Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jebi
#264811
Hej
Jeg overvejer at købe et Samsung 55mu6105 men synes ikke billedet står voldsomt godt. Har spurgt Samsung om antal hz, og de svarer de ikke regner i hz men i pqi - og at modellen har 1300 pqi.
Ved I hvad det ca svarer til? Vil gerne over 50 hz hvis muligt indenfor ca 5000kr
Vh Jens
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#264817
Frekvensen har ikke noget at gøre med hvor “godt billedet står”. Det har noget at gøre med, hvor mange kunstige billeder TVet kan indsætte of hvor nemt den har ved at gengive materiale skudt ved eksempelvis 24 Hz.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#264832
Hvis det er denne svend, så native 50hz panel (60hz) før mulig producent interpolation-humping.
Billede
Af Jebi
#264833
Det er den model, ja. Ok, 50hz er ikke meget. Jeg tygger på det.
Tak for hjælpen
Vh Jens
Af Steen Bay
#264834
Jebi skrev:Det er den model, ja. Ok, 50hz er ikke meget. Jeg tygger på det.
Alle TV på markedet er 50/60 Hz (så vidt jeg ved), forstået på den måde at det kun kan modtage 50/60 billeder per sekund, men de kan også alle sammen (så vidt jeg ved) opdatere billedet ved en højere frekvens ved at gentage billedet flere gange eller ved at skabe kunstige og/eller 'sorte' billeder. Det kan være lidt uklart hvilken 'intern' frekvens de forskellige TV benytter, men lader til at de TV der p.t. har den laveste interne frekvens er de meget roste OLED TV.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#264838
Hvis du søget et solidt 55 tommer tv.
så bliver EX9005 hyldet fra nær og fjern og med ganske potent billedkvalitet af et TV med VA-panel.. og hvis den kan landes til under 7k som blev nævnt i en anden tråd kva Power-tilbud fra på mandag, er det bestemt ikke et dårligt tilbud at kimse af.
--
Billede
Senest rettet af DaneLaw 6. jan 2018, 01:15, rettet i alt 1 gang.
Af PeterD
#264839
DaneLaw skrev:Hvis du søget et solidt 55 tommer tv.
så bliver EX9005 hyldet fra nær og fjern og med ganske potent billedkvalitet af et TV med VA-panel..
Billede
Spørgsmålet er om det ikke er over de 5000 kr som tråd starter vel har som budget..?

Normalt er Philips ikke helt fremme men syntes at have læst et par gode anmeldelser af dette, hvis du "tør"..

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3977435/TV ... ign-Priser

De fleste af de anbefalesværdige skærme på 55" ligger på omkring 6800 kr.

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3878220/TV ... ign-Priser

https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... 05-uhd-tv/

osv..osv..osv..
Af Globulus
#264841
Steen Bay skrev:
Jebi skrev:Det er den model, ja. Ok, 50hz er ikke meget. Jeg tygger på det.
Alle TV på markedet er 50/60 Hz (så vidt jeg ved), forstået på den måde at det kun kan modtage 50/60 billeder per sekund, men de kan også alle sammen (så vidt jeg ved) opdatere billedet ved en højere frekvens ved at gentage billedet flere gange eller ved at skabe kunstige og/eller 'sorte' billeder. Det kan være lidt uklart hvilken 'intern' frekvens de forskellige TV benytter, men lader til at de TV der p.t. har den laveste interne frekvens er de meget roste OLED TV.
Alle OLED TV kører med en høj native frekvens - hvilket i øvrigt gælder alle apparater i de øverste prislag.

Selv for dem, som er modstandere af interpolation, er det stadig en fordel at TV'et kan ramme den rigtige frame når billedet skal vises, og det kan det altså nemmere, hvis der er flere frames per sekund.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#264842
PeterD@ ingen grund til at paste når det er indlægget lige over ens eget, evt brug #nr eller bare upper-symboltegn,.
Gør forum kort & langt mere overskuelig uden gentagelser på gentagelser af trådpast, og især når det er lige over ens eget og ikke mindst med link og billederinkl. som dobbelpastes.

Som jeg er inde på, så er der en anden tråd her i forum som netop omtaler et tilbud på 6.999 DKK for 55XE9005 hos Power fra på Mandag og en model som har ganske potente specs, og hvis det prisniveau holder vand' er det jo en ganske habil pris og en del del fra de 10k som du nu selv linker den model til' i en yderligere post.
Har dog ikke bekræftet de 6999dk men 55XE9005 ser dog ud til at være nede i 7.7k for en del måneder siden, så ej utænkeligt at vi nu ser den nede i 6.999 som uden tvivl er en attraktiv pris for ovennævnte specs.

