Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#265217
Filmentusiaster har i mange år sværget til plasma (Pioneer & Panasonic) grundet "0 ms" i input lag (også kaldet) responstid og dens "naturlige" billedgengivelse.

OLED er utvivlsomt fremtiden. Ingen tvivl om det.

Men hvorledes markerer OLED sig bedre på "input lag" versus Plasma og den naturlige billedgengivelse?

Er hurtighed i bevægelser lige så præcist angivet på et OLED som på et plasma tv?

Hvorledes har plasma stadigvæk en fordel end OLED?

Findes der et OLED som på alle parametre overgår ethvert tidligere plasma tv?
#265219
Du kan jo tygge lidt på dette udsagn, som brugeren “Mig Selv” postede i en lignende tråd forleden . Det svarer ikke på alle dine spørgsmål , men er en kompetent sammenligning fra en af de få brugere der har haft alle topmodeller :

" . . Jeg har skiftet fra Sony’s øverste hylde lcd ZD9, til deres A1 Oled ( begge 65” ). Og på nær et punkt, lysstyrke, er der intet der kommer i nærheden af A1 Oled. Ikke dermed sagt, at lysstyrken på et A1 er for lav/problem, der er mere end rigeligt til HDR.
Jeg har haft crt, plasma, lcd og nu oled, og kan blot konstatere, at oled har leveret det bedste billede på alle parametre. Til trods for panellotteri, og hvad vi ellers skal kalde det, jeg har måske været heldig, men har har aldrig haft et tv før, med et så nært 100% perfekt billede.
Er oled den perfekte teknologi, måske ikke, men det er f..... tæt på. Det eneste der nager lidt, som jeg tydeligt så på plasma, er risikoen for retention og i værste fald burn in. Men har endnu ikke set skyggen af det, og nej, jeg tæsker ikke løs på samme kanal med logo. Men to timer på DR1, med den lille røde firkant osv, gav ikke anledning til noget som helst.
On topic igen, størrelse frem for bedste billede, det er let nok. Spar lidt mere op, og vælg oled i ønsket størrelse :-) . ."
#265225
Plasma TV har ikke 0 ms input lag. Input-lag er en del af HDMI/videoprocessor kredsløbet, altså en lille forsinkelse på signalprocessering. Det afhænger ikke af skærmteknologi. Mange af de plasma-tv, som var særligt populære, har 40+ ms input lag.

Responstid afhænger af skærmteknologi. Her er både plasma og OLED markant foran LCD.