Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hilfiger
#266171
Jeg ved ikke om mit Samsung KS8005 55" er indstillet forkert eller er det bare sådan.

Når jeg afspiller en 4K HDR film kontra alm 4K så synes jeg ikke der er store forskel...eller en WOW effekt for øjnene.
Jeg har tjekket op på filmen om det er en Real HDR film....og det er den.

Men er HDR bare opreklameret noget ?


Under afspilning kan jeg set at TV'et viser HDR når jeg jeg trykker på INFO tasten på min fjernbetjening.
Den viser HDR,UHD og 3840x2160.
Ellers kommer den ikke op med en anden information.
Backlight osv skruer den selv op på maks.

Jeg kan selvfølgelig godt se at der forskel men ikke den helt store. Og så tænker jeg bare...helt ærlig så kan sgu godt nøjes med 4K.
Filmen afspilles på en Nvidia Shield igennem KODI.
Skal KODI indstilles på en anden måde ?
Eller gør jeg noget forkert her ?
Af Steen Bay
#266173
Fra testen af KS8005 her på siden : "HDR performance er, som vi efterhånden kender det fra LCD-skærme uden et hav af lokale dimming zoner, middelmådig. Du får en høj peaklysstyrke, men billedet udvaskes, når lysstyrken sættes på maks (standard). Denne kan dog skrues ned manuelt, så man i stedet blot nyder godt af det udvidede farverum."
Af Hilfiger
#266175
OK....sådan som jeg læser det....så håndtere mit TV ikke HDR så godt ?
Men der står billedet udvaskes......øhhh....det står da knivspart osv.
Af Steen Bay
#266176
Det er sortniveauet der henvises til. Hjælper nok heller ikke med den blooming/haloing der er resultatet når der kun er få zoner. Jeg har ingen erfaring med HDR, men vil tro der er forskel fra film til film på hvor stor forskel det gør.
Af MKjaer
#266178
Kort sagt.

Ja HDR er fantastisk, det repræsentere et kæmpe løft i billedekvalitet.

HDR på dit fjernsyn (og de fleste LCD fjernsyn uden local dimming), nej ikke så meget værd.

Edit: det udvidet farverum omtalt højere oppe er dog nok værd at tage med.
Senest rettet af MKjaer 27. jan 2018, 14:12, rettet i alt 1 gang.
Af Steen Bay
#266183
MKjaer skrev:
Ja HDR er fantastisk, det repræsentere et kæmpe løft i billedekvalitet.
Ja, det er det mange der siger, og muligt at jeg ville være enig hvis jeg så det selv, men når der gøres forsøg på at vise det i tests og artikler, så synes jeg det oftest virker som noget med overmættede farver og kunstig høj kontrast. Som f.eks en nattescene fra Life of Pi der skulle være meget imponerende i HDR, men umiddelbart synes jeg ikke det ser spor naturligt/realistisk ud.
Af MKjaer
#266184
Steen Bay

Nu ved jeg ikke hvordan du har set HDR i forbindelse med diverse tests, men du kan i hvert fald ikke bedømme lys, farver og billedede taget/vist igennem medier som ikke kan fange/gengive HDR. Det er lidt som at afvise farvefilm, som en modedille, hvis du kun har set dem på et sort/hvid fjernsyn:)

Du må hen og opleve det i levende live, eller finde et medie hvis ord du stoler på.
Senest rettet af MKjaer 27. jan 2018, 14:28, rettet i alt 1 gang.
Af Hilfiger
#266188
Hmm... Planet Earth ser jo flot ud. Men jeg synes at almindelige spillefilm er lidt spild kontra 4K uden Hdr.



Sent from my VTR-L29 using Tapatalk
Af Steen Bay
#266189
MKjaer skrev:Nu ved jeg ikke hvordan du har set HDR i forbindelse med diverse tests, men du kan i hvert fald ikke bedømme lys, farver og billedede taget/vist igennem medier som ikke kan fange/gengive HDR. Det er lidt som at afvise farvefilm, som en modedille, hvis du kun har set dem på et sort/hvid fjernsyn:)
Nej, selvfølgelig ikke muligt at vise HDR på en SDR skærm, men jeg er dog bekendt med HDR fra den virkelige verden, og tror godt jeg kan bedømme om farver virker realistiske eller ej. Vel de færreste naturlige farver der falder udenfor det mindre farverum der bruges i SDR.
Af Steen Bay
#266190
Hilfiger skrev:Hmm... Planet Earth ser jo flot ud. Men jeg synes at almindelige spillefilm er lidt spild kontra 4K uden Hdr.
Planet Earth ville jeg gerne se i HDR. Har tiltro til at BBC har forsøgt at gøre det så realistisk som muligt. Er det HLG formatet de bruger?
Af Kaktus-burger
#266191
Spændende, Steen.

Hvor har du oplevet HDR-materiale "live"?

Jeg synes fx Dolby Vision giver en helt anden dimension. Det samme gør HDR også i spil.
Af Steen Bay
#266192
Kaktus-burger skrev:Spændende, Steen.
Hvor har du oplevet HDR-materiale "live"?
Ude i den virkelige verden, virkeligheden er jo i HDR :-) Som jeg skrev, så har jeg ingen erfaring med HDR på en TV skærm (bortset fra en DV demo i Elgiganten der ikke var så overbevisende, men det tæller vel ikke rigtig med).
Af bromberg
#266193
På mit job har vi et ks7005, så hvis hdr kan sammenlignes med 8005, så er hdr skidt og ikke noget der kan bruges til vurdering om hdr er “the shit”.
Oled er en anden snak og her syntes jeg personligt at langt det meste hdr absolut løfter billedet. Der er dig nogle hdr titler, hvor jeg syntes det egentlig gør mere ved farvedynamikken end hvad godt er.
Dolby vision har jeg ikke set forfærdeligt meget af, men har endnu ikke mødt en titel der gør det skidt.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#266194
Der er vitterlig en verden til forskel på et billigt LCD kontra fx OLED med HDR.

har købt to TV tilbage i Oktober, begge 4K og fra 2017 lineup samt begge 55 modeller og fra LG og begge med Aktive HDR.
OLED B7V (moir) og LG 55UJ701 (mor) og når jeg fx kører visse promoklip fra 4K M. og sammenligner nogle af producenternes egne promoverings HDR klip på disse, er det himmelråbende den forskel der er.

I disse dage går jeg på opdagelse i Blue Planet 2 UHD via de aktuelle 7 episoder, og det er godt nok HDR-diode-pron for øjnene' så det halve kan være nok på et OLED panel <B men bevares ser også forrygende ud på det andet, dog af en væsentlig lavere kaliber.
Senest rettet af DaneLaw 27. jan 2018, 15:49, rettet i alt 1 gang.