Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#266015
Skal have et 40" TV til soveværelset og så mig varm på Samsung 40MU6195 til en fin pris på ca. 3300 kr i Elgiganten. Men jeg må sige at MU6475 som hang ved siden af havde væsentlig bedre billede (sortniveau/kontrast, farver klarhed).

Hvad er forskellen på 40MU6195 og 40MU6475 (paneler, styring etc)?

Søger man på bedste 40" TV så peger diverse test på 40MU7xxx serien som ikke kan fås i DK såvidt jeg kan se. Herefter 40MU6xxx serien.

Hvilket andet 40" TV ville i pege på?
#266025
Og så gør det vel en forskel at Sony'et er Full HD hvor Samsungerne er 4K.

Men i virkeligheden er det forskellen mellem de to Samsung modeller der er mit primære spørgsmål for den oplevede billedkvalitet i butikken var væsentlig forskellig mellem de to.

Kan det have noget at gøre med betragtningsvinklen at 40MU6195 hang i 2 meters højde og 40MU6475 i korrekt øjenhøjde?
#266027
Hmm.

Her er en lang tråd om Kodi og Sony Android tv, men jeg er ikke inde i streaming så jeg vil lade andre udtale sig..

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=281265

For at citere Rasmus: "Som sædvanlig vil Samsung sælge et virvar af 6-serie modeller lige fra MU61 til MU65. Det er mere eller mindre samme skærm med variationer i design (f.eks. flad eller buet) eller specifikke funktioner."

http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1493369841

Begge tv er flade og har UHD- "opskallering" af billedet.
#266029
Ja det er netop forskellen imellem de to varianter der interesserer mig fordi jeg netop selv oplevede stor forskel på billederne i butikken. Og det var helt umuligt at få en sælger til at finde rette fjernbetjening så jeg kunne konstatere om indstillingerne var ens.

Så enten er der teknisk forskel på MU6195 og MU6475 (panel, styring etc.) eller også var det betragtningsvinklen der drillede indtrykket (MU6195 hang 2-2.5 meter oppe).
#266032
PeterD skrev:
For at citere Rasmus: "Som sædvanlig vil Samsung sælge et virvar af 6-serie modeller lige fra MU61 til MU65. Det er mere eller mindre samme skærm med variationer i design (f.eks. flad eller buet) eller specifikke funktioner."
Det må være betragtningsvinklen som driler og indstillingerne som er sat forskelligt (Elgiganten er nogle røvere hvad det angår)

"Hvad skal vi sælge mest af i dag.."- agtigt..
#266039
Men gå med en af de 2 Samsung fremfor den Sony. Samsungen har VA panel der giver et bedre kontrast, sortniveau og dermed bedre billedoplevelse.. Sonyen har IPS panel og dårligere billede men bedre betragtningsvinkler..

Så en tråd i går hvor PeterD også fremhæver VA paneler, men idag IPS.. og der er af den årsag at han hader Samsung og vil rigtig gerne at folk køber Sony.. Manden er inhabil i min verden.

Yderligere er den Sony kun en Full HD skærm, man kan da ligesågodt tage en 4K skærm, selvom 4k ikke rykker så meget på en mindre skærm.
#266041
Grandahl skrev:Men gå med en af de 2 Samsung fremfor den Sony. Samsungen har VA panel der giver et bedre kontrast, sortniveau og dermed bedre billedoplevelse.. Sonyen har IPS panel og dårligere billede men bedre betragtningsvinkler..

Så en tråd i går hvor PeterD også fremhæver VA paneler, men idag IPS.. og der er af den årsag at han hader Samsung og vil rigtig gerne at folk køber Sony.. Manden er inhabil i min verden.

Yderligere er den Sony kun en Full HD skærm, man kan da ligesågodt tage en 4K skærm, selvom 4k ikke rykker så meget på en mindre skærm.
Jeg mener da at Sonyen har IPS i 49" , men VA i 40", men ok hvis det ikke er tilfældet.

Jeg kan nu også godt lide LG OLED og XE90, men ok..
#266050
Sony TV kunne nu være relevant hvis det har Android TV og kan installere Kodi, men jeg synes nu Elgigantens tilbud på 40MU6195 er så godt (3.222 kr) at jeg er klar til at købe det. Hvis det ikke lige var for min overraskelse over at der var så stor forskel i billed kvalitet i butikken. Jeg havde også læst mig til at MU6xxx serien har VA panel, men det var ikke sort niveau der imponerede da jeg så det.

Så jeg er vældig interesseret i at forstå hvad den faktiske forskel rent teknisk er mellem 40MU6195 og 40MU6475 (panel, styring etc). Nogen bud?
#266148
Nu fik jeg set de to Samsung skærme side om side med ens betragtningsvinkel i en anden Elgiganten butik , og der er stor forskel. Så medmindre Elgiganten i to forskellige butikker har indstillet de to modeller forskelligt så må der være en del til forskel i det tekniske (panel, styring etc.)

Iøvrigt en være gang vås man bliver udsat for i Elgiganten.

Så selvom 40MU6195 er på tilbud til 3.222 kr. så er det ikke TV'et til mig.
#266297
Endte med at købe et Sony 49XE9005 på tilbud i Power. Mente egentlig ikke der var plads til 49", men helt skørt er det ikke og så kører Sony med Android TV der gør integreringen af mit optage setup med NAS og TVHeadend enkelt.

Navigeringen i menu'er er ikke helt så flydende og responsivt som på en Shield og man kan godt se at TV'et kløjs lidt i skift mellem forskellige afspilninger og aktivering af menu'er men det er såmænd OK.

Billedet er også fint men her skal jeg have testet mere.

En ting der dog generer er de skarpe kanter/markeringer der er på piletasterne på fjernbetjeningen. Det er en ommer!