres med tale.
Faktisk utroligt stabilt
#269516
Må jeg spørge hvilke konkrete produkter du bruger til løsningen? Jeg har p.t. kig på Logitech Harmony Companion samt Amazon Echo Dot.
Jeg spurgte en Logitech-medarbejder om det, og hans svar var at koblingen med Amazon ikke er understøttet i Danmark - han lød dog ikke overrasket over at det tilsyneladende alligevel godt kan lade sig gøre, han kunne bare ikke kommentere det. Men de vejledninger der ligger rundt om på nettet, er faktisk brugbare her i landet?
#269519
Oftest handler det jo kun om at skifte sprog på enheden, så engelsk er standard, og her fungerer de fleste af disse systemer jo. Så Alexa, Android home asistant , Windows Cortana , alle styret af sprog i windows. Jeg har Cortana i windows aktiveret ved at have engelsk sprog som standard men dansk er da også tilgængeligt i windows bare ikke som primær.

Så jeg tror godt du kan købe delene som skal til, så længe engelsk ikke er en begrænsning.
#269876
Engelsk sprog er ikke en begrænsning - men når jeg prøver at få Alexa-appen til at aktivere Harmony-Skills til talestyring af tv, får jeg besked om at det ikke er muligt pga min lokalisering. Har du fået Harmony og eller Alexa til at tro du var i USA, og i så fald hvordan? Mvh Sune