Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#266401
Jeg har lyst til et større tv 55" eller 65" tv.
Vi ser hovedsagelig almindelige tv kanaler (TV 2 - Viasat m.m.) hvor vi får signalet fra Yousee og det er det primære tvet skal bruges til. Kvaliteten af det vi ser variere meget, afhængig af udsendelsen alder, programtype m.m.

Vi har nu en tidligere topmodel fra Philips på 42" (8 år gammel) med meget stor betragningsvinkel, absolut ingen judder/hakker selv ved meget hurtig panorering og en mat overflade der gør et fortrinligt arbejde i at eliminere reflekser.
Vi har en meget lys stue, med store vinduer der vender mod syd og her mangler vi nogle gange noget lysstyrke fra tvét.

Spørgsmålet er: Vil jeg kunne få et nyt tv, som forbedre billedkvaliteten væsentligt med de tv signaler jeg bruger, samtidig med at det også er stærkt på de parameter som mit nuværende tv har og en forøget lysstyrke.

Eller vil billedkvaliteten ikke ændre sig eller måske endda bliver værre, når et Yousee tv signal skal både opskaleres til 4K og til en størrelse på 55" eller 65"

Grunden til jeg umiddelbart hælder til et OLED er fordi, jeg også ønsker at bruge det til foto fremvisning fra tid til anden og her er mit indtryk at OLED vil give et bedre billede.

Alle input og forslag er velkommen :)

(kender godt muligheden for at returnere et tv, hvis jeg ikke er tilfreds, men ønsker at undgå den fremgangsmetode i første omgang)
#266402
Det vil nok ikke være en revolution for dig at få et nyt tv. Dog tror jeg fortsat sagtens du ville kunne se forskel. Selv skiftede jeg sidste år fra en Sony mellem model til en Sony topmodel og kan bestemt godt se forskel, selvom midter modellen ikke var mere end 3-4 år gammel. Selv ser jeg også mest almindelig kabel tv.
#266406
Tak Beckham - Jeg har overvejet et Sony Oled 65”. Men hvis jeg skal give 22.000 kr for et tv, håber jeg måske lidt på en revolution, istedet for en evolution.
Selvfølgelig vil jeg have et tv der er fremtidssikret et stykke tid, da kvaliteten af almindelig udsendelser ikke rykker sig så hurtigt og hvis stadigvæk mangler en del, for generelt bare at nå op på et niveau som almindelig blue ray. Så tør ikke tænke på hvornår vi får 4K på almindelige kanaler/udsendelser.
Hvilken størrelse tv købte du????

PS andres erfaringer tages imod med kyshånd :)
#266407
Jeg gik fra 60" til 65", så var ikke så meget jeg fik på størrelsesfronten. Hvis du går over i et OLED, så vil visse dele af oplevelsen selvfølgelig være revolutionerende, da det er jo en helt ny teknologi, som bl.a. kan levere perfekt sort niveau.
#266408
Men hvis en af dine primære bevæggrunde for at købe nyt tv er at få et større tv, så findes der jo også rigtig mange fine LCD tv derude som koster en pæn sjat mindre end OLED.
#266409
Jeg er åben for alle muligheder. Så et Samsung Qled 7 serie, nærmest lammetæve et LG oled B serie i Hifiklubben, med alt hvad der hedder farve ægthed og detaljegrad. Kun i meget mørke scener vandt LG. Men har stærkt på fornemmelsen at LG var indstillet meget dårligt, selv om ekspedienten mente det skulle være indstillet godt???
Men betragtningvinklen er meget dårlig på Samsung Qled og jeg sidder nogle gange ved spisebordet og ser tv og det er i en vinkel på omkring 45 grader. Det klarer mit nuværende tv så godt, at der er forbløffende lille forskel på om jeg sidder lige foran eller ved spisebordet og det vil jeg helst ikke undværer.
#266410
Nu kan det være det var åbenlyst men spørger.

Hvilken yousee tv kanaler? fiber? Bredbånds tv eller yousee DVBC kabeltv løsningen? Der er jo idag mange, og især fordi de sælges under samme navn.

Fiber og DVBC kabel er nok det eneste du vil nyde på 65" :) Så kan du måske forstå hvorfor jeg spørger.
#266412
JørnNilsson skrev: Så et Samsung Qled 7 serie, nærmest lammetæve et LG oled B serie i Hifiklubben, med alt hvad der hedder farve ægthed og detaljegrad. .
Din "lammetævning" skal du nok tage med et gran salt.
for det er jo netop hvad hele TV markedet bevidner i disse år, at verdens største TV producent som nærmest er blevet the laughing stock på TV scenen.

LGs OLED paneler går som varmt brød i alverdens afskygninger og Samsung og deres qLED tech er blevet slagtet for det snake-oil de langt hen af vejen er og det er lidt en skam for visse af Samsungs modeller er faktisk ganske hæderlige, især deres mere pebrede 2017 lineup
men alt andet lige, så er det jo nok en grund til at listen med bedste TV på flatpanels er gennemsyret af OLED modeller, og man skal langt ned før man ser LCD, og jo samme billede hele vejen rundt på kloden ligefra rtings lister med bedste TV til avsforums..

