Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#264353
Hej jeg er på udkig efter nyt tv til stuen til at erstatte mit gamle samsung fra 2011. Jeg ser mest film og streaming, jeg spiller også meget på min PS4 pro, så det skal være 4K og HDR. Hvilket LED er godt for tiden? Jeg er bange for at skifte til OLED pga det der brun in, jeg er ikke meget for at tage chancen.
#264355
Rolig nu' jo ej med livet som indsats, og prøv at læse nogle af artiklerne på området og gerne skildre mellem retention og egentlig burn in, - hele dette [burn in] aspekt er langt hen af vejen blæst ud af proportioner og mange mennesker forstår ikke at skildre mellem retention som er midlertidigt og så egentlig burn-in som kan være permanent.

Du har nærmere større chance for at få en kugle for panden her på Nørrebro/Nordvest ved noget tilfældigt immigrant-bandeskyderi end at dit OLED 2017-panel får reelt og varigt burn-in og chancen er endnu mindre med en smule omtanke i ens TV forbrug.
men bevares hvis det er LED som du søger, så kunne oplagt modeller være Sony's XE90 (35 zones / direct LED) eller XE93 (64 zones / edge LED) disse får som regel pæn feedback fra diverse ejere og anmelderer.
#264376
Enig i at OLED i form af LG B7 er oplagt med et budget på 14k. Der findes dog også mange rigtig fine LCD skærme i den prisklasse. Nu ved jeg ikke om det er stuen som begrænser til 55"? For med et budget på 14k kan du jo faktisk få et godt tv i 65". Se evt. på Sony XE90.
#264383
Har også kigget længe på et B7 eller C7 kan ikke huske hvilket det er jeg har set på, men kan læse mig til de er samme skærm. Det der skræmmer mig er bare, det er mange penge hvis den så for burn in, men det er måske noget som går væk stille og roligt? eller hvordan funger det?
#264391
Burn in er en risiko bestemt.. men da også noget afhængig af dit brug, står den f.eks. På TV2 news i timer dagligt og den røde linie for neden bare kører derudaf. Ja så er muligheden der.

Jeg har haft en OLED i små 2 år nu, og har ikke set noget der minder om det.. Men den står heller ikke stationært på en kanal.
#264393
TheRealMøffe skrev:Har også kigget længe på et B7 eller C7 kan ikke huske hvilket det er jeg har set på, men kan læse mig til de er samme skærm. Det der skræmmer mig er bare, det er mange penge hvis den så for burn in, men det er måske noget som går væk stille og roligt? eller hvordan funger det?
Burn-in er for evigt. Image retention er midlertidigt.

Der kører for øjeblikket en tortur-test ovre hos rtings.com: https://www.rtings.com/tv/learn/permane ... n-lcd-oled

Der er tale om et mønster, der simulerer blandet brug af film, nyheder og spil. Testen har foreløbigt kørt i 20 timer om dagen i 16 uger, hvilket måske kan oversættes til godt og vel et års almindeligt forbrug. Bemærk dog, at burn-in for alvor bliver tydeligt i testen på under den halve tid.

Der er også tale om en 2016-model, som siges at være mere udsat end 2017-modellerne (panelerne) - eller de foregående års modeller, for den sags skyld.

Du kan sikkert også finde nogle interessante diskussioner med masser af brugererfaringer her:
http://www.avsforum.com/forum/40-oled-t ... s-general/

Du kan jo spørge dig selv:

- Hvorfor LG og andre producenter ikke(?) giver garanti mod burn-in på deres apparater. (Ret mig, hvis jeg tager fejl).

- Hvorfor Elgiganten, Bilka, osv stort set altid har deres OLED-modeller til at stå og køre med en demo i stedet for en eller anden TV-kanal eller hvad der måtte køre på alle andre apparater i butikken. Det kan være for at fremhæve OLED's kvaliteter, men det er sikkert også for at forhindre, at der ikke er et eller andet logo, der brænder sig fast.

Mange vil sikkert hævde, at de ikke har oplevet problemer af nogen art og at de meldinger, der trods alt findes, skyldes, at LG sælger mange OLED-apparater og der derfor vil være en stor mængde uheldige brugere - som dog reelt udgør en meget lille procentdel af det samlede antal brugere(?)

Det skal blive interessant at se, om burn-in på de seneste - mere resistente(?) - modeller vil opstå gradvist eller om diverse kompenseringsalgoritmer kan formå at skjule problemerne indtil et vist punkt, hvorefter de pludselig bliver meget tydelige fordi der ikke er mere at gøre.

Mit eget *gæt* er, at brugtmarkedet om nogle år vil være fyldt med OLED-apparater med burn-in i et eller andet omfang.

Men bevares: Hvis man vinder panel-lotteriet og får et eksemplar, der ikke lider af problemer med banding/tinting/vignetting, og ellers har et forbrugsmønster, der gør, at evt. burn-in ligger langt ude i fremtiden, så er det da bare om at hoppe på vognen nu og så tager sorgerne når de kommer - hvis de kommer.

