Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Svankaer
#266206
Hej

Jeg har brug for lidt eksperthjælp. :)

Jeg har valgt indenfor den næste tid at skifte mit 6 år gamle Samsung-fjernsyn ud (som jeg aldrig rigtigt har været glad for).

Jeg er på udkik efter en 65" model og er blevet forelsket i Sonys fjernsyn. Problemet er blot, hvilken model det skal være.

Jeg har læst en del anmeldelser m.m. og kan læse mig frem til at både XE85, XE90 og XE93 er gode fjernsyn i den prisklasse jeg søger. Spørgsmålet er blot, hvor meget mere man får ved hver model. Jeg fornemmer lidt, vi er i en overgangsfase fra HD til 4K/HDR, hvor HDR på tv i min prisklasse alligevel ikke rigtigt er noget værd. Kan det så i det hele taget betale sig at købe XE90 eller XE93 fremfor XE85? Eller kan det bedre betale sig at spare pengene? Det er jo nok ikke realistisk at tro, jeg ikke står og vil have nyt igen om nogle år. :)

Det skal primært bruges til film men også lidt Xbox.

Jeg håber, der er et par brugere herinde der vil hjælpe og kan komme med inputs.
På forhånd tak. :)
Af Steen Bay
#266207
Med XE93 er du oppe i samme prisklasse som et Sony A1 OLED TV, og så vil OLED nok være klart at foretrække. XE9005 der kan fås til en del lavere pris lader dog også til at have en ganske anstændig gengivelse af HDR.
Af Supergris
#266219
Personligt, synes jeg, bestemt XE90 er de ekstra penge værd, i forhold til XE85.
Det er ikke kun HDR, der rent faktisk virker ret fornuftigt, modsat XE85, men en generel bedre billedkvalitet, der gør forskellen.
XE93 er en model, jeg ikke anbefaler, da den er oppe i samme prisklasse som OLED, som jeg så hellere ville vælge, men både XE85 og XE90 er begge gode bud i hver deres prisklasse...
Brugeravatar
Af DaneLaw
#266220
Hvad er årsagen til at du går uden om OLED-tech trådstarter.??
og som både Steen og Supergris understreger, hvis det primært er gaming og i særdeleshed film, så ligger Sony's OLED model'er lige for.
Af Svankaer
#266255
Grunden er faktisk bare, at jeg ikke ønsker at bruge så mange penge på et fjernsyn. :) Kan se XE93 er noget dyrere end jeg husker, så det bliver nok et valg mellem XE85 og XE90 i stedet.

Indtil videre skal I i hvert fald have tak for jeres svar. :)

Hvordan er jeres erfaringer egentligt med priser? Jeg kan se, der er nye modeller på vej, som selvfølgelig starter på et helt andet prisniveau, men falder de nuværende mere i pris til den tid eller har de efterhånden nået den laveste pris de kommer ned på? Det haster ikke som sådan med nyt tv - kan fint vente nogle måneder, hvis jeg kan få mere for pengene til den tid. ;)
Af Grandahl
#266265
Der vil jævnligt komme tilbud på de forskellige modeller indtil de nye kommer, nogle mere end andre.. Om de så vil falde endnu mere i pris, ja sandsynligt nok en smule, tror dog ikke det bliver det vilde.. Du skal nappe tilbudene..

Jeg vil klart gå med XE9005 den er noget bedre billedmæssigt end 85, som jeg ikke synes præsterer for godt, i samme prisleje som 85 ville jeg vælge Samsung 7005 der er lidt bedre, også er den også hurtigere til spil med input lag. Men vill som sagt slå til når 9005 igen kommer på bud
Af Computermensch
#266282
Hej

Vent indtil de nye modeller fra Sony dukker op i butikkerne ca. omkring april.