Siger ikke din lokale hifi klub var under heftig Samsung kommision, iforsøget på at cleare qLED stock, men disse sælgere har jo et hav af sekundære interesser, og nogen er bedre end andre til at balancere objektiv kundeservice versus indtægt.
JørnNilsson skrev: Vi har nu en tidligere topmodel fra Philips på 42" (8 år gammel) med meget stor betragningsvinkel, absolut ingen judder/hakker selv ved meget hurtig panorering og en mat overflade der gør et fortrinligt arbejde i at eliminere reflekser.
Vi har en meget lys stue, med store vinduer der vender mod syd og her mangler vi nogle gange noget lysstyrke fra tvét.

Spørgsmålet er: Vil jeg kunne få et nyt tv, som forbedre billedkvaliteten væsentligt med de tv signaler jeg bruger, samtidig med at det også er stærkt på de parameter som mit nuværende tv har og en forøget lysstyrke.

Eller vil billedkvaliteten ikke ændre sig eller måske endda bliver værre, ..
Ville nok gøre det nemmere for folk at vejlede på dine spm hvis du fortalte hvad det er for et TV af en topmodel' som du er vant til og med såkaldt forrygende betragtsningsvinkler og ikke mindst på dine spørgsmål om det vil blive bedre.
-men jo intet i vejen for at købe dig et Samsung Q7 da prisen jo er medgørlig og hvis dit såkaldt "spisebord viewpoint" og brugen af sVA-panel humper oplevelsen og Samsung Q7 off-axis shifter for voldsomt, så må du jo bide i det sure æble og returnere, bevares lidt hazzle men alt andet lige, så er Samsung Q7 jo et glimrende TV som du selv noterede.

Her kan du se storbroren Q9 versus LG 2017 OLED panel.
Tjek 6:59 og gutten i jakken' hvis du vil havde en indikation hvordan dit spisebord viewpoint nok kommer til at tage sig ud og de fleste vil jo kunne leve med det, især hvis man ikke er vant til andet. ;)
https://youtu.be/YUi5OY6VvbY?t=6m50s
#266419
Hvis kildematerialet udelukkende er Yousee, så skal du nok ikke sidde og vente på en revolution på billedkvaliteten. Det er med 4K og HDR du virkelig vinder noget, og med dét som kilde, så vil det være en revolution. Dårlige HD-kilder vil ikke blive boostet til fantastiske niveauer blot ved at skifte til OLED.
#266431
bbplayer skrev:Nu kan det være det var åbenlyst men spørger.

Hvilken yousee tv kanaler? fiber? Bredbånds tv eller yousee DVBC kabeltv løsningen? Der er jo idag mange, og især fordi de sælges under samme navn.
Det er Kabel tv. Så ingen boks og intet internet. Men helt almindelig gammeldags antennestik i væggen.
De kanaler vi hovedsagelig ser er TV2 - Kanal 5 - TV 3 - TV 3+ - TV4 - TLC. Jeg ved ikke om disse kanaler sender i speciel god eller dårlig kvalitet.
bbplayer skrev:Fiber og DVBC kabel er nok det eneste du vil nyde på 65" :) Så kan du måske forstå hvorfor jeg spørger.
Det der bekymre mig, er om hvis man ser en ældre film eller tv serie, der er noget grynet og mat i farverne, om det vil blive nærmest utålelig at se på, når det kommer op i 65" Og om man så er bedre stillet ved et 55" eller om billedprocesserne er så gode nu, at det ikke har nogen betydning???
#266433
Det er klart at jo større skærmen bliver, jo mere bliver svaghederne i kilden jo også afsløret. Det handler jo også om hvor god tv'et er til at opkalere til 4K. Selv endte jeg som sagt med en 65" Sony, da jeg netop synes den håndterede opskaleringen af almindelige HD tv kanaler til 4K en smule bedre end de andre muligheder jeg kiggede på.
#266435
DaneLaw skrev:
JørnNilsson skrev: Så et Samsung Qled 7 serie, nærmest lammetæve et LG oled B serie i Hifiklubben, med alt hvad der hedder farve ægthed og detaljegrad. .
Din "lammetævning" skal du nok tage med et gran salt.
for det er jo netop hvad hele TV markedet bevidner i disse år, at verdens største TV producent som nærmest er blevet the laughing stock på TV scenen.

LGs OLED paneler går som varmt brød i alverdens afskygninger og Samsung og deres qLED tech er blevet slagtet for det snake-oil de langt hen af vejen er og det er lidt en skam for visse af Samsungs modeller er faktisk ganske hæderlige, især deres mere pebrede 2017 lineup
men alt andet lige, så er det jo nok en grund til at listen med bedste TV på flatpanels er gennemsyret af OLED modeller, og man skal langt ned før man ser LCD, og jo samme billede hele vejen rundt på kloden ligefra rtings lister med bedste TV til avsforums..

