Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af GunMetal
#265982
@Torben - Sådan er det til tider. Jeg sætter personligt MEGETpris på jeres arbejde og ser altid frem til nye artikler.
Hvor lang tid bruger i normalt, når I laver en test?
Af ekelund
#265983
Nogen der ved om man kan se viaplay i 4K igennem dem chromecast der er i sony tvet eller man skal ud og købe en chromecast ultra
Jeg skulle nemlig gerne få med XE9005 torsdag
#265984
GunMetal skrev:@Torben - Sådan er det til tider. Jeg sætter personligt MEGETpris på jeres arbejde og ser altid frem til nye artikler.
Hvor lang tid bruger i normalt, når I laver en test?
2-3 uger på test og en uge til at skrive, oversætte og behandle billeder/grafer.
Af Beckham
#265999
ekelund skrev:Nogen der ved om man kan se viaplay i 4K igennem dem chromecast der er i sony tvet eller man skal ud og købe en chromecast ultra
Jeg skulle nemlig gerne få med XE9005 torsdag
Tidligere har dette ikke kunne lade sig gøre. Ved ikke hvad status er lige nu....
Af dami4200
#266057
GunMetal skrev: @dami4200 - jeg bruger et mediamount w6 beslag. Du skal være opmærksom på, at strømstikket på 8102 er bagud vendt, så det vil stikke en smule længere ud i den ene side i forhold til den anden. Det er op ikke voldsomt og noget de fleste kan leve med.
Er det ikke muligt at få et strømstik som er lidt mere fladt? Det er ret voldsomt at TV'et stikker så meget ud i højre side.

Synes godt nok at det er en smule irriterende at TV'et stikke 2-3cm ud for væggen i nederste højre hjørne

Billede
Af GunMetal
#266166
Jeg er i fuld gang med “testen” af de to skærme.

Jeg har prøvet at indstille efter avforums anbefalinger på forgængeren samt prøvede noget indstillinger, jeg fandt på en tysk side på 8102.

8102 er bedst til at holde sortniveau, det virker det til, at 9005 har for få zoner, så større dele af skærmen bliver oplyst i scener som grotten i meridian. Derudover så kunne 8102 få en MEGET bedre detaljegrad på sandet i scenen før grotten, hvis 8102 står med out of the box indstillingerne på HDR, men det bliver tæt på identisk, hvis man “indstiller” 8102 efterfølgende. Farverne var way off så krævede det.

Jeg har bidt mærke i, at 8102 foreløbigt har svært ved at få en flot hvid farve på tekst, den bliver ofte lidt sepia og mat.

Jeg har prøvede at sætte et testbillede på med de forskellige farver, hvor 9005 giver mere intens blå samt rød.

Jeg ved ikke, om en professionel kalibrering, der kan få farverne til at stå mere lysstærke, men som det er nu, så er farver et stort plus på 9005.

Ikke at det behøves så være de rigtige farver, men når jeg ser samme film(passengers første 4min) så minder farverne på 9005 meget om min Iphone 7.
Min fornemmelse er, at 9005 og iphone har styr på farvegengivelse kontra 8102.

Hvis I har nogle tips til indstillinger af 8102, så skriv det endelig! Jeg kan teste indtil start næste uge, hvor jeg skal tage en beslutning.

Dani4200 - det er super dumt besluttet, at stikker sidder sådan. Man skulle næsten tro, at det var samme hold, der besluttede at nogle af stikkene på LG OLED skulle vende bagud ?
Af dami4200
#266169
Tak for det fine review :)

Kan i bruge tastaturet på bagsiden af fjernbetjeningen? Hvis ja, skal det så tilføjes i indstillinger?
Mit TV reagerer nemlig ikke på trykkene på tastaturet.
Af GunMetal
#266357
Henrik - Nej, bestemt ikke. det er højst sandsynligt måden, det er optaget på :-)

Ønsker du det bedste sortniveau, så er du efter mine foreløbige test bedst stillet med 8102.
Jeg regner med at have en konklusion i aften omkring de to skærme.
Brugeravatar
Af Hi Fi Dwarf
#266369
Mht. PUS 8102

Er det muligt at indstille styrken af baggrundsbelysningen.

Har lige nu et Samsung H7005 og der kan jeg skrue op og ned for backlight intensiteten. Hr seniorer skruet relativt langt ned og det er vigtigt for mig at det er muligt
Af GunMetal
#266370
Hifi Dwarf - hvis det er grundet skarpe hvide farver, så skal du ikke være nervøs.
Jeg arbejder stadig på at få 8102 til at levere en voldsom hvid farve.
For at vende tilbage til dig spørgsmål - Ja, det er muligt.
Brugeravatar
Af Hi Fi Dwarf
#266376
Hejsa tak for svar ( kunne lige se der havde sneget sig lidt uforståeligt autocorrect ind )

Er det muligt ved både SDR og HDR?

Det er simpelthen fordi jeg kan godt lide at have skruet ned for baggrundsbelysningen da jeg ved høj lysstyrke hurtigt får trætte øjne.

Er det den funktion der hedder ‘backlight contrast’?

Jeg har ikke købt TV’et endnu. Men sidder og kigger manualen igennem for funktioner og indstillingsmuligheder.
Jeg kunne ikke finde funktionen i dokumentationen da det på mit eget TV blot hedder ‘backlight’.
Og synes ikke jeg kunne finde andet end den normale brightness setting sammen med de øvrige farve og kontrast indstillinger. Men det var jo ikke den funktion jeg ledte efter ?

Og så må man jo lige høre én der har tv’et Hands on.

Mvh.
Kenneth

jeg har den stående på ca 1/3 af max
Af GunMetal
#266377
Hifi dwarf - det var så lidt. Jeg er glad for at kunne hjælpe.
Jeg er stort set sikker på, at det kan lade sig gøre begge steder.
Den har både dynamisk kontrast, kontrast samt brightness.
Du får 3 vidt forskellige billeder afhængigt af, hvilken du vælger.
Bor du i nærheden af København?
Ved du hvad, jeg smider dig lige en privat besked.