Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Steen Bay
#267059
XE85 kunne kun fås i 55" og opefter, men ser ud til at XF85 kan fås i størrelser ned til 43". Glædeligt hvis producenterne er ved at få øjnene op for at der også er et market for gode TV i den størrelse. I det mindste her i Europa. X850F, den amerikanske version af XF85, kan kun fås i 65" og opefter.

https://www.sony.dk/electronics/tv/t/tv

PS - Så lige på sony.dk at den vejledende 'udsalgspris' på et 100" ZD9 er 550.000 kr. Tror nu jeg venter til Black Friday.
Af St1ckboy
#267175
Er der nogen der har styr på Dolby Vision i 2018 modellerne? Jeg havde egentlig planer om at købe et XF90 og bruge det med en ATV 4K (lyd via HEOS AVR) - let og simpelt med samme interface uanset om det er Netflix, DR, HBO eller film via iTunes. MEN så læser jeg, at Sony ikke understøtter Dolby Vision via HDMI: https://www.avforums.com/news/sony-laun ... r-uk.14620 Så kan jeg vel lige så godt benytte Powers tilbud på XE9005?

På forhånd tak
Morten
Af Steen Bay
#267176
Kan vel forventes at Sony's Dolby Vision problemer bliver løst på et tidspunkt. XF90 har også andre forbedringer som ny processor og X-Motion Clarity, men prisen vil jo nok langt hen på året være højere end det XE90 fås for nu.
Af St1ckboy
#267178
Steen Bay skrev:Kan vel forventes at Sony's Dolby Vision problemer bliver løst på et tidspunkt.
Ja, det er jo spørgsmålet - ifølge den artikel jeg linker til er hardwaren i Sonys skærme ikke kraftig nok til at håndtere ‘fuld’ Dolby Vision...
Af Steen Bay
#267179
St1ckboy skrev:
Steen Bay skrev:Kan vel forventes at Sony's Dolby Vision problemer bliver løst på et tidspunkt.
Ja, det er jo spørgsmålet - ifølge den artikel jeg linker til er hardwaren i Sonys skærme ikke kraftig nok til at håndtere ‘fuld’ Dolby Vision...
Synes det virker lidt mystisk det hele. Sony TV kan jo godt (så vidt jeg ved) håndtere film med Dolby Vision fra f.eks. Netflix via app i TVet (efter firmware opdatering). Betyder det så at Netflix heller ikke bruger en 'fuld' Dolby Vision version? Og hvis man så i stedet vil se den samme DV film fra Netflix via app på AppleTV, så fungerer det pludselig ikke længere..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267186
Lige nu virker det ikke før Apple udsender en opdatering til ATV 4K. Husk på at XE90 ikke får DV i nogen forstand. Den vil kun have HDR10.

På disse LCD-modeller giver dynamiske metadata om noget mening, da du potentielt slipper for en hel film med et dårligt kompromis af lyssætning.
Af St1ckboy
#267196
Torben Rasmussen skrev:Lige nu virker det ikke før Apple udsender en opdatering til ATV 4K. Husk på at XE90 ikke får DV i nogen forstand.
Oh - hvad mangler ATV 4K? Men som jeg forstår dig, burde det på sigt komme til at kunne spille med Dolby Vision på XF90 og ATV 4K - men først de rette firmware opdateringer?

Cheers
Morten
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267202
Sony har valgt, at DV skal afkodes i afspilleren og ikke i TVet og det er ikke normen. Så indtil producenterne af eksternt udstyr implementerer dette (og det er der ikke garanti for at de gør), så vil HDMI ikke understøtte DV.
Af St1ckboy
#267205
Torben Rasmussen skrev:Sony har valgt, at DV skal afkodes i afspilleren og ikke i TVet og det er ikke normen. Så indtil producenterne af eksternt udstyr implementerer dette (og det er der ikke garanti for at de gør), så vil HDMI ikke understøtte DV.
Okay, det giver mening - og kunne jo være et argument for at kigge på fx. LGs OLED istedet hvis man vil køre med ATV. Samsung giver jo ingen mening når de ikke kører DV og ATV ikke kører HDR10+...
Af ZackGem
#267207
Jeg syntes jeg læste herinde at ATV4K med den kommende version 12.3 lavede denne dekodning, så den fungerede på Sony TV. Lige PT med det udvalg der er på skiver og streaming, må det næsten være den vigtigste enhed som virker.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267208
DV er jo så tilsyneladende ikke helt fri for fejl, selv når dette issue er fikset, da sortniveauet er påvist at lide i scener med lav APL når kilden er HDMI. Det er ikke et Sony-specifikt issue, men derimod et Dolby Vision issue.
Af Steen Bay
#267214
Torben Rasmussen skrev:Sony har valgt, at DV skal afkodes i afspilleren og ikke i TVet og det er ikke normen. Så indtil producenterne af eksternt udstyr implementerer dette (og det er der ikke garanti for at de gør), så vil HDMI ikke understøtte DV.
Mærkeligt at det ikke fungerer via HDMI. Sony TV (med DV support) kan jo godt afkode DV via app i TVet, så det er ikke fordi der mangler processorkraft. Hvad med XF90, er det 'født' med Dolby Vision, eller vil det også blive tilføjet senere? Hvis senere, så har Sony vel ikke opdaget problemet tids nok til at fikse det på 2018 modellerne.
Af ZackGem
#267218
Ifl. Sonys hjemmeside, så bliver Dolby Vision først tilføjet senere på XF90.
Med den hastighed Sony udruller lovede opdateringer, så vil jeg tro det er klar en gang i 2020 :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16