Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#268712
Kære Brugere!

Med de seneste ugers prisfald på OLED overvejer jeg seriøst at udskifte mit Pana G30 50" fra 2011 (der ikke fejler noget ).
Det skal dog fodres, og udbudet af 4k materiale pt. retfærdiggør ikke helt et skifte.

Håber derfor I kan hjælpe med svar på et par spørgsmål:

Vil jeg opleve en forbedring på BD 1080p til OLED i forhold til mit nuværende setup? Vil jo nødigt skifte hele samlingen ud med 4K materiale.

Hvordan med Stofa Flow tv fra Stofa-boxen 720p/1080i, vil det blive bedre, dårligere , eller det samme?

Har forsøgt at finde svar på disse spørgsmål rundt omkring på nettet, men der gives er mange forskellige svar..

På forhånd tak for hjælpen. :)

Peter
#268715
Jeg har ikke OLED, men det indtryk jeg har fået ved at læse om det rundt omkring er at OLED har en noget 'hårdere' kontrast og skarphed, hvor plasma måske har en lidt 'blødere' eller mere 'analog' gengivelse. Om det ene så er bedre end det andet, det er nok mest smag og behag der afgør det. Plasma vinder nok mht. gengivelsen af bevægelse, og OLED vinder klart på lysstyrken.
#268716
Tak for svar Steen.

Jeg tænker at det måske er lidt voldsomt for mig at købe nyt TV, hvis der ikke er bedre billedkvalitet på SD/HD materiale i forhold til det jeg har nu. HD/SD vil jo nok fylde ca 85-90 % af mit kiggeri. Man får jo lidt hurtigt udtømt Netflix Ultra HD katalog.

Hvis f.eks chippen i Philips OLED opskalerede helt fantastisk og gav nyt liv til mine gamle BD´er ville det være et helt klar salg til mig.

Faktisk lidt utroligt at man ikke rigtigt kan finde noget på nettet om det?! Måske er det bare mig der taster det forkerte i Google :)
#268737
Jeg er gået fra et Pana VT50 til en B7 Oled (65") fra LG for et halvt år siden. Savnede mit Pana i starten (det var kalibreret). Men efter nogle firmware opdateringer, panelet er blevet kørt ind samt fået indstillet det bedre, så er jeg efterhånden ret imponeret. Mindst gode billede er 1080i signaler. 4K UHD materiale fra min OPPO eller ATV er suverænt. Lige nu ser jeg Tottenham på Viasat 4K flowkanal. Ret fedt billede! Og vedr. BlueRay har jeg genset nogle stykker og det er absolut bedre end før (som var godt på mit Pana).
Du vil ikke kunne sammenligne et GT 30 med et nyt OLED. Det er minimum 2 klasser over. Mit eget VT50 var godt men på INGEN måde på niveau med nuværende.
/Søren
#268741
Jeg haft det nok bedste 60" plasma TV nogensinde produceret - Pioneer KURO LX6090. Siden mit blev stjålet har jeg kørt med JVC's D-ILA projektar pga dens native 1:32000 kontrast som var det eneste der kom i nærheden af KURO'ens 1:50000 (langt over selv de bedste LCD skærme i dag).

Nu har jeg et LG OLED 65B6 (2016 generation). Det slår på alle leder og kanter KURO - uendelig kontraste (per individual pixel) og HDR mode er fantastisk. Det er heller ikke noget 'plasma-'flimmer' (som jeg har bemærket hos alle plasmaskærme).

Det eneste du skal kontrollere er at du får et OLED panel uden nogle af de (få) børnesygdomme som er set ifbm OLED, nemlig banding/tint/clouding. Mit 2016 panel har lidt clouding ved de allersvageste niavuer, men det ses kun hvis jeg tester for det - ses aldrig under normalt brug.
#268764
Jeg har netop skiftet et Panasonic TH-PZ85U i 46" (fra 2008) ud med B7. Min oplevelse er den samme som MickDKs herover. Kontrasten og sort er fantstisk og med 4K og UHD har jeg aldrig set noget så livagtigt.
I forhold til almindelig HD fra enten disk streaming eller tv. Så er kvaliteten også kommet et betydeligt hak op. Den skuffethed jeg i sin tid følte når jeg så SD på et HD tv er slet ikke tilstede her. Jeg føler at HD nu ser bedre ud end nogensinde før.
#268787
Mange tak for input.

Var et smut i Elgiganten for at se på sagerne. Alle paneler kørte naturligvis domo film, så det blev jeg ikke klogere af. Venter spændt på hvad der viser sig af weekend tilbud ( og hvad skattefar præsenterer mig for ).

Der er ingen tvivl om at jeg vil opleve et løft på billedekvalitet, ved visning af HDR/ Dolbyvision. Var ikke klar over at iTunes kunne levere så mange film til en aldeles fornuftig pris.

Jeg er lidt i tvivl om et skift fra 50 til 55" er nok til en wow effekt, eller om jeg skal op i en 65?

Philips 55" tiltaler mig meget, dog et lille minus med manglende dolbyvision, eller hvad vil I mene? Det har fået fremragende anmeldelser.....
#268789
Helt klart 65" alt andet er snoldet. Dolby vision er et MUST. Hvis du har mulighed for det så check sæson 3 af Mozart in the Jungle (Amazon). Der er nogle helt fantastisk flotte billeder og ellers Glow på Netflix.

Hvis du har gryn til at tage næste skridt så gør det med manér!
#268791
Jeg gik fra vt30, som vel dengang i ca 2011 lidt var blandt reference skærmene.
Jeg købte sidste år et b6. Ved fleste øjekast var jeg ret skuffet over hd kanaler via DVB-c. Efterfølgende skiftede jeg antennekabel (har et 15 meter træk) og yousee opgraderede bitraten. Det gjorde en ret stor forskel - eller fra at være skuffet blev jeg igen Wow ramt (havde kortvarigt et cx700 Panasonic imellem vt30 og b6).
Blu Ray og 4k er markant bedre på alle områder ift noget som helst plasma.

Jeg gik efter 55”, men syntes dog stadig 65” kunne være sjovt og var faktisk ude og kigge på b7 65” i sidste uge.
Jeg har lige under 3 meter til skærmen og ville elske 65” til blu Ray, Netflix og ps4 Pro.
Men til alm tv er jeg faktisk rigtig glad for mine 55” og ønsker aldrig 65”.
#268792
bphhm skrev:Helt klart 65" alt andet er snoldet. Dolby vision er et MUST. Hvis du har mulighed for det så check sæson 3 af Mozart in the Jungle (Amazon). Der er nogle helt fantastisk flotte billeder og ellers Glow på Netflix.

Hvis du har gryn til at tage næste skridt så gør det med manér!
Ha ha, tak, det var lige det svar jeg håbede på!!
#268793
@bromberg, fedt at høre, har du fætteren vægmonteret eller på fod?
Har undersøgt sagen og vil mene at hullerne til montering sidder pænt lavt på LG´s OLED.
#268798
Jeg sprang også 55” over da vi gik fra 50”. Du kan nærmest ikke se forskellen på en ældre 50” - som nok har en større ramme og dermed synes større - og så til en helt slim 55” OLED. Mit gamle Tv var en Kuro og den fyldte faktisk mere end 55” i diagonalen fordi rammen var så bred, så det var 65” eller intet.
#268799
Jeg tvivler på, at du nogensinde kommer til at savne plasmaen, OLED er væsentlig mere klart (og sort) Vi gik fra en 46” pana G20 plasma til en 55” LG OLED
detaljerne på OLEDen er bare fabelagtige