Siger ikke din lokale hifi klub var under heftig Samsung kommision, iforsøget på at cleare qLED stock, men disse sælgere har jo et hav af sekundære interesser, og nogen er bedre end andre til at balancere objektiv kundeservice versus indtægt.
Jeg gik i Hifiklubben for at se på et Sony A1, så sælgeren var ikke i tvivl om, at jeg var lun på et OLED. Og jeg har også lagt mærke til, hvordan alle roser OLED til skyerne. Så meget jo større var min overraskelse, da jeg så forskellen på det pågældende LG B7 og Samsung QLED 7. Det var en naturudsendelse de viste. Farverne var forkerte, naturlig blå himmel på QLED blev til mat og kedelig på OLED, sandet var naturligt på QLED og nærmest noget orange på OLED. Detaljerne på klipperne var udglattet, som var det huden på en fotomodel (marcipan effekt) på OLED og stod knivskarpt, så man kunne se hver en lille sprække og flig på QLED.
Jeg har fotografering som hobby og når jeg redigere billeder, søger jeg selv, altid at få så klare men naturlige farver på mine billeder som muligt. Og det er også det, jeg bruger som reference, når jeg ser på tv. Så div. overmættede pastelfarver nogle tv prøver at sælge, går jeg langt uden om.

Men jeg må vist prøve at gå i nogle andre forretninger, for at se, om jeg oplever samme forkskel der. Eller det har været opsætningen på det pågældende OLED der har været helt skæv.
JørnNilsson skrev: Vi har nu en tidligere topmodel fra Philips på 42" (8 år gammel) med meget stor betragningsvinkel, absolut ingen judder/hakker selv ved meget hurtig panorering og en mat overflade der gør et fortrinligt arbejde i at eliminere reflekser.
Vi har en meget lys stue, med store vinduer der vender mod syd og her mangler vi nogle gange noget lysstyrke fra tvét.

Spørgsmålet er: Vil jeg kunne få et nyt tv, som forbedre billedkvaliteten væsentligt med de tv signaler jeg bruger, samtidig med at det også er stærkt på de parameter som mit nuværende tv har og en forøget lysstyrke.

Eller vil billedkvaliteten ikke ændre sig eller måske endda bliver værre, ..
DaneLaw skrev:Ville nok gøre det nemmere for folk at vejlede på dine spm hvis du fortalte hvad det er for et TV af en topmodel' som du er vant til og med såkaldt forrygende betragtsningsvinkler og ikke mindst på dine spørgsmål om det vil blive bedre.
-men jo intet i vejen for at købe dig et Samsung Q7 da prisen jo er medgørlig og hvis dit såkaldt "spisebord viewpoint" og brugen af sVA-panel humper oplevelsen og Samsung Q7 off-axis shifter for voldsomt, så må du jo bide i det sure æble og returnere, bevares lidt hazzle men alt andet lige, så er Samsung Q7 jo et glimrende TV som du selv noterede.
Det er et Philips 42PFL9664 - test her på flatpanels: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1262006577
Jeg er ikke helt enig med alt hvad der står i testen. Dette er selvfølgelig en objektiv vurdering, da jeg ikke har noget måleudstyr. Men jeg prøvede at se på mit tv i går fra alle mulige vinkler, inkl fra gulv til lofthøjde og jeg skal ud i en betragningsvinkel på over 45 grader, før jeg kan se at farverne og kontrasten begynder at ændre sig lidt. Hvor jeg ved QLED kun skal rejse mig fra stolen, før den lille vinkel det giver, ændre farverne en hel del. (observation fra div. forretninger).
DaneLaw skrev:Her kan du se storbroren Q9 versus LG 2017 OLED panel.
Tjek 6:59 og gutten i jakken' hvis du vil havde en indikation hvordan dit spisebord viewpoint nok kommer til at tage sig ud og de fleste vil jo kunne leve med det, især hvis man ikke er vant til andet. ;)
https://youtu.be/YUi5OY6VvbY?t=6m50s
#266436
Torben Rasmussen skrev:Hvis kildematerialet udelukkende er Yousee, så skal du nok ikke sidde og vente på en revolution på billedkvaliteten. Det er med 4K og HDR du virkelig vinder noget, og med dét som kilde, så vil det være en revolution. Dårlige HD-kilder vil ikke blive boostet til fantastiske niveauer blot ved at skifte til OLED.
Tak for dit input Torben. Måske har mine forhåbninger været lidt for høje og da mit kildemateriale er almindelig kabel tv 90-95% af tiden skal jeg åbenbart ikke forvente en revolution, ved at udskifte tv. Til gengæld får jeg jo så glæde af et større tv, der er klart, når 4K og HDR bliver mere udbredt
#266437
Beckham skrev:Det er klart at jo større skærmen bliver, jo mere bliver svaghederne i kilden jo også afsløret. Det handler jo også om hvor god tv'et er til at opkalere til 4K. Selv endte jeg som sagt med en 65" Sony, da jeg netop synes den håndterede opskaleringen af almindelige HD tv kanaler til 4K en smule bedre end de andre muligheder jeg kiggede på.
Hej Beckham - Tak for dine inputs. Glad for at høre, du syntes almindelig tv ser godt ud på dit 65" tv. Hvilket var en af mine bekymringer.
Hvilken Sony model, endte du med at vælge???