Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Brugeravatar
Af EH10
#267222 Er der andre end mig der har erfaring med at HDR materiale (Netflix, youtube) generelt er mere mørkt end almindeligt SDR materiale? Fx ved Netflix filmen "Bright", hvor jeg simpelthen måtte "slukke" for HDR signalet da scenerne er alt for mørke, og så den så uden HDR signal. Har prøvet at lege med forskellige indstillinger, men intet hjælper, medmindre man vil gå på kompromis med sort-niveauet. Ligeledes et problem på youtube, her har jeg dog kunne korregere det vha. indstillingerne. Jeg ejer et Philips POS9002.
Nogen der har haft samme oplevelse?
Brugeravatar
Af Lars Slettegaard
#267232 Jeg gætter på, at din HDR profil ikke er kalibreret korrekt.

Jeg har selv et LG B7 OLED 55" og oplever ikke, at HDR materiale gengives for mørkt. Tværtimod kan jeg i HDR se mange flere detaljer i sort gengivelsen end på SDR materiale. Altså som det bør være.

Jeg har dog erfaret, at jeg ved kalibrering af mine HDR profiler skal køre med væsentligt højere OLED lys værdi end på SDR profilerne. Typisk kører jeg OLED lys på omkring 40 ved SDR materiale og omkring 60-80 på HDR materiale.

Jeg må også sige, at det har taget mig lang tid med mange småjusteringer før jeg var helt tilfreds, men det er bestemt muligt at kalibrere til en fornuftig HDR gengivelse uden proff. udstyr IMO.


Med venlig hilsen Lars
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#267235 På en B7 er de mest korrekte HDR profiler TechniColor eller Cinema/Biograf profilen med følgende settings:

OLED Lys: 100
Kontrast: 100
Lysstyrke: 50
Skarphed: 20
Farve: 55
Tone: 0

Ekspertindstillinger:

Dynamisk kontrast: Fra
Super Opløsning: Fra
Hele farveskalaen: Auto
Kantforbedring: Fra
Farvefilter: Fra

Hvidbalance:
Farvetemperatur: Varm2
Værdier for RGB skal bare stå på 0 medmindre man har måleudstyr til at kontrollere eventuelle justeringer.

Angående Dolby Vision så er de to Cinema/Biograf profiler de mest korrekte.
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#267238
KM65 skrev:Mit Panasonic er indstillet perfekt fra fabrikken. Med lys på max.


Ingen skærme er indstillet perfekt fra fabrikken, men tæt på ;)

EZ950V før AutoCal:

Billede

EZ950V efter AutoCal

Billede
Brugeravatar
Af EH10
#267247 Har sandsynligvis ikke mine indstillinger til at stå korrekt, men lige meget hvad jeg skruer på, så ser HDR materiale på Netflix bare ikke tilfredsstillende ud på min skærm, det er alt for mørkt. Og hvis man skal sammenligne med nogle 4K titler derinde, så ser det MEGET bedre ud end HDR, meget mere livligt og her er der ikke problemer med mørke scener.
HDR-spil indstillingen er også mørkere end normalt.
Kunne være interessant at høre fra andre POS9002 ejere?
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#267249 På den sidste kalibrering jeg lavede af en POS9002 var settings følgende:

ISF NAT
Kontrast: 60
Lysstyrke: 51
Farve: 50
Skarphed: 0

Kontrasttilstand: Normal
HDR Opskalering: Fra
Videokontrast: 90
Lyssensor: Fra
Gamma: -2
Støjreduktion: Fra
MPEG Støjreduktion: Fra

HDR Settings:

Billedtype: HDR Film
Farve: 50
Kontrast: 100
Skarphed: 0
Lysstyrke: 50

Avanceret:
Farve:
Farveforbedring: Fra
Farvetemperatur: Varm
Kontrast:
Kontrasttilstand: Optimeret til billede
HDR Perfect: Fra
Videokontrast: 100
Lyssensor: Fra
Gamma: 0

Den præcise rækkefølge og hvornår du møder punkterne i menuen kan være forskellig fra oversigten her.
Brugeravatar
Af EH10
#267253 Mange tak for at dele disse indstillinger!
Desværre synes jeg ikke at netop disse HDR indstillinger hjælper på situationen, stadig mørke billeder, og farverne er matte og kedelige.
Så på nuværende tidspunkt er der ikke meget fornøjelse ved HDR her, desværre :/
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#267268 Noget af det, som jeg har bemærket med HDR10 formatet er, at billedet ofte har en tendens til at være en tand for mørkt. Det ødelagde f.eks. oplevelsen af at se The Revenant på UHD Blu-ray for mig. Studierne har, i hvert fald i opstartsfasen, haft en tendens til at grade HDR-billedet lidt mørkere (overordnet) end SDR-versionen.

