Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#266448
Det er korrekt at Sony generelt set får ros for deres opskalering, samt håndtering af motion. Jeg sidder selv en 3-4 meter fra mit 65" og der er som nævnt tidligere ingen problemer.
#266450
bbplayer skrev:
JørnNilsson skrev:Tak for dit input Torben. Måske har mine forhåbninger været lidt for høje og da mit kildemateriale er almindelig kabel tv 90-95% af tiden skal jeg åbenbart ikke forvente en revolution, ved at udskifte tv. Til gengæld får jeg jo så glæde af et større tv, der er klart, når 4K og HDR bliver mere udbredt
Du kan jo så glæde dig over, at køber du et nyt tv, så holder det igen 8 år, før der sker noget rigtig vildt på HDR/4K UHD fronten, og du kan se udsendelser i det format.

Og så har industrien nok fundet mange andre grunde til, at du bør skifte tvet igen. Præcis som vores HD tv fra 2004, nok ikke lever særligt godt op til målene i 2017.
Præcis. Og hvorfor jeg har ventet med at skifte tv. Da jeg hverken var til 3D, Buet tv og hvad de ellers har fundet på de sidste del år. Men 4K er der helt klart fornuft i, efter min mening og så krydser jeg fingre for HDR er kommet for at blive. Så hvis man køber tv nu, burde det kunne holde 8-10 år hvis de ikke kommer op med nogle nye standarder, tvét ikke kan håndtere :(
#266453
Jeg er slet ikke i tvivl om, at der kommer nye standarder. Jeg håber bare at de nuværende 4K og HDR standarder holder, så er jeg tilfreds.
Og så kan vi starte forfra, når 8K begynder at blive udbredt. Og ind i mellem skal de nok også finde på noget, de mener vi ikke kan undvære ?
#266455
Basto skrev:Jeg har ca 4 meter hen til skærmen..
Fik slået over på en af de gamle film på Charlie. Den var rigtig fin på 65 tommer
Mit er et Panasonic ex700

Mvh Michael
Hej Michael - Tak for din besked. Det var præcis den slags svar jeg håbede på :) For gamle film på Charlie, er vel næsten så dårligt som det kan blive og ser det godt ud på dit 65" så er jeg fortrøsningsfuld :D
#266456
JørnNilsson skrev:Jeg er slet ikke i tvivl om, at der kommer nye standarder. Jeg håber bare at de nuværende 4K og HDR standarder holder, så er jeg tilfreds.
Og så kan vi starte forfra, når 8K begynder at blive udbredt. Og ind i mellem skal de nok også finde på noget, de mener vi ikke kan undvære ?
Nok rart at have Dolby Vision hvis man ønsker at være rimelig fremtidssikret i forhold til HDR standarder, så det er endnu et argument for A1. Med hensyn til 8K, så får man brug for en 150" skærm på 3 meters afstand før man overhovedet kan begynde at skelne det fra 4K, og der kræves en 300" skærm for at få fuldt udbytte af den høje opløsning. Man må håbe at de store skærmstørrelser er faldet lidt i pris til den tid.
#266458
Steen Bay skrev:
JørnNilsson skrev:Jeg er slet ikke i tvivl om, at der kommer nye standarder. Jeg håber bare at de nuværende 4K og HDR standarder holder, så er jeg tilfreds.
Og så kan vi starte forfra, når 8K begynder at blive udbredt. Og ind i mellem skal de nok også finde på noget, de mener vi ikke kan undvære ?
Nok rart at have Dolby Vision hvis man ønsker at være rimelig fremtidssikret i forhold til HDR standarder, så det er endnu et argument for A1. Med hensyn til 8K, så får man brug for en 150" skærm på 3 meters afstand før man overhovedet kan begynde at skelne det fra 4K, og der kræves en 300" skærm for at få fuldt udbytte af den høje opløsning. Man må håbe at de store skærmstørrelser er faldet lidt i pris til den tid.
Hej Steen. Dolby Vision vil helt sikkert være på min liste. HFR som LG vil lave på 2018, tro jeg endnu ikke så meget på. De laver stadigvæk film i 24 frames, mens vores tv i 15-20 år har kunne klare en meget højere billet frekvens.
Til gengæld er jeg lidt i tvivl om opløsning og størrelse af skærme/tv. Jeg ved der er lavet nogle undersøgelser der påviser hvad øjet begrænsning er i opløsning. Men hvorfor laver man så gerne tryksager med billeder i en opløsning på 300 dpi. Det svarer til at et 4K skulle have en størrelse på ca. 32,5 cm * 18 cm ????
#266462
JørnNilsson skrev:Men hvorfor laver man så gerne tryksager med billeder i en opløsning på 300 dpi. Det svarer til at et 4K skulle have en størrelse på ca. 32,5 cm * 18 cm ????
P.S. - Her er det igen betragtningsafstanden der kommer ind i billedet (så at sige..). Tryksagerne skal måske ses på 20-30 cm afstand for at man kan se alle detaljer, og så fylder de lige så meget i synsfeltet som en stor skærm på længere afstand.
#266537
Hej Steen Bay - Tak for dine input. Selvfølgelig har afstanden en afgørende indflydelse når vi taler opløsning og den skal man have med i sine betragtning. Jeg syntes dog bare, at jeg så mange gange har oplevet, hvordan "videnskaben" har været enige om nogle menneskelige begrænsninger, hvor udviklingen senere har vist, at de har taget fejl.
Da vi begyndte at få HDTV, mente mange, at vi slet ikke kunne opfatte så høj en opløsning og nu er de fleste enige om, at et 4K ser bedre ud (afstand/ vinkler taget i betragning)
Inden for fotografering har man haft de samme diskutioner og nogle mente at de høje opløsninger slet ikke var nødvendige. Men de fleste jeg taler med, er ikke i tvivl om, at de højere opløsninger gør noget godt ved billede, selv om det måske på nuværende tidspunkt ikke kan videnskabeligt bevises hvorfor.
#266539
Tak til ALLE for deres input. Det har jeg værdsat og syntes jeg har fået de svar jeg søgte.

Med de bedste ønsker om mange gode TV/Filmoplevelser til jer alle i fremtiden - Jørn