Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af S.Hansen
#267385
Hej alle.

Har et spørgsmål jeg ikke rigtigt har kunnet finde spørgsmål på andre steder på nettet.

Vi har en alm ps4 slim som vi også bruger som Blu-ray afspiller på vores LG ultraHD tv. Synes egentlig ps4 giver et okay billede som Blu-ray. Mit spørgsmål går på.. ps4’eren understøtter HDR. Det gør fjernsynet også. Men får jeg overhovedet noget ud af at køre med HDR slået til når det er alm blu-Ray? Eller kan jeg ligefrem opleve en ulempe ved det?

Har folk ellers nogle gode fif til at få det bedste ud af sin ps4 når den skal bruges til Blu-ray?

Rigtig god aften til alle :)

Søren
#267394
Du kan slet ikke få HDR når du bare spiller film. Det er udelukkende til spilbrug. PS4 sparkes først over i HDR når den ser et HDR-signal.
#267398
Der er jo ikke HDR-indhold gemt på en fysisk BD-skive, så hvorfor vil du prøve at få skærmen til at emulere det? Mange skærme har en kunstig HDR-feature, som forsøger at booste indhold op i HDR, hvilket giver nogle ret elendige resultater, hvis man går bare lidt op i billedkvalitet.

I almindelighed, så er der dog intet i vejen for, at man sender HDR i FuldHD, men selve BluRay-formatet er bare ikke gearet til det. Du kan godt finde film/serier på Netflix, som kun er i HD, men som har HDR (Altered Carbon eksempelvis). Så selve HDR-overlayet er ikke bundet af opløsning. Men typisk, så er film i HDR dog også i 4K fordi HDR er indført efter at 4K-opløsningen blev normen. Og så skal du op i UHD-afspillerne for at få mulighed for HDR, så loopet er ligesom lukket ;)
Af Vasen
#267437
Enig, HDR har givet mere end 4K opløsningen. Men de to til sammen ser nu også rigtigt godt ud.

Men spil i HDR (også selvom de "kun" er i 1080p) ser altså ret godt ud.
Af OleA
#267605
Torben Rasmussen skrev:Der er jo ikke HDR-indhold gemt på en fysisk BD-skive, så hvorfor vil du prøve at få skærmen til at emulere det? Mange skærme har en kunstig HDR-feature, som forsøger at booste indhold op i HDR, hvilket giver nogle ret elendige resultater, hvis man går bare lidt op i billedkvalitet.

I almindelighed, så er der dog intet i vejen for, at man sender HDR i FuldHD, men selve BluRay-formatet er bare ikke gearet til det. Du kan godt finde film/serier på Netflix, som kun er i HD, men som har HDR (Altered Carbon eksempelvis). Så selve HDR-overlayet er ikke bundet af opløsning. Men typisk, så er film i HDR dog også i 4K fordi HDR er indført efter at 4K-opløsningen blev normen. Og så skal du op i UHD-afspillerne for at få mulighed for HDR, så loopet er ligesom lukket ;)
Du har ret i principperne i det skrevne, men lige netop Altered Carbon er da i 4K hos mig. Og både Dolby Vision og Dolby Atmos.
Brugeravatar
Af bbplayer
#267607
OleA skrev:Du har ret i principperne i det skrevne, men lige netop Altered Carbon er da i 4K hos mig. Og både Dolby Vision og Dolby Atmos.
Info på LG tv siger stream er 2160p, så det er 4k og ikke emuleret af lg tv.
Af Bagle
#267608
Rasmus Larsen skrev:Til gengæld er HDR helt super til spilbrug (på den rigtige skærm). Alle versioner af PS4 kan håndtere HDR i spil.

HDR er en større forbedring rent visuelt end springet i opløsning/teksturer på PS4 Pro, hvis man spørger mig :)
Ja sålænge at spillet understøtter HDR, hvis man prøver at force det gennem en tv mode så smadrer den sorte bare detaljerne, ihvertfald på OLED