Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af St1ckboy
#267836
Kalder alle OLED ejere (og eksperter)

Jeg er tæt på at ‘køre Dankortet’ på et LG C7 eller liiige vente på Sonys A8F - LG’en har jo uden tvivl den bedste pris, og opfylder vist fint mit behov...

MEN nu læser jeg pludselig at OLED skærme kan få ‘skygger’ og andet hvor de udsættes for direkte sollys? Mit TV står i stuen, der har store vinduer mod vest - der vil komme direkte sollys på skærmen nogle timer hver dag.

Hvor stort er dette problem? Nogle skriver at hvis bare man bruger skærmen et par timer, forsvinder det igen. Andre at man skal køre ‘re-kalibreringer’ osv. Hvad er erfaringen i Danmark?

På forhånd tak
Morten
Brugeravatar
Af bbplayer
#267844
Måske et spørgsmål om tilfældigheder?

De har rengjort skærmen med noget skærmrens, solen og dette stads de bruger har gjort noget ved panelet når de tænder, og man kan se heldigvis fjerne det ved en kørsel af panelstøj funktionen.

Det er rigtig de forklarer det som sollys problemer men måske er de få folk som rapporterer det bare observationer som tilfældigvis hænger sammen med noget sol den pågældende dag? Det er ikke mange som rapporterer det, og synes det er et par i UK og USA.

Måske er der nogen flatpanels eksperter som har hørt mere om dette fænomen eller hvad det er.
Af Steen Bay
#267853
bbplayer skrev:Måske er der nogen flatpanels eksperter som har hørt mere om dette fænomen eller hvad det er.
Jeg havde ikke hørt om det før, men lader til der direkte advares om det i manualen : "En anden ting som ikke er særlig omtalt ved OLED er at det altså IKKE må stå i direkte sollys, jeg har set flere videoer og billeder af brugere som har fået et lyst aftryk i skærmen fra deres vinduer, som ganske vidst blev afhjulpet med en pixel refresher cycle men det er stadig noget man skal være obs på. Jeg har selv måtte flytte tv’et over på en anden væg af samme årsag. Det står sågar som det første punkt i manualen under advarsler. Dette skal man nok være opmærksom på ved alle skærme men er ikke i tvivl om at dette ikke havde været et problem hvis jeg havde valgt et lcd."

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 83#p267683
Brugeravatar
Af bbplayer
#267856
Steen Bay skrev:
bbplayer skrev:Måske er der nogen flatpanels eksperter som har hørt mere om dette fænomen eller hvad det er.
Jeg havde ikke hørt om det før, men lader til der direkte advares om det i manualen : "En anden ting som ikke er særlig omtalt ved OLED er at det altså IKKE må stå i direkte sollys, jeg har set flere videoer og billeder af brugere som har fået et lyst aftryk i skærmen fra deres vinduer, som ganske vidst blev afhjulpet med en pixel refresher cycle men det er stadig noget man skal være obs på. Jeg har selv måtte flytte tv’et over på en anden væg af samme årsag. Det står sågar som det første punkt i manualen under advarsler. Dette skal man nok være opmærksom på ved alle skærme men er ikke i tvivl om at dette ikke havde været et problem hvis jeg havde valgt et lcd."

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 83#p267683
Nu bliver næsten alt påvirket af lys her til daglig. gardiner,persienner, lak på bilen og andet kan ødelægges af lys, så det er jo ikke nødvendigvis defekt panel LG taler om i manualen. Det kan bare være kanten på tv't som bliver kedelig og falmer i direkte sollys som meget andet der udsættes for daglig lys fra solen :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#267860
Vi har herhjemme 4-5 gange oplevet retention på LG E6. Altid nede i bunden og altid forårsaget af Netflix's forslag til nyt indhold, når en tv-serie slutter (altså helt til slut i serien, hvor næsten afsnit ikke automatisk starter). Af en eller anden grund forvirrer dette skærmbilledet skærmen i en sådan grad, at det ikke går over på pauseskærm eller slukker. Retentionen har vel og mærke i alle tilfælde været fuldstændig væk dagen efter (eller dagen derefter), da skærmen kører rensning / nulstilling af pixelspænding, når den er slukket om natten.

Jeg observerede, at det kom på de tidspunkter, hvor solen stod direkte ind på skærmen. Vi har nemlig også store vinduer på tre sider af stuen, som sender masser af sollys ind på skærmen. Jeg har spurgt bl.a. LG og Philips ind til det, men de vidste ikke rigtig noget. Det er egentlig mest af alt en teori efter jeg også læste om andre med samme teori, men jeg tror nu altså, at det spiller ind.

Men igen, det forsvinder igen og selvom det er lidt forstyrrende for øjet at se på, når man først opdager det, så er det ikke noget som har givet anledning til, at vi bruger skærmen anderledes. Den kører i højeste gear - ofte står den bare og kører i baggrunden, da vores datter ikke slukker den.
Brugeravatar
Af C.O
#268025
Citat her fra forum :

Man mener det sker mens den kører den automatiske standy refresh cycle mens skærmen er slukket og derfor er den sårbar mens den kører denne proces,,,,,


Som jeg har forstået det, er det kun under sollys og den så laver en refresh at dette sker !
Tænker så, at man kan slukke på kontakt så dette ikke sker hvis man ikke bruger tv"et alligevel.
Men hvis man har slukket på kontakten så laver den heller ikke denne refresh når man fx slukker tv"et til natten og så kan den poppe op med meddeles om den skal foretage en refresh midt i en udsendelse !

Og her har jeg så et spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på !

Hvis jeg siger ja til denne refresh, hvorlang tid skal den bruge til dette ?
Kan jeg tænde igen efter 1-2 min ?

Det er et Philips 9002 som jeg har :)