Her oplever jeg større "succes" med Dolby Vision. Når skærmene først certificeres (af Dolby) og de dynamiske metadata slår ind, ser det ud som om, at der er et bedre samspil imellem indhold og fremvisning. Det kan også bedre korrigeres i kæden med disse formater (Dolby Vision og HDR10+).

Nogle afspillere, f.eks. fra Panasonic, har en funktion til at hæve lysniveaet. Det er nok i erkendelse af, at HDR-film netop kan være gradet lidt for mørkt. Hollywood mangler vist nogle konsumskærme i studierne fremfor deres reference-monitorer.
Af Steen Bay
#267289
Rasmus Larsen skrev:Noget af det, som jeg har bemærket med HDR10 formatet er, at billedet ofte har en tendens til at være en tand for mørkt. Det ødelagde f.eks. oplevelsen af at se The Revenant på UHD Blu-ray for mig. Studierne har, i hvert fald i opstartsfasen, haft en tendens til at grade HDR-billedet lidt mørkere (overordnet) end SDR-versionen.

Her oplever jeg større "succes" med Dolby Vision. Når skærmene først certificeres (af Dolby) og de dynamiske metadata slår ind, ser det ud som om, at der er et bedre samspil imellem indhold og fremvisning. Det kan også bedre korrigeres i kæden med disse formater (Dolby Vision og HDR10+).


Jeg har sikkert misforstået noget, men burde HDR10 og Dolby Vision ikke se ens ud mht. lysniveauer? Er forskellen ikke 'bare' at DV har en finere graduering i scener hvor maksimal lysstyrke ikke bruges? (fordi alle bits kan bruges til de niveauer der faktisk benyttes i scenen)

Men der er jo åbenbart en forskel i praksis, og hvad gør man så hvis TVet ikke har DV eller hvis materialet 'kun' er i HDR10? Kan man ikke indstille TVet så HDR10 ser ordentlig ud?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#267290 Processen med at få Dolby Vision på en tv-skærm involverer, at Dolbys testcenter får skærmen ind. Her måler de ting som maksimal lysstyrke, APL (hvordan OLED-skærme viser lys ift. hvor meget af skærmfladen er hvid), farverum osv. Disse værdier indtastes i en "composer" og det er min forståelse, at den kommer i spil, når de dynamiske metadata skal behandles/afkodes.

Det er denne videokæde, som bl.a. Panasonic og Samsung kalder "Black Box" fordi de ikke kan få indblik i præcis hvad der sker. Dolby styrer det (hvorfor det også er dem, som skal lave fix til problemet med hævet sortniveau).

Det er bare min umiddelbart oplevelse, at lysniveauet generelt er mere konsistent på Dolby Vision udgivelser. Jeg har dog ikke lavet så mange 1:1 sammenligninger endnu. Jeg kunne forestille mig, at HDR10+ også vil kunne gøre noget i samme stil, da der også er en certificeringsproces i programmet.

Ift. trådstarters spørgsmål så skulle POS9002 jo senere få HDR10+. Blackspot4200 nævner to indstillinger i menuen kaldet "Kontrasttilstand" og "HDR Perfect". Dem kommer jeg også kort ind på i min test. De ændrer en smule på "lyskurven", men dog ikke drastisk.

EDIT: Sat lidt på spidsen kan man sige, at HDR10 skyder med spredehagl. Der tages ikke hensyn til om HDR10-video afspilles på et kantbelyst LCD-tv, bagbelyst LCD eller OLED. Det har ikke været så stort et problem hidtil med SDR, men nu hvor HDR sigter så højt - og skærme i større grad varierer - så er det svært at sætte niveauet. Det kommer hurtigt til at blive efter laveste fællesnævner, når man sidder i studiet, tænker jeg. At skærmene parametre på forhånd kendes, er i denne forbindelse en fordel.
Af Steen Bay
#267291
Rasmus Larsen skrev:Det er denne videokæde, som bl.a. Panasonic og Samsung kalder "Black Box" fordi de ikke kan få indblik i præcis hvad der sker. Dolby styrer det (hvorfor det også er dem, som skal lave fix til problemet med hævet sortniveau).