Men ligeledes som PeterD spiller på tromme for OLED i enhver tråd, så er jeg selv ganske tilfreds med mit eget "Quantum Dot-enhanced LED" TV og føler ikke noget behov for at opgradere (hvis det er det rette ord) til et OLED.
#264395
Globulus skrev:
TheRealMøffe skrev:Har også kigget længe på et B7 eller C7 kan ikke huske hvilket det er jeg har set på, men kan læse mig til de er samme skærm. Det der skræmmer mig er bare, det er mange penge hvis den så for burn in, men det er måske noget som går væk stille og roligt? eller hvordan funger det?
Burn-in er for evigt. Image retention er midlertidigt.

Der kører for øjeblikket en tortur-test ovre hos rtings.com: https://www.rtings.com/tv/learn/permane ... n-lcd-oled

Der er tale om et mønster, der simulerer blandet brug af film, nyheder og spil. Testen har foreløbigt kørt i 20 timer om dagen i 16 uger, hvilket måske kan oversættes til godt og vel et års almindeligt forbrug. Bemærk dog, at burn-in for alvor bliver tydeligt i testen på under den halve tid.

Der er også tale om en 2016-model, som siges at være mere udsat end 2017-modellerne (panelerne) - eller de foregående års modeller, for den sags skyld.

Du kan sikkert også finde nogle interessante diskussioner med masser af brugererfaringer her:
http://www.avsforum.com/forum/40-oled-t ... s-general/

Du kan jo spørge dig selv:

- Hvorfor LG og andre producenter ikke(?) giver garanti mod burn-in på deres apparater. (Ret mig, hvis jeg tager fejl).

- Hvorfor Elgiganten, Bilka, osv stort set altid har deres OLED-modeller til at stå og køre med en demo i stedet for en eller anden TV-kanal eller hvad der måtte køre på alle andre apparater i butikken. Det kan være for at fremhæve OLED's kvaliteter, men det er sikkert også for at forhindre, at der ikke er et eller andet logo, der brænder sig fast.

Mange vil sikkert hævde, at de ikke har oplevet problemer af nogen art og at de meldinger, der trods alt findes, skyldes, at LG sælger mange OLED-apparater og der derfor vil være en stor mængde uheldige brugere - som dog reelt udgør en meget lille procentdel af det samlede antal brugere(?)

Det skal blive interessant at se, om burn-in på de seneste - mere resistente(?) - modeller vil opstå gradvist eller om diverse kompenseringsalgoritmer kan formå at skjule problemerne indtil et vist punkt, hvorefter de pludselig bliver meget tydelige fordi der ikke er mere at gøre.

Mit eget *gæt* er, at brugtmarkedet om nogle år vil være fyldt med OLED-apparater med burn-in i et eller andet omfang.

Men bevares: Hvis man vinder panel-lotteriet og får et eksemplar, der ikke lider af problemer med banding/tinting/vignetting, og ellers har et forbrugsmønster, der gør, at evt. burn-in ligger langt ude i fremtiden, så er det da bare om at hoppe på vognen nu og så tager sorgerne når de kommer - hvis de kommer.

Men ligeledes som PeterD spiller på tromme for OLED i enhver tråd, så er jeg selv ganske tilfreds med mit eget "Quantum Dot-enhanced LED" TV og føler ikke noget behov for at opgradere (hvis det er det rette ord) til et OLED.
Det er lige præcis pga alt det du skriver, jeg også sætter ? ved og derfor jeg lidt kigger efter LED tror jeg. Hvilket QLED har du ?
#264396
Torturresten er jo kun repræsentativ i det omfang, at folk skal se på det samme indhold med stationære elementer hver dag. Det vil primært betyde TV-kanaler med ensfarvede logoer. Tager du en hel dag med Netflix binging, så tæller det den anden vej i regnskabet, da du ælder panelet mere ens når der ikke er logoer - og især hvis billedet er fuldskærm.
#264398
Globolus kom da vist lige med årets værste spøgelseshistorie . Den stresstest han refererer til understreger ,at der ved normalt brug ingen fare er for burn-in . Der har været afstemninger og utallige tråde om burn- in på OLED, - og bortset for nogle meget isolerede tilfælde er problemet langt mindre end det bliver blæst op til .
Samsungs QLED LCD’ er ligger flere ligaer under OLED på rå billedkvalitet . Hvis du af paranoide grunde fravælger OLED - men samtidigt vægter billedkvalitet højest - så vil jeg anbefale dig at gå efter Sonys topmodeller i stedet . . .
#264400
TheRealMøffe skrev:Det er lige præcis pga alt det du skriver, jeg også sætter ? ved og derfor jeg lidt kigger efter LED tror jeg. Hvilket QLED har du ?
Sony W905A anno 2013. Ca. samme teknologi som det Samsung markedsfører som "QLED" i 2017 eller markedsførte som "S'UHD" tidligere.

Sony har - desværre - ikke brugt QD siden 2013. De hævder, at den mere almindelige LED-belysning i de nyere topmodeller fortjener deres "Triluminos"-stempel på trods af at der hverken er tale om QD, RGB LED eller OLED. Om de bruger GB-LED eller WLED af en særligt høj kvalitet/renhed skal jeg ikke kunne udtale mig om.
#264417
hvor er jeg træt af dem, som prøver at tale burn in op!
jeg har haft 2 plasmaskærme og nu et oled - ingen af disse har som følge af vores “normale” brug (uden specielle hensyn) nogensinde haft burn-in!