Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Francini
#267065
Hej.

Var ude og kigge på nyt Tv i går og i den anledning har jeg besluttet at det skal være samsung´s QLED 55" i 7 serien eller 8 serien i og de står henholdsvis til 9.999kr for 7 og 11.999 for 8 serien.
Spurgte ekspedienten om hvad forskelleen var på de modeller og til det svarede han at der i princippet kun var foden til forskel.

PQI er 3100 kontra 3200 men det var ikke noget man kunne se med det blottet øje og heller ikke processer mæssigt. Jeg kan så godt leve med foden på 7serien hvis det er tilfældet og så spare de 2000kr

Hvad er jeres viden og holdninger til dette ? er der mere i det end som så.

Mvh.
Af Steen Bay
#267070
Hvis du er villig til at betale 12k for et 55" TV, så vil de fleste herinde nok mene at du får mere for pengene med f.eks. et LG B7 OLED TV.
Af Francini
#267102
Ville nu allerhelst også kun betale de 10.000 hvis det skulle være ;-) Nu har jeg bare næsten altid haft samsung så tænkte det var nærliggende og kigge i den kategori når nu man var inde i det men er da åben for et evt skift.. sidst havde jeg et philips på prøve da det kunne nogenlunde det samme som det samsung jeg havde kig på kunne men var simpelthen ikke tilfreds med opstarten af det og selve menuen osv så hoppede tilbage i vante omgivelser..

det LG B7 er måske bedre end de alternativer jeg er kommet med ?
Brugeravatar
Af Blackspot4200
#267104
Hej Francini

Den LG B7 er en OLED skærm, kontra LCD på Samsung. Der er en verden til forskel.

Jeg vil anbefale dig at læse disse to anmeldelser foretaget af siden her:

LG B7:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1506589835

Samsung Q9 (topmodellen):

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 01568891#6
Af PeterD
#267114
Fordel ved QLED/LCD skærm:

God gengivelse af farven hvid
Meget lyst billed (1,500nits)
Kan snart fåes i mange størrelser.

Fordel ved OLED skærm:

Bedre gengivelse af farven sort
Hurtigere gengivelse (0.001ms)
Ikke så mange hak i panoreringer som QLED/LCD

PQI er vel ikke et internationalt anerkendt betegnelse.. Er det ikke blot endnu et Samsung-ord som skal overbevise køberen om at deres skærme er bedre end gennemsnittet..

Picture Quality Index har jeg ikke set brugt hos de andre producenter.. Men så man de jo lettere sammenligne deres skærne og Samsung tror at kunderne vil vælge deres produkter frem for konkurrenterne.

Et B7 OLED koster 11.900 kr.
Et Q7 LCD ligger på 9999 kr.
Senest rettet af PeterD 11. feb 2018, 21:20, rettet i alt 1 gang.
Af Francini
#267118
Ok.
Jamen Oled lyder jo på mange punkter og efter hvad man læser til og have det bedste billede men halter lidt på designet både på fjernbetjeningen og porte på bagsiden som er lidt øv hvis det skal op og hænge men det store spørgsmål er så om billede snildt opvejer de andre skønhedsfejl ??
Af PeterD
#267123
Francini skrev:Ok.
Jamen Oled lyder jo på mange punkter og efter hvad man læser til og have det bedste billede men halter lidt på designet både på fjernbetjeningen og porte på bagsiden som er lidt øv hvis det skal op og hænge men det store spørgsmål er så om billede snildt opvejer de andre skønhedsfejl ??
En ægte tventuitiast vil sige ja..

En test af engelske AVForums som er ligeså anerkendt som Flatpanels.dk satte en OLED op mod et QLED/LCD skærm.

Hverken AVForums eller Flatpanels.dk er på nogen måde betalt af producenterne, så deres resultater kan man stole på.
(Modsat sælgerne i butikkerne som blot skal sælge en vare)

Ekstra billedbehandling og filtre blev slået fra. Det var den rå performance der blev bedømt.

Der blev afspillet 9 klip af ca. 2,5 minutters varighed sammenlagt.

Deltagerne skulle bedømme kontrast, bevægelse, skarphed og farver på de to TV. Til sidst blev de enkelte bedømmelser lagt sammen for at finde en vinder for hver deltager.

Ud af de 30 test-personer hentet fra AVForums der foretrak 29 af dem billederne fra Philips OLED.

Den samlede score for OLED blev 89 ud af 100 mulige, mens QLED/LCD måtte nøjes med 66 ud af 100 mulige.

OLED vandt i alle kategorier: Kontrast, bevægelse, skarphed og farvegengivese.

Det var især på gengivelsen af sort, og på oplevelsen af kontrast, at OLED trak fra QLED/LCD, skriver Recordere.dk, med baggrund i denne artikel..

https://www.avforums.com/article/oled-b ... tout.13787
Af Francini
#267125
Tak for en super anmeldelse. Bliver mere og mere hook på og få studeret det Oled noget mere. Er det så LG's model man går efter hvis man skal over i kategorien Oled og med et budget på 10-12.000kr
Af Francini
#267322
Tak for alles input. Har i dag været ude og kigge på både Q7 og og LG's b7 og må da klart indrømme at b7 har det bedste billede i det omfang jeg nu kunne sammenligne. I forhold til designet så ja det halter lidt på b7 og om billedkvaliteten i sig selv kan overskygge det ved jeg ikke helt endnu. Tænker lidt at det må menuerne i b7 måske være lidt med til og bestemme plus hvor hurtigt det er..

Man har det jo med og være et vanedyr og falde tilbage til det man kender men samtidig vil man ko også gerne have det bedste ?
Af lennon
#267334
Samsung har i 2017 modellerne valgt en teknologi der tilgodeser det slanke design på bekostning af billedkvalitet . Da Samsung samtidigt har prissat produkterne oppe i OLED niveau , så har 2017 været lidt af et katastrofeår for dem . Det bliver der ændret på i Samsungs 2018 lineup , hvor de igen går over til zone bagbelysning , som giver synligt bedre overall billedkvalitet .
Jeg medgiver,at de billigere OLED designmæssigt slet ikke udnytter det tynde panels muligheder (- heller ikke i 2018 ) , hvilket er en skam .
Jeg deltager dog i koret,som helt ubetinget anbefaler OLED pga den overlegne billedkvalitet . Remote, smart-tv,lyd osv kan altid senere opgraderes hvis ikke det "spiller" - hvorimod den optimale billedkvalitet du kan vride ud af produkterne er loftet for evigt . . .
Af Francini
#267336
Kan godt være at man bliver nød til og slække lidt på design delen hvis man lige pt ikke kan få begge dele i det prisleje jeg befinder mig i men er jo stadig noget man har i en del år så skulle gerne være det " rigtige" .
Af FrankieBoy80
#267425
LG Oled kan vise 4 typer af HDR, HDR10, HLG, Dolby Vision og Technicolor. Samsung understøtter så vidt jeg ved kun HDR10/10+.
De fleste vil nok fortælle dig at burn-in ikke er et problem på Oled tv, mine forældre har et LG 55EG910V og der er altså burn-in fra text tv.
Det er de sidenumre som står nederst på text tv der er brændt fast og kan specielt ses på en rød baggrund men også andre farver afslører det.
Jeg modtager et LG B7 imorgen og regner ikke med at jeg får nogen problemer med burn in, da jeg ikke har oplevet at andet end text tv brænder fast, ikke engang kanallogoer.