// http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... 07#p264807
Af Steen Bay
#264844
Globulus skrev:Alle OLED TV kører med en høj native frekvens - hvilket i øvrigt gælder alle apparater i de øverste prislag.

Selv for dem, som er modstandere af interpolation, er det stadig en fordel at TV'et kan ramme den rigtige frame når billedet skal vises, og det kan det altså nemmere, hvis der er flere frames per sekund.
Sony A1 (OLED) har "Motionflow 100 Hz", de billigste Sony 4k LCD TV har "Motionflow 200 Hz" og et dyrere LCD TV som f.eks XE90 har "Motionflow 1000 Hz".
Af Globulus
#264852
Steen Bay skrev:
Globulus skrev:Alle OLED TV kører med en høj native frekvens - hvilket i øvrigt gælder alle apparater i de øverste prislag.

Selv for dem, som er modstandere af interpolation, er det stadig en fordel at TV'et kan ramme den rigtige frame når billedet skal vises, og det kan det altså nemmere, hvis der er flere frames per sekund.
Sony A1 (OLED) har "Motionflow 100 Hz", de billigste Sony 4k LCD TV har "Motionflow 200 Hz" og et dyrere LCD TV som f.eks XE90 har "Motionflow 1000 Hz".
Vi taler om panelets frekvens og ikke de falske frekvenser der går under navne som Motion Rate, TruMotion, Motionflow XR, osv.

Jeg ved ikke, hvorfra du har at A1 skulle have "Motionflow 100Hz". Sony oplyser selv "Motionflow XR" i deres specifikationer og gør ellers ikke mere ud af den del: https://www.sony.dk/electronics/fjernsy ... ifications

A1 benytter et 120Hz-panel på linie med de øvrige 2017 OLED TV som benytter det samme panel.
Af Steen Bay
#264862
Globulus skrev: Jeg ved ikke, hvorfra du har at A1 skulle have "Motionflow 100Hz". Sony oplyser selv "Motionflow XR" i deres specifikationer og gør ellers ikke mere ud af den del: https://www.sony.dk/electronics/fjernsy ... ifications
Ja, på sony.dk skriver de kun "MotionFlow XR" ved A1, men ved f.eks. XE90 skriver de "MotionFlow XR 1000 Hz (standard 100 Hz)". Jeg er ret sikker på at det skal forstås sådan A1 kun har en standard MotionFlow på 100 Hz.

Og i A1 testen her på Flatpanels kan man læse :

"A1 er ikke forsynet med Sonys “Tydelig” MotionFlow-profil, så vi har brugt “Personlig” til at reducere slør. Det er muligt at aktivere “Black Frame Insertion” på A1, men frekvensen med hvilken TV’et blinker er for lav til at det er behageligt at se på og resultatet er grænsende til ingenting, så vi anbefaler at man holder sig til ovenstående".

Det tyder vel også på at A1 benytter en ret lav 'intern' frekvens.
Af Globulus
#264863
Steen Bay skrev:
Globulus skrev: Jeg ved ikke, hvorfra du har at A1 skulle have "Motionflow 100Hz". Sony oplyser selv "Motionflow XR" i deres specifikationer og gør ellers ikke mere ud af den del: https://www.sony.dk/electronics/fjernsy ... ifications
Ja, på sony.dk skriver de kun "MotionFlow XR" ved A1, men ved f.eks. XE90 skriver de "MotionFlow XR 1000 Hz (standard 100 Hz)". Jeg er ret sikker på at det skal forstås sådan A1 kun har en standard MotionFlow på 100 Hz.

Og i A1 testen her på Flatpanels kan man læse :

"A1 er ikke forsynet med Sonys “Tydelig” MotionFlow-profil, så vi har brugt “Personlig” til at reducere slør. Det er muligt at aktivere “Black Frame Insertion” på A1, men frekvensen med hvilken TV’et blinker er for lav til at det er behageligt at se på og resultatet er grænsende til ingenting, så vi anbefaler at man holder sig til ovenstående".

Det tyder vel også på at A1 benytter en ret lav 'intern' frekvens.
Nej, der er tale om at A1 indsætter en black frame ved at slukke og tænde for samtlige pixels, hvilket betyder, at et 120Hz panel forvandles til 60Hz * tændt/slukket.

På et LED TV er belysningen separat fra panelets pixels og kan derfor tændes/slukkes med en uafhængig frekvens som dog typisk vil være den samme som panelets, dvs. 120Hz for et 120Hz-panel, forstået således at lyset slukkes og tændes for hvert billede der vises (120 per sekund) i modsætning til OLED hvor hvert andet billede fjernes for at give BFI-effekten.