Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#268592
Hej, jeg skal have købt mig et nyt tv til stuen. Jeg har fået forhandlet mig frem til et tv på 42-43'. Jeg ved ikke specielt meget om tv og de fleste anbefalinger af tv jeg kan finde er på over 50'. Jeg håber derfor i kan hjælpe mig lidt på vej.

Det vigtigste for mig er at der ikke er for meget "light bleeding". Budget er omkring 7000 men gerne billigere.

På forhånd tak :D
#268593
Der er desværre en udpræget mangel på gode TV i den størrelse. Det bedste bud er nok et Sony XF85 som her i 2018 kan fås i størrelser ned til 43", men det er ikke på markedet endnu og vil nok også være for dyrt den første tid. Vil være nemmere hvis du kan forhandle dig op i størrelse til 49". Der kan man få et Sony XE9005. Et fint TV der flere gange har været på tilbud til under 7K.
Af BrianH
#268595
Hvordan kan det være at minimal "light bleeding" er det vigtigste?
Jeg synes, at de fleste lægger mere vægt på gode kvaliteter og egenskaber, end mangel på konkrete fejl.
#268598
Tak for svaret

Jeg Medgiver dig gerne at det er lidt dumt, men når jeg har set film på andres tv, med bleeding, tænker jeg på det hele filmen igennem. Ved normal flow-tv hvor billedet fylder hele skærmen, gør det mig ikke så meget.
#268609
Synes ikke jeg oplever at nogle paneler/fabrikanter er bedre end andre. Det er vel et lotteri om man får et panel der er god på den front.
#268612
Philips modeller som PUS6412 og 6262 kan fås i 43" og har vist en 'rigtig' bagbelysning (ikke kant-LED som de fleste andre LCD TV). Om det så også giver mindre bleeding i praksis skal jeg ikke kunne sige. Sony XE9005 har også en 'rigtig' bagbelysning (og endda med dæmpbare zoner), men fås som sagt kun i 49" og opefter.
#268617
lakerolis skrev:Jeg Medgiver dig gerne at det er lidt dumt, men når jeg har set film på andres tv, med bleeding, tænker jeg på det hele filmen igennem. Ved normal flow-tv hvor billedet fylder hele skærmen, gør det mig ikke så meget.
Der er åbenbart ingen problemer med 'bleeding' på jeres nuværende TV. Hvilket TV er det? Er det et plasma TV?
#269091
Steen Bay skrev:
lakerolis skrev:Jeg Medgiver dig gerne at det er lidt dumt, men når jeg har set film på andres tv, med bleeding, tænker jeg på det hele filmen igennem. Ved normal flow-tv hvor billedet fylder hele skærmen, gør det mig ikke så meget.
Der er åbenbart ingen problemer med 'bleeding' på jeres nuværende TV. Hvilket TV er det? Er det et plasma TV?
Det er et billigt Samsung tv og der er bestemt også bleeding men det er bare ikke så tydeligt, da tv'et ikke kan blive særlig "mørkt".

Kan man gå ud fra at et tv der er bagbelyst, f.eks. phillips 6262 som nævnes i tråden, har mindre bleeding omkring kanten af skærmen? Eller bliver jeg nød til at acceptere at det er et lotteri når man køber tv i den størrelse?
#269092
Uanset hvilken model du vælger, så vil der være en risiko for bleeding. Bagbelyste modeller har dog en bedre chance for, at være homogene.