Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#266551
Hvis man gerne vil købe et OLED tv. Skal man så købe et tv med 2017 panel (billigere end 2018 panel vil være det næste års tid) eller skal man vente til 2018 panelerne kommer, fordi de har nogle fordele man ikke ønsker at undvære.

Jeg har læst div. artikler om hvad 2018 OLED modellerne har at byde på og syntes ikke rigtig, at der er de store nyheder:

Kom endelig med jeres input og ret mig gerne, hvis der er noget jeg har misforstået eller overset:

Philips: Fortsætter med samme model men med nyt navn (POS9002 bliver til 873) og de laver en storebro, der har bedre lyd og en lillebro der bliver en økonomi model. Ellers slår de mest på deres P5 processor, de også bruger nu. Men ingen nyheder om forbedret billedkvalitet:

Sony: De laver en lillebror til A1 (AF8) i et lidt andet design. Men intet ny om forbedret billedteknik e.l.

LG: Reklamere med HFR som kan vise 120 billeder i sekundet. Men da den nuværende standard med at lave film med 24 (25) billeder i sekundet vist stammer fra 1920 og nyere tv i mange år, har kunne vise mange flere billeder i sekundet end standarden på 24, kan jeg ikke rigtig se, det er en funktion der har praktisk betydning ved almindelig tv/film brug. Måske ved konsol spil.
De skulle have optimeret deres processor så der er mindre slør m.m. ved hurtige bevægelser. Det er ønskværdigt, men hvor meget er "bedre"???

Jeg er klar over, at der selvfølgelig sikkert er lidt forbedringer i hvor gode producenterne bliver til at optimere billede på OLED paneler, efterhånden som de får mere erfaring. Men da jeg endnu ikke har læst nogle stå frem med påstande om, at de virkelig har forbedret billede, betvivler jeg stærk der er sket noget væsentligt. Da de jo ikke just plejer at holde sig tilbage, når de præsentere deres produkter.

Så hvad er jeres indtryk - Bliver 2018 modellerne bare en 2017 model i ny indpakning????
#266554
Min oplevelse er, at 2018 i det store hele ligner en forlængelse af 2017. Det er naturligvis altid med forbehold, da vi endnu kun har set skærmene på messer. Samt det forbehold at de muligvis implementerer nogle af elementerne fra HDMI 2.1 senere. LG 2017 OLED viste sig jo i sidste ende at være en fin investering ift. et 2016 OLED, da LG udrullede en del ekstra funktioner henover året.

LG er nok den der bringer mest nyt på banen, men jeg synes ikke umiddelbart, at man skal man skal købe blot for at få HFR med i pakken. Det understøttes heller ikke via HDMI (med mindre der er noget de ikke har fortalt endnu). Lige nu synes jeg mest af alt, at det er en sidegevinst.

Det er også vores forståelse, at AF8 er som A1 - bare andet design, som vist bliver lidt billigere (men som kan sidde tættere på væggen).

I 2018 tror jeg, at priserne lige får et nøk ned, hvilket naturligvis er positivt, men der er jo allerede rigtig gode priser at hente på OLED i Danmark.
#266555
Har et 2016 B6 OLED som bliver kalibreret til marts

Jeg er med på at jeg går glip af 50/60hz DV og en technicolor profil - men ellers er det vel ikke det store?
Der findes så vidt jeg ved ikke indhold i 50/60hz DV??

"ulempen" ved fora er jo netop at man pludselig savner funktioner, istedet for at være glad for sit tv - der trods alt er bedre end 90% af tv'erne "derude" :-)
#266557
Det kommer jo også an på hvor meget du er villig til at spendere. Er du fuldstændig ligeglad med prisen, kan du godt vente på at de nye modeller udkommer. Men vil du gerne have et billigt OLED går der nok noget tid før de nye modeller kommer ned i et ordentligt prisleje, uanset at de starter lavere ud end sidste års modeller.
#266566
Rasmus Larsen skrev:Min oplevelse er, at 2018 i det store hele ligner en forlængelse af 2017.
Hej Rasmus. Tak for din besked. Det var også mit indtryk. Jeg ville bare føle det så ærgerligt, hvis de lige pludselig havde forbedret panelet, så de pludselig kunne vise 30% større farverum eller være 30% lysere e.l. forbedringer der ville være værd at vente på.
Selvfølgelig ved jeg godt intet er sikkert, før de nye paneler er blevet testet. Men der er vist intet der tyder på de helt store overraskelser i år.

Og som Jan også skriver. Så vil man med et nyt OLED stadigvæk have et tv der er bedre end 90% (eller mere) af de tv der findes.

Og kamikazedk har fuldstændig ret. Det er på denne årstid, at priserne er lavest, hvis man vil gøre en god handel.

Det er vist tid til at få brændt hul i dankortet og så fedte for konen <B ind til hun har accepteret det nye tv O_O
#266602
På de modeller der kommer i foråret, vil farverummet være det samme, ifølge LG. Altså 99% DCI-P3. Umiddelbart ser det samme ud til at gælde for lysstyrken. Vi så kort en måling på 77” C8 på CES ifm. fremvisning af den nye automatiske kalibreringsfunktion.

Men ja, vi kan naturligvis ikke vide os sikre på, at der gemmer sig et eller andet før folk begynder at få skærmene hjem :)