Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#265907
Så må jeg hellere afslutte den lange saga... Det har været en fjollet dag, hvor hele familien er kørt frem og tilbage, kigget, snakket, skrevet med jer herinde osv. TAK for hjælpen.

Da vi kom frem til Elgiganten blev vi i 2. omgang mødt af en anden sælger en ved første besøg. Denne virkede forholdsvis kompetent. Og han var meget klar i spyttet: Han ville vente de 18 dage og købe sony xe90 hos konkurrenten (er der noget om at elgiganten og power har samme ejer?). Han var ikke i tvivl. Han mente selv det fjernsyn var en eller to klasser over tcl 65". Endelig sagde han, at ved 3,5 meters afstand, så var 65" for stort, i sær når vi ser alm. fjernsyn med dårligt signal.

Så vi takkede for alturistisk vejledning, og kørte for 3. gang den dag i power. Her blev vi denne gang mødt af en oversælgende. typen der presser så meget på, at kunden siger nej et par gange for meget. Han ville meget hellere sælger os et LG 55SJ850V med pris 9999 som han slog ned til 8600. Da jeg sagde nej til det (sikkert et fint tilbud, men nu gad vi ikke mere) for 4. gang, blev han irriteret og gik igang med at sælge os kalibrering til 1500 kr. Efter at have sagt nej 5 gange forstod han det. Og gik så han straks videre til salg af ophæng. Her fik jeg ret klart sagt nej... og så forstod han det... (TV skal hænges op, men det skal ikke købes af en idiot).

Samlet set. Hold kæft en jungle. Og hold op hvor er der gode sælgere og hvor er der dårlige. Og hvor er butikkerne bare vildt dårlige til at demonstrere hvad fjernsynet kan. Når alt kommer til alt, har vi købt fjernsyn på baggrund af anmeldelser og formodninger. Og vi gik selvfølgelig over budgettet. Jeg husker i gamle dag, hvor jeg købte Hi-Fi anlæg. Man kom selv ind i butikken med et par vinyl eller cd skiver, satte sig til rette i stolen og fik lov til at lytte på forskelligt grej. Under ideele betingelser. Men ikke når der skal sælges fjernsyn. FX var det reelt umuligt at teste lyd.

Jeg prøvede i elgiganten både at betjene sony og tcl. Og her må jeg sige at tcl's fjernbetjening er klart bedst. Men den skal jo ikke være afgørende. Vi lagde heller ikke vægt på forskellen mellem webos og android. De fleste sælgere vi snakkede med foretrækker webos - og den lille magic remote er da også lækker. Men jeg tror jeg kobler et lille logitech tastatur på sony'en og så går det nok også

Og hvor er det trist, for jeg havde fået et godt indtryk af power... og det smadrede den sidste sælger. Men i sidste ende... Det er sælgeren og ikke butikken.

Nu skal jeg bare vente... i 18 dage... Eller... det kunne power faktisk ikke love... Lad os se.

Men altså: Tak for jeres hjælp og indspark. Det har været virkeligt en stor hjælp...
#265909
Torben Rasmussen skrev:Vær OBS på, at du ingen kontrol har over de signaler der vises i Elgigantens udstilling, så det kan sagtens have været en uheldig distribution af signaler via en switch, som har forplumret sendefrekvensen og skabt hakken i billedet.
Det giver virkelig god mening. Understrege min oplevelse af butik-demo ikke duer til en fis. Tak.
#265916
Tillykke med købet og kan forstå at det blev XE90 som jeg anbefalede i post2 og du skal vente 18 dage på levering.
btw kudos til den elgigant-sælger som var ærlig nok til at erkende at du burde gå til power og købe XE90 hvis du kunne lande den til 6999dkk.

og nej mener ikke at Power er ejet af britiske Dixon Carphone ligesom Elgiganten. (Dixon Carphone er ellers en mastodont uden sidestykke her i Europe, og tegner sig vist for mere end 50% af det engelsk elektronik-salg.
-Mener istedet det er nogle norske-forretningsmænd som er bag Power, og finansieret af en norsk bank. selvom "Power Elektronik" i sig selv' er et dansk koncept som udspringer af Expert.
Men 55XE90 til 6999 er et afsindigt stærkt køb, og selv da prisen var 17.500 for 55 versionen ved release marts 2017 blev den abefalet.
-selvfølgelig ikke det bedste TV, og vil komme til kort overfor visse andre modeller ikke mindst OLED men til prisen, er det svært at lave et bedre køb pt.
til sammenligning, så kostede det 55SJ850 som nr2 sælger hos Elgiganten anbefaldede til såkaldt kun 8600, faktisk mindre kva 15.999 fra releasepris marts 2017, så til fx 8600 DKK er sådan et salg' jo langt mere lønsomt for en given forretning hvis man skulle holde de to modeller op mod hinanden og en grad af indre værdi' upåagtet at det er to forskellige forretninger, - men de her sælgere er jo drevet af lønsomheden af et givent salg, krydret med mulige bonusordninger og jo svært at bebrejde denne kyniske indfaldsvinkel... jo alt andet lige ikke for vores blå øjnes skyld de står der, selvom man kunne håbe at visse sælgere var bedre til at balancere interesser for begge parter, kva kundens vs forretningens...
Tillykke med et stærkt køb.
#265929
Vil også mene du er på mere sikker grund med Sonyén. Dette dog med det forbehold at jeg overhovedet ikke har noget kendskab til det tv fra TCL.

Men at sælgeren mente at 3,5 meter er for tæt på til et 65 " er nonsens, det er der virkelig rigtig mange der bruger.
#265930
Hvis den amerikanske model bare er lidt af det samme som P60 serien i EU, så må det vel på nuværende tidspunkt stå for lidt, at den skærm, som meget få, har fået Dolby Vision support, som mange andre stadig ikke har eller vil.

Så meget kan siges om TCL som billigvare men Dolby vision har de da support for :) Ved ikke hvad Dolby kræver af dem som producent og for at kunne vise farver korrekt.