Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#265583
Som skrevet ovenfor, så følger forsikringerne typisk produktet og ikke købet. Hvis TV'et byttes, så skal forsikringen gentegnes. Det vil fremgå af betingelserne.
Af thg
#265584
Men hvis det er ombyttet pga. en beskadigelse under kalibrering (altså så det er butikkens skyld), så må de jo sørge for at ændre det der skal til, for at kundens forsikring er dækkende, idet kunden jo har betalt for denne forsikring!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#265588
Hvis det er sket under klargøringen, så ja. Hvis man har benyttet sig af forsikringen til at få ombyttet skærmen, så nej.
Af TigerHo
#265591
Nej, jeg har bedt dem fremsende dokumentation på at jeg ikke har tegnet forsikring hos dem, og så må vi se om vi skal have en jurist på sagen. Denne slags sager lader jeg mig ikke sådan kue af.

Min selvrisiko på indbo er 1000 kr. så i forhold til et fjernsyn til 25.000 så overlever jeg nok
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#265594
De kan vel ikke fremsende dokumentation på, at du IKKE har tegnet forsikring hos dem. Hvordan skulle sådan en dokumentation se ud? Jeg kan heller ikke dokumentere, at jeg IKKE har lavet en ridse i din bil, men det gør mig altså ikke ansvarlig for ridserne... Bevisbyrden vender omvendt de fleste steder ;)
Af thg
#265595
Hvis du har din købskvittering, står der vel en separat pris opkrævet for forsikringen - det kan vel ikke diskuteres?
Af bromberg
#265601
Har dit gamle tv ikke nogle features du kan “slå” lidt på?
Jeg havde et vt30 jeg købte i 2011, som i 2015 fik nogle spøjse udfald, så jeg kontaktede mit forsikringsselskab (If).

De spurgte blot til hvad jeg ønskede mig der skulle ske. Jeg var ret glad for tv’et og overvejer faktisk at få det lavet.
De bedte mig via eks hifiklubben eller Elgiganten at finde et tilsvarende hvis mit tv ikke kunne reddes.
Jeg havde købt mit vt for 12.000kr og hifiklubben mente et Sony til ca 4500kr svarede meget overens.
Jeg blev lidt skuffet, men var nok klar over at prisen var raslet ned.
Men jeg ville fortsat gerne have 3D, pip og så var der en ting mere jeg ikke husker.
Så et tilsvarende kostede istedet 10.000kr, med disse features.
Så det sendte jeg til If, og det accepterede de fint, så jeg blev modregnet selveisiko på 1000kr og fik 9000kr overført til min konto samme dag.

Så prøv at kigge ud over selve billedkvalitet:)
Af TigerHo
#265669
De må vel have noget der beviser, at forsikringen er annulleret, tilbageført eller lign.

God pointe med de ting ud over selve billedet , som 3D, one connect box mv.
Brugeravatar
Af bbplayer
#265675
thg skrev:Men hvis det er ombyttet pga. en beskadigelse under kalibrering (altså så det er butikkens skyld), så må de jo sørge for at ændre det der skal til, for at kundens forsikring er dækkende, idet kunden jo har betalt for denne forsikring!
Ikke hvis det er betingelserne , at det kun dækker det tv som er købt og ikke en byttet skærm, så skal du tegne aftalen på ny.

Sådan er det jo også med andre materielle skader, totalskades en bil, så får du ikke videreført den gamle forsikring, da bilen ikke længere bruges og er væk :) og du vel får en ny, måske endda en helt anden model, som ofte også sker for folk med defekt tv efter 2 år.
Af thg
#265676
bbplayer skrev:
thg skrev:Men hvis det er ombyttet pga. en beskadigelse under kalibrering (altså så det er butikkens skyld), så må de jo sørge for at ændre det der skal til, for at kundens forsikring er dækkende, idet kunden jo har betalt for denne forsikring!
Ikke hvis det er betingelserne , at det kun dækker det tv som er købt og ikke en byttet skærm, så skal du tegne aftalen på ny.

Sådan er det jo også med andre materielle skader, totalskades en bil, så får du ikke videreført den gamle forsikring, da bilen ikke længere bruges og er væk :) og du vel får en ny, måske endda en helt anden model, som ofte også sker for folk med defekt tv efter 2 år.
Korrekt, men så får forsikringstager jo også den for meget betalte forsikringspræmie retur - den går ikke bare tabt!
Brugeravatar
Af bbplayer
#265678
Det er vel det man gør når man får en ny skærm efter 2 år, og den første byttes? Eller mener du man skal have penge oveni for ulejligheden?

Der mener jeg betingelserne for tv skal læses, og så får du et svar. Resten er gætteri og jeg mener ikke den skal forlænges eller nogen penge udbetales for det den var ment til at dække er opfyldt, lige meget om det er 6 måneder eller 4.5 år.
Af thg
#265680
Som jeg forstår det er der sket en beskadigelse af tv'et af butikken ifm. kalibrering, som jeg tænker er sket da tv'et er blevet solgt.

Dvs. butikken ødelægger det og kunden får et andet tv. Så må det være butikkens ansvar at ændre det der skal mht. forsikringen, for kunden har købt en forsikring og at de så har ødelagt det undervejs, det skal jo ikke gå ud over kunden?
Brugeravatar
Af bbplayer
#265681
Fra elgigantens vilkår.:
§7
Med alle erstatningsprodukter medfølger en garanti på 12 måneder i tillæg til de 2 års nye reklamationsret
§4
Forsikringsperioden ophører ved totalskade af det forsikrede produkt.
Ved forsikringsperiodens ophør tilbagebetales præmien hverken helt eller
delvist, og forsikringen kan ikke overføres til et nyt produkt

Aftalen kan ikke sammenlignes 100% med almindelig forsikring, der er helt sikkert andre regler og love der. Dette er produkt specifikt og ja, min fejl, ikke en bil :)
Af thg
#265683
Hvis Elgiganten har ødelagt noget på tv'et ifm. en kalibrering således at det skal udskiftes, så er det jo hverken forsikringen som kunden har tegnet, ejerens private elektronikforsikring eller reklamationsretten der skal dække dette - det er 100% Elgiganten og så er det fuldkommen ligemeget hvad de skriver i deres vilkår!

Men jeg er ikke helt med på: Tv'et der nu er gået i stykker så det skal udskiftes, er det helt nyt, således at problemet lige er opstået ifm. en kalibrering som Elgiganten har lavet ved salget, eller er dette noget der er sket for år tilbage, hvor de så dengang har ombyttet det og nu er det så det ombyttede tv der giver problemer, som kunden så ønsker at få løst på den forsikring der i sin tid blev tilkøbt sammen med tv'et?