Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dellen
#266940
Hej,

Jeg har kigget lidt ovre hos slant.co og rtings.com for at finde en stor skærm til PC brug.
Men alle de TV, de anbefaler, kan jeg ikke finde i Europa.

Derfor spørger jeg nu lidt mere 'lokalt'.

Jeg søger en 65" (eller deromkring) skærm, der skal bruges som skærm til en Windows PC.
Primært til tekstbehandling og surfen på Nettet.
Brugeren kommer til at befinde sig ca. fem meter væk fra skærmen.

Budgettet er på under 10.000kr.

Nogle forslag?

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#266948
Med tekstbehandling in mente, ville jeg nok gå uden om LG's WRGB lineup (ergo modeller under SJ850)

og et budget på 10k for 65" så er LG meget vel ude af billedet som helhed, da sub 10K i 65" som regel har et WRGB panel..
WRGB er ikke ideel med tekstbehandling for øje og slet ikke i 4k og med lav skalering' hvor teksten kan blive lidt forvasket up close a'la en PC skærm med WRGB paneltech.
Brugeravatar
Af bbplayer
#266951
Jeg har en skærm med RGBW 43" , synes ikke det ødelægger noget her, kører dog med skalering (125%) , så ikke helt 100% 3840x2160 .

Så længe tv skærmen står til PC mode, og man har 60hz på PC siden, så går det rigtig godt.

Aner ikke hvordan det på en 65" vil gå :) og 5 meter , det tror jeg ikke jeg kunne klare på min 55" skærm, så skal der en del skalering til hvis det er tekstbehandling som er primær brug.
Er det ren chat og breve, så kan det måske godt gå.
Af Steen Bay
#266956
BrianH skrev:En hvilken som helst 4k skærm vil være god nok til den anvendelse.
Med 65" på 5 meters afstand ville en 720x1280 skærm såmænd være god nok. Øjet kan alligevel ikke opløse mere.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#266957
bbplayer skrev:Jeg har en skærm med RGBW 43" , synes ikke det ødelægger noget her, kører dog med skalering (125%) , så ikke helt 100% 3840x2160 .

Så længe tv skærmen står til PC mode, og man har 60hz på PC siden, så går det rigtig godt.

Aner ikke hvordan det på en 65" vil gå :) og 5 meter , det tror jeg ikke jeg kunne klare på min 55" skærm, så skal der en del skalering til hvis det er tekstbehandling som er primær brug.
Er det ren chat og breve, så kan det måske godt gå.
Problemet med netop WRGB paneler, er at mindre tekst bliver undergravet af LGs flippede diodestruktur, hvor en hvid pixel, crasher tre'enigheden fra tid til anden.. ;)
Nok de færreste som er bekendt med' at det kan ændre skarpheden på primlrt mindre tekst, men her er der et eksempel på LED WRGB panel vs LED RGB panel.
WRGB (dog ikke 2017)
BilledeRGB panelBillede

Her er der en tekst-sekvens på WRGB..
https://www.youtube.com/watch?v=JYGQOyU29P8
og samme på RGB.
https://www.youtube.com/watch?v=YJDM8qr-ma8

Købte selv et WRGB fjernsyn til min mor 55UJ701 ved samme køtilbud i Oktober hvor jeg købte et LG OLED til mig selv.
Har også taget en del billeder af panelet på LG UJ701 2017 WRGB (kan ses i tråden herinde' som hedder noget i retning af "2.8k fake 4k".

Fik dog aldrig lagt de native microscop-slides op, som jeg tog, og hvor man i det små kan fornemme selve diode inner-strukturen..

Billede

Ligger her, med forskellige biilledprofiler aktive, dog er det ene fra OLED B7V men nok tydeligt hvad det for et' da det er langt mere rum imellem dioderne..
WRGB panel LG 2017 55UJ701
https://imgur.com/a/qvgdf
Af BrianH
#266961
Steen Bay skrev:
BrianH skrev:En hvilken som helst 4k skærm vil være god nok til den anvendelse.
Med 65" på 5 meters afstand ville en 720x1280 skærm såmænd være god nok. Øjet kan alligevel ikke opløse mere.
Nææ, det er ikke rigtigt. Eller rettere... Man skal på en 4k skærm anvende 150% dpi-scaling (eller mere) så man rent faktisk kan se bogstaverne på den afstand, og så vil 4k selvfølgelig langt overgå 720p.