65'' er nok valget til hjemmebiografen. Med kontrast og billedekvalitet er bare meget bedre på OLED end f.eks. XE9005. Desuden har XE9005 den gamle processor X1. XF9005 (2018 udgave af XE9005 får X1 Extreme og kan køre Dolby Vision m.v.). Der så mange teknologiændringer på vej ind, så få et godt specificeret TV. Ikke med en "nintendoprocessor" i. Arbejdet på et Sony 2018 tv er også langt bedre mht. Android og performance.

Samtidig holdes prissætningen. Så apparaterne bliver ikke dyre - og OLED falder i pris er mit bud. 65 starter ikke på over 20.000 - og 20.000 er over loft på ... entusiastmarkedet (hvis flere skal være med). CES taler om at åbne forbrugermarkedet.

Så hvis 4K og 65 tommer I OLED skal bomme, så skal de maskiner sælges for f.eks. 15.000. Det handler om omsætning. Vi er forbi entuasiastmarkedet. Det er forbrugermarkedet som skal åbnes nu.

Så regn med gode priser. Lige nu tømmes lagerne.

Der er lige kommet en ny DJI drone med en prissætning kun ca 300 USD over loftet på forbrugerdroner (regnes teoretisk set for max 500 USD p.t.). Så afstanden er kun 2000 kr op til en professionel kameradrone.

Men ditto for TV. Det er pointen. Det næste er strømforbruget. Men OLED og 65 tommer skulle performe bedre og mere dynamisk - end andre teknologier der har et mindre dynamisk men mere fast forbrug af energi til at tænde for alt det lys.

Jeg bruger plasma - stadig et fedt billede. Rigtig dyrt i strøm (60 tommer). Jeg ser frem til OLED og bedre priser - og bedre teknologi.

Jeg har droppet XE9005. Om 2 måneder kan du som sagt få et XF9005 (og X1 Extreme) til samme pris (eks 13.000) eller endnu lavere (eks. omkring 10.000 kr) - hvis OLED 65 skal starte på 15.000 kr. Vi kan også være heldige at få OLED 65 til 13.000 kr.

Pga. den store forskel i billedekvalitet mellem Sony/LG OLED og Sony XE9005 (se selv i butik med samme indhold), så er de +/3000-5000 ikke værd at spare.

Uden 65+ tommer - ingen hjemmebiograf (vi skal op og ramme i nærheden af 2 m billedebredde aka projektor i de fleste stuer p.t.). I min test skalerede jeg 60 tommer billedet ned i software til 55 tommer. Og det var slemt en hel del mindre.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#266284
Computermensch skrev:Ikke med en "nintendoprocessor" i. Arbejdet på et Sony 2018 tv er også langt bedre mht. Android performance.
Hvordan er du kommet til den konklusion.??
Vist langt hen af vejen samme SOC indtil en ny Android TVchipset-pakkeløsning rammer markedet hen mod slutningen af 2018, så muligt gain skal primært findes i Android optimering.
Sony told FlatpanelsHD at CES 2018 that the 2018 TVs scheduled for release this spring will incorporate the same MediaTek SoC as the 2017 models
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#266290
Vær OBS på, at når de nye modeller først er blevet tilgængelige i butikkerne, så vil de gamle modeller være restpartier, så du skal ikke lurepasse for længe op til lanceringsdatoen. Vi har set det tidligere, hvor de populære modeller med ét forsvandt og folk paniske kørte landet rundt for at få fat på de sidste eksemplarer til den gode pris.

I forhold til tilbudspriserne, så vil ikke kunne spare tusindvis af kroner på skærme der er på vej ud, så køb når du har behov og tilbuddet viser sig.
Af Steen Bay
#266319
Computermensch skrev: Jeg har droppet XE9005. Om 2 måneder kan du som sagt få et XF9005 (og X1 Extreme) til samme pris (eks 13.000) eller endnu lavere (eks. omkring 10.000 kr) - hvis OLED 65 skal starte på 15.000 kr. Vi kan også være heldige at få OLED 65 til 13.000 kr.
Håber du har ret, men vil nu tro at vi skal hen til Black Friday eller deromkring før de nye modeller kommer ned i samme pris som 2017 modellerne kan fås for nu.