Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#264479
Det er svært at vurdere på billeder, men umiddelbart så tror jeg ikke der er så meget at komme efter. Bleed forværres af, at skærmen har et relativt ringe sortniveau, så det vil være synligt i langt højere grad end på VA-baserede paneler.
Af Globulus
#264481
At dømme ud fra https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/uj6300 (antageligt samme model) kniber det med farver i skygger pga mangel på micro-dimming og farver i highlights pga RGBW-pixelstrukturen (benytter den hvide farve til at booste lysstyrken på selv de rene farver). Desuden har den kun et 50/60Hz panel.

Det er nok ikke et panel/TV du skal forvente dig for meget af.
Af WiFi_Denied
#264486
Tv’et på billederne er med 85 brightness, ved ikke om det har noget at sige.

Det samsung ser nu også godt ud :) men er i tvivl om det er alt besværet med at retuner osv værd :/
Af Globulus
#264487
Skulle jeg selv ud og købe et 55" TV i dag ville jeg som minimum købe et Sony 55XE8505:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... d-55xe8505

Selv med XE85 får du dog ikke local dimming, men det er i det mindste langt bedre end UJ635 på mange andre parametre og en tilbudspris på 6.666 kr. er ikke voldsomt meget højere, hvis det skal sættes i forhold til at man måske skal leve med det i 5+ år.
#264489
I princippet kan du godt massere bleed væk, men grunden til at det fremkommer er, at de mange lag i LCD-strukturen kan gå hen og ligge ujævnt. Især langs kanterne er der en chance for, at rammen klemmer tingene lidt mere sammen end på midten og så får du bleed. Du kan dog også risikere, at du gør det værre ved at massere på det...

Til spil er LG'et ret godt, da input lag er lavt. Spil i HDR er det dog mindre egnet til, men det er der ikke rigtig nogen TV i denne prisklasse der er. Til dit brug, så ville jeg ikke umiddelbart gå ud og bytte det til et Sony.
Brugeravatar
Af DaneLaw
#264563
Endelig meld tilbage om det giver pote hr trådstarter.
Har selv en ny ultrabook fra i sommers (Xiaomi Mi air13 // 599USD) med lamineret FHD (ej touch) og hvor jeg fornemmer at rammen i toppen af overdelen presser og skabe en mørkere contour.
kunne være interesant at bevidne om en let omgang massage giver pote.