Det kunne lyde lidt som om at Dolby 'optimerer' studiernes oprindelige grading. Lidt som når Apple på den nye HomePod 'optimerer' alle musiknumre så de lyder 'bedst muligt'. Det kan selvfølgelig være fint nok hvis de fleste er enige om at der er sket en forbedring, men rent principielt kan det vel være lidt betænkeligt.
Af Steen Bay
#267295
Rasmus Larsen skrev:EDIT: Sat lidt på spidsen kan man sige, at HDR10 skyder med spredehagl. Der tages ikke hensyn til om HDR10-video afspilles på et kantbelyst LCD-tv, bagbelyst LCD eller OLED. Det har ikke været så stort et problem hidtil med SDR, men nu hvor HDR sigter så højt - og skærme i større grad varierer - så er det svært at sætte niveauet. Det kommer hurtigt til at blive efter laveste fællesnævner, når man sidder i studiet, tænker jeg. At skærmene parametre på forhånd kendes, er i denne forbindelse en fordel.


Studierne har vel det bedst tænkelige udstyr, og håber da virkelig ikke at de bekymrer sig om hvad der måtte se bedst ud på en billig LCD skærm der alligevel ikke kan gengive HDR. Men selv hvis det var tilfældet, så må det vel stadig være et TVs fornemmeste opgave loyalt at gengive hvad de har besluttet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#267296 Det er ikke min opfattelse,at Dolby Vision ændrer på billedkompositionen - tværtimod faktisk. Studierne virker glade for tilgangen. De gentager ofte, at Dolby Vision gør skærmene i stand til at vise indholdet, som det er tiltænkt. Hvis studierne skulle vælge, så tror jeg helt bestemt, at de ville vælge et mere lukket system, hvor videokæden er under streng kontrol, fremfor åbne standarder. Hollywood ynder at kalde tv-skærme "det vilde vesten" netop fordi der ikke er nogen rød tråd i, hvordan deres indhold præsenteres.

Billeder bør optimeres til lyssætningen i omgivelserne, så jeg kunne sagtens se et kildekorrekt system implementere en avanceret lyssensor. At sætte lysniveauet indgår som regel også i en kalibrering. En forskel på SDR og HDR er, at lysniveauerne i SDR er relative, hvorimod de er absolutte i HDR, men hvis skærmen ikke er i nærheden af at opfylde hele potentialet i HDR-standarderne (det er ingen skærme i dag), hvad gør man så? Og hvis en LCD-skærm skal bruge "boost" til LED-dioderne for at gengive meget lyse scener, hvad gør man så? Der skal foretages en eller anden form for kompensation og den er lettere at foretage, når man kender de præcise billedparametre på skærmen. Havde vi perfekte skærme, så ville det være meget nemmere :)

Husk på at studierne arbejder i relativt mørke omgivelser, hvilket præger nogle af deres beslutninger. Jeg tror også, at de ville være enige i, hvis de satte sig i en stue, at The Revenant ikke gengives, som tiltænkt, når den er så mørk, som tilfældet er på UHD Blu-ray-udgivelsen.
Af Steen Bay
#267297
Rasmus Larsen skrev:Husk på at studierne arbejder i relativt mørke omgivelser, hvilket præger nogle af deres beslutninger. Jeg tror også, at de ville være enige i, hvis de satte sig i en stue, at The Revenant ikke gengives, som tiltænkt, når den er så mørk, som tilfældet er på UHD Blu-ray-udgivelsen.

Jo, men Dolby Vision tager vel heller ikke hensyn til rummets belysning (?), så forstår stadig ikke helt hvad er skulle være grunden til at den samme film ser forskellig ud i HDR10 og DV (mht. lysniveau) hvis den vises på f.eks. Sony A1. Måske DV 'tager kontrol' over TVets indstillinger så det er kalibreret anderledes end ved HDR10? Eller er problemet at det har været svært at kalibrere HDR? Hvis man kalibrerede både HDR10 og DV på et TV, burde det så ikke se ens ud?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267301 For HDR10 sættes peak-lys og sortniveau én gang for alle for hele den film du ser. Hele tranferfunktionen for lysoutput følger dermed samme kurve for hele filmen. Med Dolby Vision kan du ændre dette, så skalaen bliver dynamisk og dermed bedre kan håndtere meget mørke scener uden at skyggedetaljerne knuses. Så med HDR10 så vil du riskere, at nogle scener er så mørke, at du ikke kan se hvad der sker i skyggerne fordi sortniveauet er sat på globalt plan og ikke ift. den enkelte scene.