Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jensj300
#266237
Vi er ved at planlægge hvor højt vores kommende 65" TV skal hænge, og jeg vil derfor meget gerne vide hvor højt jeres 65" TV hænger.

I flatplanels.dk egen guide står der:
Fra et rent ergonomisk synspunkt bør TV’et dog ikke hænge så højt, at det kræver at hovedet bukkes bagover for at se på skærmen. Placeres TV’ets midte ca. ud for øjenhøjden (når man sidder i sofaen), så går du dog ikke helt galt i byen. Jo længere væk man sidder, des højere kan man dog placere TV’et uden at belaste nakkemusklerne, da vinklen til skærmens midte aftager med betragtningsafstanden til skærmen.
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1310585957

Vores sidde højde er ca. 100 cm, så dvs. midten af TV'et skal placeres ved ca. 100 cm. Jeg synes dog det virker lavt til et TV på 65", så overvejer at placere midten af TV'et ved 115 cm.

Hvor højt sidder midten på jeres 65" TV?
Af jensj300
#266242
Jeg har prøvet at tegne lidt på væggen, og tror følgende fungerer godt:

60 cm fra gulv til øverste del af TV møbel
15 cm imellem møbel og TV

Dvs. TV'et starter ved 75 cm, og midten vil blive ved 116,6 cm. Hvad siger I til det?

Jeg synes ikke jeg kan finde en ny tråd om højde på 65", kan I evt. linke til den?
Af Supergris
#266246
Det lyder perfekt, hvis der ikke er møbel eller evt. højttaler, der kommer i vejen.
Uanset størrelsen på TVét, er en god tommelfingerregel, at midten af skærmen skal være ud for øjenhøjde eller en lille smule højere, målt ud fra den position, hvor du oftest befinder dig, og det er som regel et sted mellem 100 - 120 cm.
Af koden
#266276
Midten af mit 65 tommer er 100 cm over gulv.
Sofaen jeg sidder i overfor er også lidt lav.
Men ikke meget mere end andre.

Jeg synes egentlig det hænger ok.
Tror dog ikke 110 cm ville være noget problem overhovedet.

Men nu har jeg fået en soundbar som jeg gerne vil skubbe ind under.
men der mangler lige 2 cm

Så ned med TV... nye huller i væggen..suk.
Brugeravatar
Af bbplayer
#266277
BrianH skrev:Hvis det var i soveværelset, ville jeg hænge det i loftet.
Men det kan jeg ikke på grund af spejlet
Du ville da også få buler i hovedet konstant når du slår hovedet ind i en gammel CRT skærm ;)
Af koden
#266278
Elox skrev:Jeg synes den rigtige højde er hvis du sidder på din sofa, skal fjernsynets nederste kant være i øjenhøjde.
Er der så ikke en ca. 140 cm op til midten af TV fra gulv?
#266289
Der er lidt forskellige billeder man kan lege med i vores artikel om hvordan TV'et vil se ud på væggen:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1471928705

Mit eget er billede nr. 4, hvor der hænger et 65" TV normalt. Siden er tilpasset, så de billeder folk har sendt er redigeret så TV'ets underkant passer med underkanten på de TV jeg har redigeret væk. Så placeringen af TV'ets midte vil flytte sig opad (ift. det bortredigerede TVs placering) når man rammer størrelser, som er større end de oprindelige TV, og nedad når størrelsen er mindre. Generelt set, så har folk sendt billeder med TV på 42" eller derunder ;)